gaming sinds 1997

Fight Night Round 2

EA Games verraste ons en ook heel veel andere mensen vorig jaar met hun erg innovatieve boksgame Fight Night 2004. Voor de eerste keer bestond de gameplay niet langer uit button-bashing maar maakte het ook daadwerkelijk iets uit hoe je op de controller ramde. Met deze opvolger hopen de makers vooral de formule nog verder te perfectioneren. Wij namen de handschoen op en huppelden de ring in.

EA hoeven we natuurlijk niet te leren hoe ze een formule moeten updaten en vernieuwen. Ze hebben dan niet de fout gemaakt om de sterke punten weg te vlakken. Zo blijft het controleschema erg strak en realistisch: door met de rechterstick halve cirkels, tikjes of kwartcirkels te maken laat je je bokser respectievelijk uppercuts, jabs en hooks uitvoeren. Even natuurlijk voelt de manier aan waarop je slagen ontwijkt, blokkeert en je tegenspeler vastneemt en dat zijn slechts enkele van de zaken die nog beter uitgewerkt werden dan in het origineel.

Helemaal te gek zijn de haymakers: krachtige slagen die je tegenstanders erg vaak uit evenwicht brengen of tegen het canvas laten slaan. Deze vereisen een langere beweging met je stick en vragen dus meer tijd tijdens dewelke je kwetsbaar bent. Ook je energiebalk krijgt hierdoor een hele klap zodat je goed moet timen en beslissen wanneer ze te gebruiken.

Dankzij dit systeem heb je echt het gevoel dat je strategisch te werk moet gaan. Het duurde niet lang voor ik goed keek naar de bewegingen van de tegenstanders. Dat is nodig om te zien welke stoten ze plannen, om zelf te kunnen opteren voor een body- of headshot, om enkele jabs te plaatsen en zo een opening te maken in de verdediging en er dan in te springen door de juiste rechts-links combinatie te plaatsen. Het klinkt ingewikkeld maar na enkele gevechten wordt het een tweede natuur en zal je bevredigende combinaties op de mat zetten. Dit maakt Fight Night qua gameplay juist zo verslavend: goed verdedigen, op het juiste moment toeslaan en de correcte keuze van slagen maken zorgt ervoor dat je wint. Lukraak op je controller duwen brengt je enkel dichter bij een K.O.

Belangrijk is wel dat je tijdens de makkelijke eerste gevechten reeds tracht te spelen zoals het hoort: met blocks en parries. Eens je professioneel wordt zal het immers heel wat moeilijker worden om je tegenstander te vloeren, wat wel eens tot frustratie kan leiden als je niet genoeg let op je verdediging. Laat je dus niet te snel ontmoedigen!

Elke klap die je toebrengt wordt bovendien prachtig in beeld gebracht. Zweetdruppels spatten weg, spieren spannen zich op en je kan het kraken van beenderen als het ware voelen, dankzij de gewrongen gezichten en de pijnlijke gelaatsuitdrukkingen. Om het in technische termen uit te drukken: zowel de textures als animaties zijn top.

Ook erg cool zijn de scènes die starten wanneer je de health van je opponent tot nul hebt gereduceerd. Op een sfeervolle manier zoomt de camera in, worden de klanken doffer en word je echt in het moment gezogen. Net dan kan je die beslissende stoot uitdelen om je tegenstander neer te slaan. Als je dat doet krijg je een prachtige herhaling, waarin alle details erg filmisch en dramatisch worden getoond. Het is heerlijk en vooral ó zo bevredigend om na een heftig gevecht het gezicht van een zwaargewicht te vervormen met een uppercut en hem langzaam in elkaar te zien zakken, om daarna niet meer recht te komen. Jammer genoeg zijn de ring en alles errond (zoals het publiek) niet zo goed uitgevoerd als de modellen zelf, maar daar zal je al snel niet meer op letten.

De geluidseffecten kunnen we eigenlijk op een gelijkaardige manier evalueren. Alles wat in de ring te horen is, zoals het neerkomen van de stoten en het commentaar, is erg goed gedaan. Wat mij opviel is dat ook het publiek erg realistisch reageert op de gang van het gevecht. Dit alles zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt een echte wedstrijd mee te maken. Sterk! In tegenstelling tot andere games vond ik deze keer de soundtrack (van EA Trax) wat minder. Hoewel ik persoonlijk hip-hop als genre best kan smaken, vallen de meeste liedjes tegen, is er te weinig variatie en past het geheel van songs niet altijd even goed bij het game. Iets meer ‘Eye of the Tiger’ (de beroemde song uit Rocky -red.) was hier zonder twijfel welkom geweest, ook al konden sommige nummers toch een opzwepend sfeertje oproepen.

Ik schets ook even kort de speelmogelijkheden die je krijgt. Veruit de leukste is de career-mode, waarin ofwel een beroemde bestaande bokser, ofwel een eigen gecreëerde speler zich moet opwerken van amateur tot wereldkampioen. Die eigen speler kan je overigens op een erg uitvoerige manier helemaal zelf ineensteken via het ‘Create-a-Champ’-systeem. Dat er genoeg visuele opties zijn om jezelf precies na te maken zijn we nu al gewend van EA Sports, maar je mag ook punten uitdelen om bv. je snelheid, kracht en precisie te bepalen. Natuurlijk kan je die stats later upgraden en trainen.

In die story-mode verdien je centjes door gevechten te winnen, waarmee je je dan weer nieuwe handschoenen, broeken en shirts kan aanschaffen, evenals een boel andere zaken zoals ringpoezen (yummie! -red.) en betere trainers. Vanzelfsprekend word je ook overladen met unlockables en een boel hebbedingetjes, zodat je uren kan bezig zijn met het customizen van je speler en je entourage.

Naast deze hoofdmodus zijn er de trainingsmogelijkheden (een bokszak, een dummy en gewichtheffen), die eigenlijk gewoon mini-games zijn en je toelaten je bokser wat sterker te maken en je skills ietwat bij te schaven. Langer dan vijf minuten kon mij dit niet boeien, maar het is nodig om je stats te verhogen. Het feit dat je fighter er gespierder door gaat uitzien is een plus. Het gebrek aan een sparringpartner om wat vrij te oefenen is daarentegen een groot gemis. Gelukkig is er nog een quickfight-optie om een korte wedstrijd te spelen of tegen je vrienden te knokken. Ook nog even meegeven dat bij de Gamecube-versie het SNES-game ‘Super Punch-Out’ inbegrepen zit (je moet immers de online-modus van de PS2 en de Xbox missen). Voor FroFro: je kan zelfs met Mario aan het werk!

Fight Night Round 2 is zonder enige twijfel een erg leuk en zeer geslaagd sports game. Het verbetert op alle vlakken zijn voorganger en vooral het controlesysteem is erg bevredigend en realistisch. Dankzij uitstekende modellen, goede replays en passende commentaar zal dit spel je heel wat uren speelplezier bezorgen. Ben je op zoek naar een boksspel, zoek dan niet verder; dit game heeft meer sfeer, biedt meer realisme en slaat harder dan enig ander spel in het genre!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Fight Night Round 2
geplaatst in: Electronic Arts, GC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply