gaming sinds 1997

Epic Mickey

Toen de eerste concept art voor Epic Mickey verscheen wist ik niet goed wat ik zag. Mickey in een donkere, enge wereld. Akkoord, Disney heeft soms zijn akelige momenten, maar het blijft voor kinderen nog licht verteerbaar. Dit… dit leek van een ander kaliber. Naarmate E3 dichterbij kwam kreeg ik meer en meer interesse in de titel, de hands-on op de beursvloer bewees echter dat het niet zo akelig was als de concept art deed uitschijnen. Toch was ik verkocht bij het spelen. Het was dan min of meer ook een hoogdag voor mij toen een reviewexemplaar in mijn handen werd gepropt.

Het verhaal begint bij Yen Sid (heb je hem?), de goochelaar bekend uit Disney’s Fantasia film. Hij creëert een klein schaalmodel van een koninkrijk dat sprekend gelijkt op de indeling van de welbekende Disney pretparken, maar doopt het ditmaal Cartoon Wasteland. Het is een plaats voor de lang vergeten en verwaarloosde creaties van Walt. De eerste inwoner is dan ook Oswald the lucky rabbit, het allereerste personage en de inspiratiebron voor Mickey Mouse zelve.

Oswald neemt de taak op zich om van Cartoon Wasteland een oord te maken waar de vergankelijkheid niet bestaat. Oswald probeert dit door alle te min bevonden, geweigerde of afgeschreven plannnen voor Disneyland te gebruiken en hoopt zo de met pensioen gestuurde personages een leuke oude dag te schenken.

Oswald zijn jaloezie jegens de populariteit van zijn halfbroer Mickey blijft echter groeien. Het hoogtepunt wordt bereikt wanneer Mickey accidenteel binnenvalt bij Yen Sid en begint te spelen met het Cartoon Wasteland. De muis rommelt met wat met verf en thinner en creëert zo zonder het te beseffen Phantom Blot. Mickey schrikt zich een bult en vlucht terug naar zijn wereld. Het kwaad is echter geschied en de gevolgen voor Cartoon Wasteland zijn niet te overzien. Mickey vergeet echter snel de gevolgen voor Oswald en co. tot Phantom Blot plots Mickey meesleurt in het land waar hij de plak zwaait.

Na de knappe op Fantasia geïnspireerde intro volgt een spannend en grappig tussenfilmpje waarin Mickey probeert te ontsnappen aan een gekke wetenschapper en zijn gigantisch Zwitsers zakmes. Het is niet alleen de introductie van het spel, maar tevens je eerste gevecht tegen een baas van formaat. Al spelend worden de eerste moves aan je uitgelegd. Springen gebeurt simpelweg met de A en een zwaai vanuit je pols laat Mickey een draaiaanval uitvoeren waarvoor hij duidelijk lessen heeft gevolgd bij Crash Bandicoot. Gewapend met deze simpele besturing kan je gemakkelijk je eerste gigantische tegenstander neerhalen.

Jammer genoeg open dit eerste gevecht meteen ook je ogen en merk je waar ontwikkelaar Junction Point steken liet vallen. Door de camera met eigen leven maak je algauw sprongen in het donker en lijkt die ene gemakkelijke sprong plots aartsmoeilijk. De contradictie met de rest van de responsieve en vloeiende besturing kon niet groter zijn.

Na lang proberen lukt de sprong en een draaibeweging later kan Mickey het kwaad uitschakelen. Maar met deze aanvallen heb je echter niet genoeg om de miserie in Cartoon Wasteland ongedaan te maken. In de wereld van Disney blijkt dat geen Lancer of raketwerper maar… een magisch penseel, wat verf en thinner! Bekladder je vijanden met verf om hen tot je bondgenoot om te toveren en ben je liever af van het ongedierte, dan is wat thinner de oplossing

Het penseel is trouwens niet enkel een wapen, maar ook een element waarmee je de omgeving kan herstellen door onderdelen opnieuw te schilderen of net uit te wissen en via deze weg omgevingspuzzels op te lossen. Het concept van de verf & thinner zet spelers aan tot nadenken. Verwijder je Kapitein Haak of gebruik je verf om hem tot je vriend om te toveren. Laat je bepaalde onderdelen verdwijnen uit het langvergeten land of herstel je die eerder naar hun oorspronkelijk staat? Het spel zit vol met dergelijke dilemma’s die het verloop en einde van je spel beïnvloeden.

Referenties naar het rijke verleden van Disney zijn in overvloed aanwezig. Gaande van oude Mickey Mouse producten, de teloorgegane e-tickets uit Disneyland of oude attracties, nostalgie troef. Er zijn ook de thema’s uit de klassieke tekenfilms en projectieschermen die dienen als portaal naar andere werelden, maar telkens een 2D platformlevel vormen die ouderwetse en vaak zwart-witte kortfilmpjes zoals ‘Steamboat Willie’ of ‘Mickey and the Beanstalk’ als setting nemen.

Grafisch is de game er eentje met zowel hoogte- als dieptepunten. Het ene moment valt je mond open van verbazing terwijl je enkele minuten later terug met je voeten op de grond komt vanwege een slechte afwerking of een textuur in een lage resolutie. Het meeste memorabele blijft wel de intro van de game die van een zelden geziene kwaliteit is op de Wii.

De audio is dan weer alles wat je verwacht van een Disney game, met prachtige muziek en knappe sound-effecten. Enkel de keuze om geen voice-over te integreren tijdens de game maar het gewoon bij tekst te houden is een spijtige beslissing. Een grote meerwaarde die wel vaker achterwege gelaten wordt bij games op de Nintendo Wii. Het positieve aan de tekst is dan weer een volledig gelokaliseerde game waar ook kinderen iets van begrijpen.

De sfeer, het verhaal en de alternatieve eindes zorgen ervoor dat de game even in je console zal blijven steken. Een sterke platformer met degelijke gameplay die vooral door de vervelende camera wat van zijn magie verliest. Epic Mickey klinkt als een titel voor de jongere generatie, maar de game bewijst toch het tegendeel dankzij de vele knipogen naar Disney van weleer. Een geslaagde hommage aan één van de grootste tekenfilmhelden ooit maar als spel niet de absolute topper als gehoopt.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Epic Mickey
geplaatst in: NamcoBandai, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply