gaming sinds 1997

Escape from Paradise City

RPG en strategy in Paradise City en criminelen die undercover gaan voor de NSA tegen onderwereldbazen met vampierneigingen: een succesverhaal?

Paradise City is natuurlijk helemaal geen paradijs, behalve voor gangsters dan. Een aantal onder hen blijkt zelfs over paranormale krachten te bezitten. De politie zet drie criminelen tegen hen in, in ruil voor kwijtschelding van hun straf. Het verhaal is niet altijd even duidelijk en lijkt op de tweede plaats te komen. Als het was weggelaten, was het zeker niemand opgevallen. De titel dekt trouwens de lading niet.

Er zijn drie personages : Porter, Angel en Boris. Ze hebben elk hun eigen capaciteiten, maar je kan niet kiezen met wie je (eerst) aan de slag gaat, behalve voor de laatste missie. Porter kan goed omgaan met wapens en is dus de ranged combat-specialist. Angel verzamelt zwaarden om haar melee combat te verbeteren en Boris is de geboren leider die gemakkelijk aan handlangers kan komen.

Het doel van de missies is ofwel een bepaalde wijk van Paradise City veroveren, een bepaald personage vermoorden of een aantal voorwerpen verzamelen. Paradise City is onderverdeeld in een aantal gebieden, die op de kaart staan en die elk apart veroverd moeten worden. Dat doe je door de baas en zijn agenten te verslaan. Vanaf dan krijg je de voordelen die dat gebied te bieden heeft en kan je zelf agenten inhuren om het te verdedigen. Op termijn is het allemaal nogal repetitief.

Beloningen die je bij het veroveren van zo’n gebied krijgt, zijn extra ‘power’, ‘trait points’, eventueel ‘powerskills’ en de functies van bepaalde gebouwen. Power dient om powerskills te kunnen gebruiken. Die balk vult zichzelf aan een gzapig tempo terug aan. Een voorbeeld van een powerskill is ‘poison’, waarmee je een bepaald gebied voor een tijdje kan laten vergiftigen. Daarmee kan je tegenstanders verzwakken voor je binnenvalt. Trait points dienen dan weer om je personage extra vaardigheden te geven. Twee voorbeelden van gebouwen zijn de wapenhandelaar en de bar, waar je ‘henchmen’ kan recrutreren.

Die henchmen zijn wat sterker dan de gemiddelde persoon en ze kunnen meegaan met je held of een bepaald gebied verdedigen. Hoe sterk je henchmen zijn en hoeveel je er kan hebben is afhankelijk van de leiderscapaciteiten van je held. Henchmen stijgen mee in niveau met je held, maar kunnen nooit een niveau behalen dat veel hoger is dan dat van je held. Je kan ze ook geen betere wapens of wapenrusting geven, maar wel extra skills. Skills voor henchmen en ook voor je held kunnen aangekocht worden bij een ‘skill trainer’. De skills kunnen voor extra voordelen zorgen in een gevecht; zo kan je held leren omgaan met granaten.

Tegenstanders verslaan levert experience op voor zowel held als henchmen. Daarmee kunnen ze in niveau stijgen. Voor de held is er een extra voordeel: per niveau krijg die een aantal punten die je kan inzetten om vaardigheden te verbeteren, zoals charisma of concentratie. In de meeste gevechten komt het er helaas op neer dat diegene die de meeste mensen onder zijn of haar commando heeft, wint.

Geld is heel belangrijk. De hotels bezorgen je er flink wat van, maar op een bepaald moment is het gedaan met de geldstroom. Dat verplicht je soms offensieve tactieken te hanteren, want zonder geld kan je quasi niets. Als er helemaal geen hotels meer zijn, zit je met een groot probleem. Betere wapens en uitrusting, henchmen en bepaalde powerskills blijven dan buiten je bereik.

Van bovenaf ziet alles er mooi uit, al zie je wel dat er iets schort wanneer je dichterbij komt. Je kan op twee manieren de stad bekijken: van bovenaf of op de hoogte van je held (de zogenaamde ‘combat view’). Dichter bij de grond verandert de muziek in de geluiden van de stad; niet iets om op een te hoog volume te zetten.

In het begin kon ik mij nog wel inleven in Escape from Paradise City, maar uiteindelijk wilde ik er zelf liever uit ontsnappen.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Escape from Paradise City
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply