gaming sinds 1997

Forza Motorsport

Al jaren zijn de Xbox-bezitters een beetje jaloers op de mensen die een PS2 in de huiskamer hebben staan. De reden hiervoor is onder andere natuurlijk de Gran Turismo-reeks, waarvan GT4 de jongste spruit is. Het was dan ook met veel belangstelling dat de ontwikkeling van Forza Motorsport gevolgd werd door de raceliefhebbers. Deze beloofde immers niet enkel diezelfde realistische gameplay, maar ook een resem online mogelijkheden en natuurlijk schademodellen. Wat wij vonden van de inlossing van al deze beloftes kan je hieronder rustig lezen.

Forza is een uitgebreid game. Je krijgt 230 wagens te spelen en een dikke 30 uitdagende en prachtig gedetailleerde tracks staan te zweten onder de zon. De parcours bieden een erg mooie combinatie van echte racetracks (bijvoorbeeld Silverstone) met fictieve wegen en stedelijke tracks. Weliswaar krijg je in sommige andere games iets meer, maar het gaat vooral om wat er met die zaken gebeurt!

En het is vooral op dat vlak dat dit game zich een meester toont. Het racegevoel dat je krijgt wanneer je aan het werk trekt is ongeëvenaard op de Xbox. De auto’s voelen stuk voor stuk uniek aan, het gevoel van gewicht is er bij het accelereren en remmen, bochten moet je op de juiste manier nemen, je moet rekening houden met de plaatsing van de motor en met welke aandrijving je rijdt. Ook elke upgrade of verandering die je maakt in de set-up van je wagen wordt realistisch weergegeven tijdens het racen.

Over de controls kan ik ook kort zijn: de Xbox-controller wordt perfect gebruikt en de analoge schouderknoppen zijn ideaal voor het versnellen en remmen. Met je rechterstick kan je rondom je kijken wat erg handig is in gesloten kolonne. Enige minpuntje is het ontbreken van Force Feedback in het game, iets wat natuurlijk te wijten is aan het feit dat de console dit niet ondersteunt. Het nadeel blijft echter beperkt omdat men erin geslaagd is om dit op te vangen en de trillers in de controllers toch goed te gebruiken.

Forza Motorsport biedt voor elk wat wils. Beginners kunnen traction control, stability management en ABS aan zetten, zodat ze gemakkelijk de fijnere kneepjes van het racegebeuren kunnen aanleren. Je kan immers perfect zien en ervaren wanneer deze systemen in werking treden zodat je weet wanneer je de limiet van je wagen aan het overschrijden bent. Bovendien is er ook nog de ‘suggested line’ feature. Een fantastische tool die op de weg zelf aanduidt wanneer je moet remmen, gas geven of gas lossen. Deze visuele weergave past zich automatisch aan en werkt erg goed, vooral voor gamers die minder ervaring hebben. In vergelijking met veel andere gelijkaardige systemen is dit werkelijk een toegevoegde waarde. Zo erg zelfs dat ik aanbeveel om het na een tijdje uit te schakelen, omdat je anders niet kan genieten van de ultieme diepgang van het spel en omdat je zo te weinig aandacht geeft aan de prachtige omgevingen. Enkel bij chicanes en het inschatten van de grootste remafstanden is het systeem soms fout, maar uiteindelijk blijven dit details.

Voor de gearheads die ervan houden om zonder hulp te rijden kan men ook kiezen om alles uit te schakelen. Dan krijg je pas te voelen en te ervaren tot wat Forza echt in staat is. Je zal erg subtiel moeten remmen, op het gas drukken en bochten insturen. Elke wagen zal een uitdaging op zich vormen en ook de A.I. zal heel wat zweetdruppeltjes op je gezicht toveren. De manier waarop de tegenstanders racen is immers indrukwekkend. Op de moeilijkste stand zijn ze onvergevend en wreken ze zich als je agressief rijdt. Bovendien deinzen ze er niet voor terug om tikken uit te delen en je van de baan te drukken. Piloten in A.I.-wagens zijn zich ook bewust van jou: ze gaan de snelle lijn blokkeren als je wil passeren en blijven soms even in je kont hangen om snelheid te winnen. In tegenstelling tot in GT maken ze ook realistische fouten en kan je ze niet rammen om gemakkelijk een bocht te nemen. Met andere woorden: zeker een van de sterkste punten van dit game ook al is de perfectie nog niet bereikt!

