gaming sinds 1997

Far West

Runderen fokken en ze daarna verkopen, het lijkt doodsaai, maar dit is wel degelijk het basisconcept van Far West. Zeg maar Rundvee Tycoon, T-Bone Steak Tycoon, Koteletten Tycoon,… of heeft dit spel van Greenwood Entertainment meer te bieden dan het verhandelen van wandelende biefstukken alleen? Voedselinspecteur Charles nam het spel alvast even onder de loep en keek of Far West al dan niet het Certus-logo (red. dat is voor varkens, gij rund) verdient…

Hoewel ik me bij deze titel eerder een actiespel voorstelde met bankovervallen à volonté, neem je in Far West de rol aan van Jack, wiens grootvader in koelen bloede wordt neergeschoten. Later erft hij zijn kleine ranch en mag jij het uitbouwen tot de grootste van de gouwe ouwe VS. Dit doe je in een campaign die je stap voor stap nieuwe handelingen laat uitvoeren. Daarnaast kun je ook een vijftal alleenstaande missies tot een goed einde brengen. Far West heeft ook een multiplayermode tot 4 spelers, maar daarvoor moet je rechtstreeks via een IP adres connecteren. Het spel spitst zich dus voornamelijk op single player toe.

Geld verdienen kan op diverse manieren, waarvan runderen kweken de voornaamste is. Hiervoor moet je echter cowboys uit de saloon halen, voedsel voor hen voorzien en zorgen dat je runderen zich in de bosjes gaan “vermenigvuldigen”. En dat is op zich reeds 50% van je taak in Far West. Je kunt vee dan bij de plaatselijke veehandelaar, of in een verre stad winstgevender, verkopen. En met dat geld breid je de ranch uit, huur je meer cowboys, investeer je via de bank, koop je een winstgevend hotel, enz.

Bij het fokken van je beesten komt echter heel wat kijken. Allereerst moet je een geschikte graasplaats kopen en de dieren er door een cowboy laten heenleiden. Vervolgens moet één van je karren voedsel voor deze opzichter brengen en een andere kar komt de dieren merken. Eens je er genoeg hebt, breng je dan enkele gemerkte dieren terug naar de ranch om ze te verkopen.

Naarmate het spel vordert, wordt de rust op de ranch echter duchtig verstoord. Je wil de grond van indianen inpalmen (en een pluim van hun hoofd plukken om deze op het eind van deze review aan Greenwood te geven), proeft de keiharde concurrentie met andere veeboeren en wordt economisch getroffen wanneer rovers de stad aanvallen. Je kan bij het kantoor van de sheriff “bounty hunters” aanlokken door een prijs op het hoofd van de bandieten te zetten, maar gelukkig kun je ook zelf kogels kopen en je cowboys op de vijanden afsturen. Dan is de beloning uiteraard de jouwe, maar om je concurrenten uit te schakelen zul je gewiekster uit de hoek moeten komen. De meest effectieve manier om ze aan de grond te krijgen, is hun graasplaatsen aanvallen, cowboys vermoorden en met hun vee aan de haal gaan. Bij een confrontatie kun je het gevecht aan de computer overlaten of zelf je cowboys bevelen. In het laatste geval kies jij wie welke tegenstander aanvalt of wie dekking zoekt. Maar wees ook op je hoede wanneer jouw graasland wordt bestookt, voorzienigheid is in dit spel een echte vereiste!

Hoewel dit alles voor een RTS/tycoon vrij leuk en eenvoudig klinkt, is het in de realiteit anders gesteld. De controle is innovatief, maar in het begin toch vrij onhandig. Je kan geen enkel unit zelf verplaatsen, maar je geeft telkens instellingen en bevelen, die vervolgens worden uitgevoerd. Eens een cowboy op pad is gestuurd, kun je hem ook niet meer terugroepen, wat aanvankelijk meer dan eens tot frustratie zal leiden. Deze aanpak van controle is leuk geprobeerd, maar het duurt even voor je eraan went en alles gaat hierdoor nogal traag.

Maar wat vind ik als reviewer nu eigenlijk concreet van dit spel? Een vraag waar ik toch even heel diep wil op ingaan. Aanvankelijk vond ik eigenlijk niets aan dit spel. De campaign biedt in het begin weinig tot geen afwisseling en een missie duurde al gauw ruim een uur. Na enkele avondjes spelen heb ik het spel dan ook aan de kant gegooid (een van de redenen waarom deze review wat later komt) om mij op andere zaken te concentreren. Maar enige weken later was het toch hoog tijd om met een bespreking voor de dag te komen en stopte ik met tegenzin het schijfje opnieuw in mijn PC. Toen ik dacht genoeg te hebben gezien, schreef ik al een pagina vol over de saaiheid en eentonigheid van dit spel … maar toen ik later nog wat verderspeelde, begon ik Far West plots wonder boven wonder te appreciëren. Er kwam tempo in het spel, ik begon manieren te vinden om vlugger winst te boeken en de leuke concurrentiestrijd kwam eindelijk aan bod. Enkele dagen later verfrommelde ik mijn blad papier en begon met gemengde gevoelens aan een nieuwe review.

Wie er het geduld voor heeft om de aanvankelijke eentonigheid te doorstaan, zal zoals ik waarschijnlijk een spel met charme vinden dat origineel, spannend en gevarieerd wordt. Anderen zullen helaas de game al vlug aan de kant gooien, maar dat kan ik hen uiteraard niet kwalijk nemen …

Zo zie je maar hoe hard het leven van een reviewer kan zijn. Maar nog een woordje over het uiterlijk van Far West. Op het eerste zicht zijn de 3D omgevingen vrij mooi voor een RTS/tycoon. Helaas zijn ze ook erg leeg en het woord “animaties” staat blijkbaar niet in het woordenboek van de makers. De models bewegen zelden of nooit en afgezien van een cowboy die met zijn hoed zwaait, is alles heel eentonig. Er schuilen ook nog wat grafische bugs in het spel. Zo zag ik soms een koets voorbijrazen waarvan enkel de wielen zichtbaar waren en kun je heel vaak voorbijwandelende figuren doorheen de bomen zien.

Over het geluid ben ik heel wat positiever, want de sfeervolle soundtrack is erg goed. Je waant jezelf echt in het verre Westen en ook de geluidseffecten dragen hun steentje bij aan de sfeer. Hoefgetrappel, paardengeluiden, schreeuwende cowboys, niets ontbreekt en hier verdient Greenwood wel een pluim (van de indiaan wiens grond ik daarnet inpalmde).

Samengevat is Far West een spel dat gemengde gevoelens oproept. In den beginne is de game hard gezegd pokkesaai, maar ergens rond missie 7 komt er een keerpunt in de campaign. Dan zie je dat er meer is dan enkel ervoor zorgen dat vetgemeste runderen wat kalvertjes op de wereld zetten. We moeten het Greenwood nageven dat ze gepoogd hebben om qua controle de middenmoot te doorbreken, maar helaas werpt dit niet echt zijn vruchten af. Alle geduldige gamers die echter op zoek zijn naar een originele RTS/tycoon zullen volgens mij dit spel wel weten te smaken. Wie echter minder openstaat voor innovatie … er is nog steeds Unreal 2! ;)

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Far West
geplaatst in: Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>