gaming sinds 1997

Every Extend Extra

Q Entertainment kennen we ondertussen allemaal van Lumines voor PSP en het iets minder bekende Meteos voor de DS. Het succes van die twee titels lag duidelijk in het combineren van verslavende gameplay met een origineel concept en een boeiende mix tussen visuele en auditieve elementen. Met Every Extend Extra proberen ze hun succesvolle formule nogmaals toe te passen.

Jammer genoeg slagen ze daar niet volledig in, ook al is het uitgangspunt terug erg origineel. Je speelt in een veld vol met allerlei rondvliegende tegenstanders, waarvan sommigen ook op je vuren en je zo trachten uit te schakelen. De enige manier om te overleven is jezelf op te blazen en zo via kettingexplosies alle andere objecten op het scherm te laten ontploffen. Levens verdien je telkens terug door de overblijvende restanten op te pikken als je weer verschijnt. Het komt er dus op aan om op het juiste moment, op de juiste positie je schipje of wat het ook is, te doen exploderen.

Daarbovenop komt nog de tijdsdruk, enkele bazen en natuurlijk steeds moeilijkere tegenstanders die steeds sneller en in grotere aantallen komen opdagen. Het strategische aspect ligt vooral in de timing en het goed bekijken hoe je die kettingen van explosies kan veroorzaken.

Wat mij onmiddellijk opviel was dat de gameplay iets meer tijd nodig heeft om duidelijk te worden dan bij pakweg Lumines, en dat Every Extend Extra toch niet diezelfde graad van verslaving en afwisseling biedt. Enkele andere modi, waaronder het oude Every Extend, brengen geen soelaas en ook de multiplayer valt te mager uit om lange speelsessies te kunnen garanderen.

Boeiender zijn de graphics, die er niet enkel origineel eruitzien, maar ook zorgen voor de broodnodige variatie. Per level krijg je zo een andere achtergrond (soms plat, soms 3D-achtig) en worden de zaken die je moet opblazen helemaal anders op je PSP gezet. Zo zijn er vuurvliegjes, sterren, schedels, driehoekjes, UFO-achtige objecten en ga zo maar door. De bazen genieten van datzelfde geïnspireerd design, net als het geluid dat vooral liefhebbers van de meer alternatieve elektronische muziek zal aanspreken.

Dit is een weliswaar erg korte review, maar de conclusie was dan ook snel gemaakt. Net zoals met Lumines en Meteos slaagt Q Entertainment met Every Extend Extra erin een erg origineel spelende en vooral uitziende game te maken. Jammer genoeg is de inhoud net iets minder verslavend en boeiend dan in hun echte puzzeltoppers. Enkel voor wie verzot is op dergelijke games of meer experimentele spelletjes zoals Rez.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Every Extend Extra
geplaatst in: PSP, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>