Gelinkt aan deze intelligente tegenstanders kunnen we ook de Drivatar vernoemen. Dit innovatieve element bied je de kans om races te laten afwerken door de A.I. in plaats van ze zelf te rijden. Het fantastische eraan is dat je je virtuele piloot moet trainen door een aantal parcours in bepaalde wagens af te werken. Aan de hand van de manier waarop je daarin presteert (bochten nemen, remmen, lijn kiezen, etc.) wordt je piloot samengesteld. Wanneer je dan bijvoorbeeld geen zin hebt om een endurance-race af te werken kan je hem inschakelen in ruil voor wat credits. Hij werkt dan de race af en het resultaat is dan afhankelijk van jouw skills, ook al rij je niet zelf. Je kan na een tijdje natuurlijk opnieuw de trainingen afhaspelen om je piloot te verbeteren! Hoewel dit gedeelte best realistisch je gedrag nabootst is het niet perfect (zo houdt het geen rekening met je kennis van bepaalde tracks) en zorg je er best voor dat je trainingen goed verlopen wil je er echt goed gebruik van maken.

Als je denkt dat je je tijden kan verbeteren door bochten af te snijden of keihard in een muur te rijden en zo seconden te winnen ben je bij Forza aan het verkeerde adres. Ten eerste worden seconden bij je tijd geteld als je van de baan rijdt, stukken afsnijdt of dingen doet die niet toegelaten zijn. Ten tweede is er natuurlijk ook het schademodel.

Hoewel het visueel ietwat tegenvalt is deze feature een erg leuke en geslaagde toevoeging die vooral ervoor zorgt dat het realisme van de totaalervaring wordt verhoogd. Zo zal je bij een te gewelddadige start een niet geschikte koppelbak beschadigen en zal je bij het crashen zaken kapotmaken die je kansen op een overwinning zullen hypothekeren. In de Career-mode zal je bij een grote crash waarschijnlijk gewoon herstarten zodat het vooral online en bij de andere modes is dat je de kans krijgt om brokken te maken. Overdreven veel brokken zal je echter niet zien vliegen omdat het geheel subtiel werd gehouden, iets wat uiteindelijk wel bij het game past. Ook dit stuk is immers heel erg realistisch, tot in de puntjes uitgewerkt en simpelweg ongezien tot nu toe in een racegame!

Voor ik jullie iets meer vertel over de verschillende modes wil ik nog even iets kwijt over de tuningopties. Visueel kan je echt heel wat richtingen uit, dankzij enkele tientallen vormen die je kan uittrekken, schuintrekken, vergroten en verkleinen en op 100 verschillende lagen plaatsen. Mits een stevige investering van tijd hebben heel wat gebruikers al prachtige wagens gepaint en showen ze die gretig in de online mode.

Belangrijker is natuurlijk de mogelijkheden die je hebt om de wagens die je hebt gekocht of verdiend in de Careermode uit te bouwen en te tweaken. Qua upgrades heb je een ongekende keuzes aan motoropties, bumpers, versnellingen en remmen enzovoort. Zoals ik al zei maken die ook daadwerkelijk een verschil uit als je gaat rijden en zie je ook onmiddellijk bij het kopen de invloed ervan op je prestaties. Wil je echt het onderste uit de kan halen dan kan je natuurlijk ook de instellingen van je materiaal regelen. Van versnellingsratio’s tot honderd en één tweaks aan je schokdempers, je spoiler tot je bandendruk, camber en toe, werkelijk honderden mogelijkheden kan je tot in het oneindige bepalen. Enkel en alleen met het kopen van upgrades, het schilderen van je wagen en het instellen van je stukken kan je uren en uren bezig zijn zonder ook maar 1 seconde te hebben rondgescheurd.

En scheuren kan je nochtans meer dan genoeg! Je hebt de Arcade en Time Trial-modes, de Free Run mode en natuurlijk off-line en online multiplayer. Waar ik het echter over wil hebben is natuurlijk de Career Mode, het grootste gedeelte van het spel en eentje dat heel hard lijkt op dezelfde mode uit GT4, uitgenomen het feit dat je geen rijbewijzen dient te halen. Je begint je carrière met het kiezen van een regio (USA, Europa of Azië). Afhankelijk van je keuze zal je bepaalde auto’s vroeger of later kunnen kopen en zijn bepaalde wagens en stukken ook duurder of goedkoper.

