gaming sinds 1997

Ford Racing 3

De laatste vijf of zes videospelletjes (als dat niet veel lijkt, dan denk je verkeerd) die ik speelde waren zo slecht of zo oninteressant dat ik er een trauma aan overhield. Nadat zelfs een partijtje Bombastic me niet meer opvrolijken kon, veronderstelde ik dat om één of andere reden de poorten naar “The Third Place” gesloten werden. Toen zag ik echter Ford Racing 3 tussen de opdrachten staan, en aangezien mijn collega’s er niet in geïnteresserd waren dacht ik: “Nu is het alles of niets.” Is Ford Racing 3 een loper die de deur terug opent of mij op zijn minst een éénmalige toegang tot The Third Place verschaft? Lees de review en je komt het te weten.

Van een spetterend begin was er in ieder geval geen sprake. De intro gaf wel blijk van potentieel, maar dat werd jammer genoeg niet benut, waardoor ik dus maar een mager filmpje te zien kreeg. Gelukkig waren de achtergronden van de menu’s versierd met stoere beelden van de nieuwe GT40, waardoor mijn hartje opnieuw openbloeide. Door mijn scherpe opmerkingsvermogen had ik nog net een flits van Dolby Surround reclame gezien; ik ruilde dan ook de standaard stereo in voor zijn betere opvolger, die in dit geval jammer genoeg niet anders klonk.

Wat de muziek betreft voldoet men ook niet aan de hedendaagse standaard, want tegenwoordig zijn de artificiële, oppervlakkige melodietjes in toptitels toch vervangen door kwaliteitsnummers van bestaande bands. Gelukkig was er een quick race mode zodat ik snel eens naar de geluidseffecten kon luisteren. Die waren eerst niet zo makkelijk om te beoordelen maar later bleek dat vele motoren vrij identiek klonken en dat men ook niet veel moeite gedaan had om nieuwe samples op te nemen voor botsingen of gierende banden. Tevens kwam ik erachter dat de quick race immer en altijd dezelfde is. Dat kan ik niet door de vingers zien, want willekeurig gekozen auto’s en parcours zijn een minimumvereiste.

Op het eerste zicht zagen de parcours en omgevingen er vrij mooi uit, misschien wat klinisch proper, maar toch degelijk uitgewerkt, gevarieerd en altijd perfect op tijd gegenereerd. Geen innovatie dus, maar het waren de wagens die me het meest teleurstelden. Die zien er namelijk niet realistisch uit en zijn niet gedetailleerd, wat me enigszins verbaasde van een spel dat FORD Racing 3 heet.

De wegen deden me onmiddellijk denken aan NFS:HP2, de laatste Need For Speed die me kon bekoren. Jammer genoeg heb je veel last van “invisible walls” in FR3. Alhoewel, last is veel gezegd, want als je een fout maakt, zorgen die ervoor dat je mooi op de weg blijft. Er zijn wel een paar punten waar je in de problemen kan komen, meestal levert een stuurfout weinig narigheden op, maar er zijn uitzondering: zo botste ik wel tegen een metersbrede hut, maar tegen het betonnen begin van een tunnel vloog ik niet, terwijl dat juist veel levensechter zou hebben aangevoeld.

Voertuigen worden ook nooit vuil. Ik reed door stof, modder, sneeuw, gravel, zand en water, maar de oldtimer of convertible kwam er altijd als nieuw uit. Ook van blikschade of technische storingen ondervond ik geen last. Welke reden men ook geeft, Ford die zijn modellen alleen in splinternieuwe toestand wil zien bijvoorbeeld, het blijft onecht aanvoelen.

Anderzijds is dit spel niet bedoeld om realistisch te zijn. Goede oude pret is waar het in deze derde telg om draait en dat houdt je gegarandeerd een paar uur aan de televisie gekluisterd, zeker de eerste keer. Toegegeven, na drie uur dacht ik er nog niet aan om mijn console af te zetten, maar daar was God de almachtige die mij een handje hielp. Op mysterieuze wijze viel de elektriciteit uit (ja, we kunnen onze rekening nog net betalen) en dus besloot ik mij voor te bereiden op een namiddag les. Vermits ik uitgebreid geëxperimenteerd had met het automatisch opslaan, wist ik dat ik slechts een paar minuten voortgang verloren had.

Desalniettemin bleven de enorm amusante proeven in mijn hoofd rondspoken. Die zijn namelijk erg gevarieerd en extreem verslavend. Dat laatste is waarschijnlijk te wijten aan het goed doordacht unlocking systeem, de mogelijkheid om je pilootstatus te verhogen en een leuke kampioenschapsboom. Dat heeft natuurlijk allemaal weinig zin als de wedstrijden zelf niet leuk zouden zijn, maar daar werd gelukkig veel aandacht aan besteed. De besturing heb je heel snel onder de knie, maar door de verscheidenheid aan verschillende racemodi blijft alles superspannend. Tussen paaltjes rijden, binnen een strakke tijdslimiet alle groene symbolen verzamelen, draften, time trials, eliminatie en ga maar door. Mijn hart klopte letterlijk in mijn keel toen ik in dergelijke opdrachten slaagde met nog slechts een paar honderdsten van een seconde op de klok, waarna ik nieuwe modes, wagens en parcours kreeg om mee verder te gaan.

Na zeven of acht uur begint alles echter wat minder interessant te worden. De uitdagingen hebben tegen dan namelijk al hun geheimen prijs gegeven. De hoogste moeilijkheidsgraad brengt evenmin soelaas. Soms is die verre van hoog genoeg en op andere momenten merk je dat de tegenstanders onrealistisch veel sneller rijden of makkelijker door bochten komen, wat ook niet erg amusant is. Nadat de singleplayer is uitgespeeld, betwijfel ik of je het spel nog veel zult spelen. Er zijn dan wel tweeënvijftig auto’s, zesentwintig parcours en elf race modes om vrij uit te kiezen, je hebt die ook al allemaal uitvoerig gespeeld. Blijkbaar waren er nog krassere middelen nodig om van FR3 een echte topper te maken.

Na wat speurwerk op het internet kwam ik tot de conclusie dat de prijs van deze arcade racer gemiddeld vijfentwintig euro bedroeg en dat is zeker niet te duur. Ik ben er echter van overtuigd dat dit een ideale huurder is, want op een weekend heb je het beste gehad. Je zal dan een leuke herinnering aan dit overhouden. Blijft je drang echter ondraaglijk, dan kan het nog altijd aanschaffen. Huren is vast en zeker geen geld en/of tijdverspilling.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Ford Racing 3
geplaatst in: PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>