gaming sinds 1997

FIFA Football 2005

Ondanks vele pogingen van andere ontwikkelaars en uitgevers zijn er slechts twee echte deelnemers in de Champions League van het virtuele voetbal. De eerste is Pro Evolution Soccer en de tweede is de FIFA-reeks. Van die laatste is weer een jaarlijkse update klaargestoomd en we hebben dan ook niet geaarzeld om onze van verse studs voorziene voetbalschoenen vuil te maken.

Zoals iedereen wel zal weten is het niet de bedoeling van EA Sports om elk jaar een volledig nieuw footie-game op de markt te brengen. Wel proberen ze elk jaar het totaalpakket van FIFA te verbeteren en te perfectioneren. Daar horen vanzelfsprekend extra gameplay opties bij (denk maar aan de off-the-ball bewegingen van FIFA 2004) en deze keer was het de balaanname dat onder handen werd genomen. Dankzij die update kan je nu veel beter controleren en bepalen hoe je speler de bal aanneemt en wat hij er bij de eerste aanraking mee doet. Het systeem is ongeveer hetzelfde als bij de trucjes: je klikt met je rechterstick in de richting waar je de bal wil krijgen (of je doet onmiddellijk een trick-aanname) en naargelang de skills van je spelers krijg je een lekkere of knullige move te zien. Let wel op want niet alles lukt elke keer: het is dus zeker niet zo dat dit onderdeel overdreven belangrijk is geworden.

Samen met de off-the-ball verbeteringen van vorig jaar, die nog steeds aanwezig zijn, kan je nu heel leuke en bevredigende acties uitvoeren. Met je linkerschouderknop stuur je nog steeds spelers de diepte in en in combinatie met de one-touch balaanname kan je op die manier prachtige acties opzetten. Als je met topspelers bezig bent kan je zo je verdediger in de wind zetten, een andere tegelijk de diepte insturen en dan een pass verzenden. Het mag duidelijk zijn dat het wel erg moeilijk is geworden om met één speler het ganse veld te dribbelen. Passing wordt dan ook steeds meer het centrale gegeven in FIFA en daar zijn wij zeker niet treurig om.

Ook goed is dat je nu bij het inwerpen de spelers die de bal moeten ontvangen kan besturen. Dit draagt bij tot het realisme en ook gewoon tot beter spel: je zal de bal minder vaak kwijtspelen bij het ingooien. Vooral voor mensen die gewend zijn om multiplayer soccer te spelen, zoals mezelf, is dit een goeie vondst.
Een laatste opmerking over de gameplay handelt over het verbeterde gedrag van de bal. Deze maal doet deze wat we mogen verwachten van een echte bal die onderhavig is aan de wetten van de fysica.Wat betreft het spelgenot kunnen we dus met een gerust hart besluiten dat de makers erin geslaagd zijn om dankzij de bovenstaande verbeteringen een meer realistische feel te geven aan het geheel.

De reden waarom ik quasi enkel soccergames speel met vrienden (buiten het feit dat 3 tegen 3 ongelooflijk plezierig is) is omdat de A.I. nog altijd niet speelt als een ‘echte’ speler. FIFA 2005 brengt hier geen revolutie. Niet dat het niet leuk is of geen uitdaging om het tegen de CPU op te nemen, en deze laatste brengt het er dus niet slecht vanaf, maar toch zie je vaak domme beslissingen genomen worden of zie je gewoon dat de computer meer weet dan dat hij eigenlijk kan weten. Zo valt het wel vaker voor dat open kansen niet worden benut of maak je je wel eens druk omwille van het gedrag van een teammate.

Wie echter geen vrienden heeft komt natuurlijk ook aan zijn trekken, niet in het minst door de Career-mode. Daarin kan je 15 seizoenen lang een team van de laagste naar de hoogste regionen brengen en in de tussentijd je bezighouden met de matchen, de tactieken, transfers, staff, budgetten etc. Minpuntje is dat je niet kan starten met je favoriete team (enkel de mindere goden zijn van bij de start beschikbaar) en je dus zal moeten wachten op een aanbod van hopelijk jouw droomteam. Dit is eigenlijk niet echt slecht, het gaat immers om de ‘from zero to hero’ formule maar ik kan me voorstellen dat sommige gamers liever meteen met Real Madrid aan de slag gaan in plaats van enkele seizoenen te moeten wachten.