In deze mode moet je races afwerken met een bepaald aantal rondes, alsook point-to-point races, al dan niet met verschillende moeilijkheidscategorieën en bepaalde restricties qua wagens. Je krijgt na elke race een aantal credits, afhankelijk van je finishplaats en de moeilijkheidsgraad die je instelt (hulpmiddelen, A.I., schade etc.).
Hoe meer schade je oploopt, hoe meer credits worden afgetrokken van je prijzengeld. Je totaal aantal gewonnen credits bepalen je level, en naarmate je level stijgt worden weer nieuwe race-events vrijgespeeld. Ook krijg je bij het bereiken van een nieuw level kortingen op bepaalde onderdelen. Bij het succesvol afsluiten van een event krijg je dan weer een nieuwe wagen toegestopt. Natuurlijk kan je ook wagens kopen met je credits en zal je datzelfde virtueel geld ook nodig hebben om upgrades te kopen.

De Career mode zit erg goed in elkaar, races zijn steeds uitdagend (je kan niet gemakkelijk zomaar je wagen upgraden tot je een stuk beter bent dan de concurrentie), de bolides worden mooi op tijd vrijgespeeld en afwisseling is er genoeg. Bovendien zijn de menu’s qua structuur erg intuïtief en efficiënt en blijven de laadtijden beperkt, zeker als je een race wil herspelen. Ook handig is het feit dat de kwalificatie automatisch gebeurt aan de hand van de kwaliteit van je wagen zodat je tijd wint en bovendien onmiddellijk een idee hebt van je kansen om de wedstrijd te winnen.

Heb je echter nog zin in meer dan off-line koersen, dan kan je je carrière uitbouwen online. Er is immers de mogelijkheid om credits te verdienen als je het opneemt met de wagens in je garage tegen die van een real-life tegenstander. Via een erg gebruiksvriendelijk systeem kan je genieten van lagvrije races die de levensduur van het game immens verlengen en bovendien qua uitdaging de lat nog een stukje hoger leggen! Ik ga me beperken wat betreft dit gedeelte maar wees gerust dat het erg goed is uitgewerkt, zowel qua mogelijke instellingen, qua technische mogelijkheden en vooral qua verslavingsgraad!

Een review is natuurlijk niet compleet zonder een woordje over de graphics en het geluid. Wat onmiddellijk opvalt zijn de omgevingen waarin je rijdt en het detail van de tracks. De tarmac bijvoorbeeld is prachtig gedaan dankzij onder andere de geslaagde reflecties. Soms heb je gewoon niet de indruk dat je een spel aan het spelen bent.

Voor de sceptici onder ons: ook al wordt er niet gelockt op 60 frames per seconde, ik heb in de tientallen uren spelen nog maar 1 keer een schokje ervaren. Ook de wagens zien er lekker en strak uit en, zoals gezegd, wordt elke visuele upgrade perfect weergegeven in het game wat deze prestatie, vooral online, nog indrukwekkender maakt. Enige minpuntje zijn de reflecties in het achterraam van je wagen die realtime worden gerenderd maar die soms wel wat met achterstand worden afgebeeld.

Het geluid is eveneens heel sterk. Motorgeluiden van elke wagen zijn uniek en herkenbaar (het verschil tussen een Ferrari en een Impreza is overduidelijk), veranderingen aan je turbo of versnellingen zijn te horen en als je je tussen andere auto’s bevindt hoor je hun motoren rond je brullen. Het piepen van de banden bij het verliezen van grip en het grind in de kattenbak worden net zozeer lekker weergegeven. Wel zwak is de ingebouwde soundtrack van Junkie XL. De rockmuziek valt tegen en je zal die dan ook snel uitzetten of je moest een grote fan van dit genre zijn. Maar niet getreurd, ook hier heeft Forza alles onder controle: je kan immers je favoriete songs op je Xbox zetten en die als soundtrack gebruiken in het spel, zowel in de menu’s als naadloos overgaand in de races. Als dat niet lekker is voor de muziekfreaks onder ons!

Forza Motorsport is de beste en meest complete race-ervaring op de Xbox en voor mij ook op gelijk welke console. Er is genoeg voor de beginner tot de ultieme racefreak, de graphics zijn prachtig, de tuningmogelijkheden zijn gedetailleerd uitgewerkt en bovendien visueel indrukwekkend, de online ervaring is uniek en het schademodel een must voor alle toekomstige racegames die zich ‘simulator’ willen noemen. De A.I. is bovendien erg sterk en de Drivatar lijkt het begin van een welkome innovatie. Als je met de realistische ervaring van de Career-mode, de online races en de andere modes niet genoeg hebt voor een jaartje racen, dan weet ik het ook niet meer! Kopen gewoon die handel en als je nog geen Xbox hebt, koop dan gewoon die Forza-pack, want FM is niet minder dan Nitro voor je game-ervaring!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Forza Motorsport
geplaatst in: Microsoft, Reviews, Xbox
tags: ,


Leave a Reply