gaming sinds 1997

Faces of War

Duizend bommen en granaten! Wereldoorlog II-games zitten blijkbaar nog steeds in de lift, want opnieuw krijgen we er eentje in onze schoot geworpen. Voldoet deze echter aan onze vereisten?

Faces of War is een tactische real-time strategy shooter. De term klinkt misschien ingewikkeld, maar je kan het beschouwen als een mix van het befaamde Commandos en het teamgevoel uit Brothers in Arms. Onderschat dit beestje niet, want de nadruk ligt vooral op het tactische gedeelte. Het gros van de levels start je namelijk met een select groepje soldaten (drie à vier) en tijdens het spelen komt er zelden tot geen versterking. Vanaf een geschikte plaats met je machinegeweer de vijand onder vuur houden terwijl je andere eenheden de vijand flankeren, biedt gegarandeerd meer succes dan zomaar op de vijand af te stormen.

Het besturen van de eenheden kan op twee manieren gebeuren, waarvan de eerste de meest intuïtieve is. Met de muis kunnen je troepen naar een nieuwe locatie worden gestuurd. Daar verschijnt eerst een silhouet zodat zichtbaar wordt in welke richting ze kunnen vuren. Denk echter niet dat je snel veilig zit, want een loopgracht biedt bijvoorbeeld veel meer beschutting dan een hoopje kratten. Daarnaast bevat de interface nog een twintigtal knoppen om je units specifieke taken te laten uitvoeren.

De tweede manier van besturen is de zogeheten “direct control mode”, die het meest tot zijn recht komt bij voertuigen. Door de controltoets ingedrukt te houden (of éénmaal op ‘end’ te duwen) neem je rechtstreeks de controle over de eenheden. Het besturen gebeurt dan door de pijltjestoetsen, het mikken met de muis. Deze wijze van mikken is vaak een stuk nauwkeuriger dan wanneer je de computer zijn ding laat doen. Ondanks de uitgebreide besturingsmogelijkheden verloopt het spelen eerder moeizaam, mede door het slecht uitgewerkte principe van squads.

De missies zijn opgedeeld in drie verhaallijnen: die van de asmogendheden, de geallieerden en het verre Rusland. Ze bestaan elk uit een zevental missies, vergezeld van drie tutoriallevels. Daarna word je onverbiddelijk tenmidden de actie gedropt: paniek gegarandeerd! De levelopbouw is gevarieerd en dwingt je toch telkens een andere techniek toe te passen. Helaas zijn alle events gescript, waardoor de vrijheid in het spel aan banden wordt gelegd.

Indien je al enkele screenshots van Faces of War hebt bekeken, zal je het met mij eens zijn wanneer ik zeg dat dit spel er prachtig uit ziet. Ook bij de physics zit het snor, want alle brokstukken vallen realistisch van de daken af. Helaas vraagt deze pracht ook zijn tol, want bij te veel bewegende particles of ‘vaste’ brokstukken durft de framerate zichzelf wel eens terugdringen tot enkele frames per seconde of zelfs seconds per frame.

Ik zou wat graag willen zeggen dat dit spel een topper is dankzij zijn graphics en de strategische gameplay, maar ik moet streng zijn. Faces of War heeft af te rekenenen met willekeurige crashes, niet-optredende triggers, willekeurig optredende triggers, slabakkende framerate en -oh wee!- corrupte autosavegames met méér crashes tot gevolg… Sorry, maar dit spel was niet klaar voor productie. Hopelijk kan een patch de huid van de beer nog redden, want die ligt momenteel dood te bloeden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Faces of War
geplaatst in: PC, Reviews, Ubisoft
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>