gaming sinds 1997

Far Cry

Het leven kan toch mooi zijn. Onder een blakende zon en een prachtige blauwe hemel een boottochtje maken met een mooie babe, in de buurt van een godvergeten tropisch eiland. Het lijkt wel de hemel op aarde… tot je boot getroffen wordt door een raket uit bazooka. Je overleeft het gelukkig net en je spoelt aan op het eiland. Je vindt een pistool en volledig pissed-off ga je op zoek naar diegenen die net je hoop op een wilde nacht de kop indrukten. It’s time to kick ass!

Bij sommige games heb je al na 2 minuten het gevoel dat alles goed zit. Far Cry is zo’n spel. In het hoofdmenu zie je direct het realtime gerenderde eiland. Tropische stranden, een zalig zonnetje, wuivende palmen, kortom het aards paradijs. Ik voelde onmiddellijk de drang om te beginnen spelen. Eerst nog wat settings juist zetten en daar gaan we!

Het eerste level is in feite een tutorial. Je leert de controls en vijanden zijn nog niet te bespeuren. Aangezien ik al een doorwinterde FPS-speler ben vond ik de tutorial nogal saai en overbodig, maar een nieuwkomer in de shooterwereld zal dit wel kunnen appreciëren.

Daarna begint het verhaal gelukkig pas echt. Je begint je zoektocht naar je geliefde –een goed voorziene dame, die zo uit Baywatch lijkt weggelopen – maar al snel kom je te weten dat niet alles op het eiland is wat het lijkt. Temidden de jungle vind je namelijk een onderzoekscomplex waar er genetische experimenten op apen (en zelfs mensen) zijn gebeurd. Zoals je kon verwachten zijn die beestjes ontsnapt en proberen ze nu alles en iedereen uit te roeien. Gelukkig mag jij daar een stokje voor gaan steken. Het verhaal bevat duidelijk genoeg plotwendingen, die je zo steeds dieper in de wereld van Far Cry dompelen.

Wanneer je de eerste keer de uitgestrekte buitenomgevingen aanschouwt, zal je ongetwijfeld met een open mond staan, terwijl het kwijl in grote hoeveelheden uit je mondhoeken stroomt. De graphics van dit spel zijn zo ongelooflijk mooi, dat je de eerste 2 minuten enkel kan kijken en genieten. Dit is duidelijk de eerste “next-gen shooter”. Wat er op je scherm getoverd wordt is werkelijk pure eyecandy. Nog nooit eerder heb je zo’n realistisch water, zo’n gevarieerde plantengroei en zo’n indrukwekkende zonsondergang gezien. Het mooiste van al is nog dat de levels enorm uitgestrekt zijn en er verschillende wegen naar je doel zijn. Je bent volledig vrij om te gaan, staan en doen wat je wilt. Wat een vrijheid! Wat een pracht!

Gelijk welke weg je neemt, de AI zal zich telkens aanpassen. Ben je dus voor de “full-frontal” aanpak waar je met getrokken geweren het vijandelijk kamp binnenstormt, geen probleem. Je vijanden zullen je graag zien komen, om eens te testen hoe kogelbestendig je wel bent. Je kan echter ook een grote omtrekkende beweging maken en zo je vijanden in hun flank of langs achteren (no pun intended ;) ) aanvallen. De vijandige huurlingen zullen eerst verrast zijn, wat je de tijd geeft er enkele neer te maaien, maar al spoedig zullen ze back-up vragen. Ze komen altijd in groep en ze zullen zich niet als hersenloze domme blondjes (Hmm, zou ik een opmerking maken over VTM-presentatrices of niet? ) laten afknallen. Ik zou graag 1 voorbeeldje geven van de verbluffende AI. Op een gegeven moment moest ik een weg zoeken door een inham vol vijanden. Gelukkig had ik mijn ouwe getrouwe verrekijker (die ook levensvormen detecteert!) en sniper rifle mee. Ik legde mij op mijn buik in het mooie lange gras en begon enkele onwetenden neer te knallen, kwestie van de tegenstand wat uit te dunnen. Na 2 minuten stond er opeens een huurling vlak naast mij, die mij net niet tot pulp reduceerde! De smeerlappen hadden dus verkenners op mij afgestuurd! In welk spel heb je ooit al zo’n non-scripted AI gezien?

En het lijstje superlatieven gaat maar door. Ook op vlak van physics is Far Cry revolutionair. Tonnen, kisten, lijken, alles kan bewegen. Rijd je bv met je wagen tegen een telefoonpaal, dan zal die realistisch doorbuigen en zelfs de andere palen meenemen in zijn val. Wanneer je een granaat gooit in de grond, dan zal daar een kratertje ontstaan. Kortom, heel wat dingen zijn interactief en de physics engine van dit spel is top.

Over voertuigen gesproken, in Far Cry zijn er massa’s om de omgevingen te verkennen. Van buggy’s, 4×4’s, zware trucks, bootjes tot zelfs een deltavlieger! De besturing van deze speeltjes is zowat gelijk aan Halo, enkel zit je hier in een first-person perspectief. Ik vreesde eventjes dat dit niet zo goed ging uitdraaien, maar jawel hoor! Net als de rest van het spel is ook hier alles dik in orde. Het plezantste is zelfs dat je Carmageddon kunt spelen met de autootjes. Wals gewoon zoveel mogelijk huurlingen en mutanten plat, alweer wat tegenstand minder! Jammer dat je geen bonuspunten krijgt voor de gruwelijkste aanrijdingen :D

Hoe vreemd het ook mag klinken, het spel heeft ook zijn minpuntjes. Ten eerste is dit spel wat men noemt een “system-killer”. De systeemeisen van dit spel liggen dan ook belachelijk hoog. De launch van de Geforce 6800Ultra komt net op tijd zo te zien. Maar ja, dat is de prijs die we betalen voor zo’n prachtig spel. Ook het savesysteem is een zwaar minpunt. We hebben hier te maken met checkpoint saves, iets wat tot veel herspelen kan leiden met de uitdagende AI. De mogelijkheid om te saven wanneer je wil had zeker heel wat frustraties kunnen vermijden.

De multiplayer van het spel is ook niet slecht maar is niet echt superspeciaal. Je hebt de gewoonlijke (Team) Deatchmatch, maar er is ook Assault. Die laatste doet denken aan een versimpelde versie van Enemy Territory, maar dan over enorm uitgestrekte maps. Er zijn 3 klassen (soldier, support, sniper) die moeten samenwerken om de aanvallers af te weren (of de verdedigers een pakje rammel te verkopen –het is maar hoe je het bekijkt). Iets meer classes had zeker gemogen en ook de objectives mochten wat gevarieerder. Nu moet de aanvaller telkens 3 punten gedurende 15 seconden bezetten and that’s it. De MP is echter zeker niet slecht, en is zeker beter dan de meeste spellen, maar de echte online toppers (Enemy Territory, Battlefield 1942 en Vietnam, Unreal Tournament 2004) hebben voorlopig nog niets te vrezen.

Far Cry is een game die je MOET KOPEN. Geen enkele hersencel die er bij mij anders over denkt. De oogverblindende graphics, de geniale AI, de indrukwekkende physics en de ongekende vrijheid maken dit de beste shooter van dit moment. Dit alles heeft echter zijn prijs. De systeemeisen zijn monsterachtig hoog. Heb je echter een deftige PC staan, dan is dit hèt spel om hem eens goed te doen kreunen! Prepare to be amazed!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Far Cry
geplaatst in: PC, Reviews, Ubisoft
tags: , ,


Leave a Reply