De manier waarop je transfers moet doen kon wel wat gestroomlijnder (zo is er geen zoekfunctie op statistieken) maar de vele opties en de afwerking maken heel wat goed. Bovendien kan je als je Total Club Manager 2005 in je bezit hebt van de Football Fusion feature genieten waarbij je dan beide games perfect in elkaar zou kunnen laten overlopen. Wellicht en hopelijk zal dit een beter gestroomlijnde ervaring bieden, al moet gezegd dat 2005 reeds een grote verbetering biedt tegenover 2004 en uren entertainment gegarandeerd zijn voor de alleenspeler.

De online opties dan! Hoewel spelen tegen menselijke tegenstanders fantastisch is, zijn de mogelijkheden uiteindelijk niks bijzonder en bieden ze wat we gewend zijn van de live-services (denk maar aan Optimatch). Ook kan je aan de slag in vriendschappelijke wedstrijden en tornooien met tot zeven andere deelnemers. Wel jammer is dat je niet kan zien welke buddies online zijn en of ze aan het spelen zijn. Lovenswaardige en zeker geslaagde toevoeging maar we mogen meer verwachten nu we gezien hebben wat mogelijk is met Halo 2.

Een andere leuke toevoeging, hoewel ik die unlockable stuff een beetje beu begin te worden, is de FIFA Store waar je een heleboel extra’s kan bekomen. Door bepaalde doelen te behalen (bijv. een hattrick scoren) verdien je punten die je kan gebruiken om bijvoorbeeld Collina op de mat te laten rondlopen. Ook tijdens de nacht verlichte stadions en bijkomende soundtracks behoren tot de beloningen.

Veel mensen zullen ook blij zijn om te zien dat er een ‘Create-your-player’ functie is om je eigen speler aan te maken en hem te laten meedoen met de toppers. De mogelijkheid om jezelf op het scherm even Ronaldo te zien tackelen is een geslaagde toevoeging aan een game te noemen.

De graphics zijn als vanouds dik in orde en dankzij de licenties, het paradepaardje van FIFA, is het genieten van de authentieke spelers, stadions en shirts. Zeker de topspelers zijn realistisch nagemaakt (denk maar aan de oorring van Beckham) maar dit maakt het echter een beetje jammer dat het gros van de ‘onbekende’ spelers allemaal zijn opgebouwd uit een relatief beperkte reeks van gezichten en modellen. De animaties zijn helemaal top, als ik het goed heb nog een stuk vlotter en natuurlijker dan in de vorige aflevering, en buiten het publiek (wat is dat toch met die kartonnen mannetjes?) valt er dus niet te klagen over over de eye-candy. Wie er nog mocht aan twijfelen, ik heb ook de PS2-versie aan het werk gezien en die zag er minder scherp uit.

Eveneens iets waarop we stilaan kunnen vertrouwen: de songs uit het game mogen gehoord worden. Een heleboel genres en artiesten passeren de revue en wat misschien belangrijker is: ook de commentaar is te pruimen (vooral dankzij de stemmen van Ally McCoist en John Motson). Je zal niet na tien minuten de zinnetjes reeds uit je hoofd kennen maar onvermijdelijk komt de herhaling na een tijdje wel opzetten.

Het besluit is duidelijk: FIFA 2005 is een topgame en het beste tot nu toe uit de reeks zodat het vooral van persoonlijke voorkeur zal afhangen of je liever speelt met dit game of met PES dat qua realisme wellicht nog net iets beter scoort. Deze aflevering van FIFA is echter wat het moet zijn: een evolutie van de vorige met meer focus op realisme en gameplay zonder de traditionele sterktes van de reeks te verliezen. Weliswaar zijn er nog altijd zaken die beter kunnen maar uiteindelijk zal elke footie-liefhebber en arcadesportsgamer hier uren plezier aan beleven.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: FIFA Football 2005
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>