gaming sinds 1997

Forza Motorsport 2

Forza Motorsport 2 is een machine. Het is een perfect geolied geheel van menu’s, races, customizatie-opties, online mogelijkheden, wagens, tegenstanders, A.I., tracks, straffen en beloningen, moeilijkheidsgraden en een stevige hoop pk’s. Alles wat zo leuk en verslavend was aan de eerste Forza en Gran Turismo scheurt hier met verregaande afwerking langs en maakt van Forza 2 het voorlopig beste en meest complete racegame op console. Punt.

Als de introductie je nog niet voldoende heeft overtuigd, lees dan nog even verder om helemaal te begrijpen wat we nu zo fantastisch en verslavend vinden aan de game. De makers hebben altijd beweerd dat ze Forza 2 ontwikkelden als een RPG, met invloeden van Pokémon. En hoe vreemd dat statement ook leek, we geloven ze vrij en juichen dat idee toe.

Jij bent immers steeds diegene die in controle is van het spel, een spel dat je beetje bij beetje meer geeft, beter maakt en meer abilities, skills en wapens bezorgt. De credits die je ontvangt door races te winnen bezorgen je niet alleen geld om nieuwe wagens en upgrades te kopen, maar dragen ook bij tot het level van je piloot. Hoe hoger je level, hoe meer (en natuurlijk hoe betere en meer zeldzame) wagens worden vrijgespeeld en hoe meer tracks en events beschikbaar worden gesteld. Een leuke vondst is ook dat je een regio (Azië, Amerika, Europa) dient te kiezen, wat dan weer invloed heeft op welke wagens het snelst en goedkoopst beschikbaar zijn, en op welke upgrade je het meeste korting zal krijgen.

Alsof dat nog niet genoeg is, is er eigenlijk nog een volledig ander game in Forza aanwezig: de mogelijkheid om je wagens te beschilderen en te beplakken met letterlijk duizenden lagen van decals, kleuren en vormen. Ondertussen zijn er al ontelbare knappe designs gemaakt, en het geniale is dat je die kan verkopen (al dan niet kopieerbaar voor de koper) via het ingebouwde veilingsysteem. Weliswaar niet perfect uitgewerkt, die e-bay variant (zo is er bijvoorbeeld geen automatisch maximumbod), maar wel ongelooflijk verslavend en vernieuwend.

Is het vooruitzicht om die zeldzame Ferrari met een Master Chief op te racen in singleplayer niet genoeg, dan zijn er nog twee andere voordelen aan verbonden. Hoe zeldzamer je wagen, hoe meer credits je zal verdienen per race, en je zal ook iedereen de ogen uitsteken wanneer je je knappe bolide naar het online gebeuren brengt of via de photo-mode vastlegt en daarna verstuurt naar de site (inclusief je persoonlijke pagina).

Over die andere personalisatiemogelijkheden, inclusief oneindige mogelijkheden om je wagen te tunen, up te graden met allerlei spulletjes en dies meer, zal ik niet al te lang uitweiden. Geloof me gewoon vrij dat dit de natte droom is van elke race- en autofanaat en dat ook nieuwelingen meer dan geïntrigeerd zullen zijn om hier meer over te leren en ook hun eerste pasjes te zetten in die wondere wereld van bandensamenstelling, camber en downforce.

Van een minstens even toegankelijk niveau is de gameplay. De moeilijkheidsgraad kan erg flexibel worden ingesteld (hoe moeilijker, hoe meer credits je verdient, en dus hoe sneller je vordert) door bijvoorbeeld hulpsystemen zoals traction control of ABS aan of uit te zetten. Ook de befaamde “gesuggereerde rijlijn” is terug en kan nu volledig aangezet worden of kan ingesteld worden zodat enkel de remzones worden aangeduid. Perfect om de tracks te leren kennen!

Befaamd is ook de A.I. die nu nog beter is uitgewerkt, met piloten die fouten maken, onderling duelleren, niet rotsvast de perfecte rijlijn volgen en die meer of minder agressief zullen rijden volgens hun temperament of jouw rijgedrag. Een stevige kluif dus en een verademing in vergelijking met veel andere games. Enkel de beslissing om strafseconden toe te kennen aan jou wanneer zij je wagen onterecht aanrijden is misplaatst en kan erg frustrerend zijn wanneer je je beste rondetijden wil neerzetten. Gelukkig zijn er nog een boel arcade speelmodi en een vrije rijmodus om je records te vestigen. Voor elk wat wils!

Het rijgedrag (bekijk die realtime telemetriegegevens) is simpelweg ongeëvenaard, met subtiele verschillen tussen elk van de 300 en meer auto’s, realistisch reacties op verschillende ondergronden, lekkere feedback met rumble op je rijgedrag, de nood om subtiel te remmen en te versnellen en constante (360 keer per seconde!) updates van de physics. Wie een sim wilt, die vind er in Forza 2 ongetwijfeld eentje van een erg hoog niveau!

Grafisch is Forza 2 erg knap. De wagens zijn stuk voor stuk pareltjes (jammer genoeg zonder cockpit views) en de omgevingen zijn erg realistisch uitgewerkt. Overdreven detail werd opgeofferd om een constante 60 FPS te garanderen, iets dat elke racefan zal waarderen. Ook de soundtrack is lekker, met nummers uit alle moderne genres en enkele klassiekere stukken. Motorgeluiden zijn net iets minder gevarieerd, maar in 5.1 klinkt alles toch erg indrukwekkend en bandengepiep, curbstones en crashes worden lekker scherp door je luidsprekers gejaagd.

Ik zou nog uren kunnen doorgaan over de physics, de tracks, het schademodel, de online mogelijkheden zoals officiële tornooien, replays, de soorten races, enzoverder maar ik zal me beperken tot het volgende. Forza 2 perfectioneert de gameplay van de race-sim zoals we die kennen uit het origineel en de Gran Turismo-reeks, voegt er een indrukwekkende A.I., knappe online mogelijkheden en oneindig veel leaderboards aan toe, maakt je verliefd op community-features zoals de veiling, unieke wagens, de interactieve site en de paintmogelijkheden, zorgt ervoor dat het spel perfect is voor de racefan en toegankelijk blijft voor de beginner en overgiet dit alles met een presentatie die niks te wensen overlaat. Forza 2 is een monster, maar wel eentje die je maar al te graag zal temmen!

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Forza Motorsport 2
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply