gaming sinds 1997

Fracture

“Alweer een shooter,” dacht ik bij mezelf toen ik Fracture in mijn handen geschoven kreeg. Het lijkt wel of de markt van FPS games maar niet verzadigd geraakt. LucasArts, in samenwerking met Day 1 Studios, beloofde ons echter dat deze niet zo maar een dertien in een dozijn spel zou worden. Maar krijgt LucasArts nog het vertrouwen van gamers na hun ongerealiseerde beloftes over Star Wars: The Force Unleashed?

Eens ik de game had gestart, werd ik aangenaam verrast door de goede soundtrack en de interessante verhaallijn van Fracture. Het verhaal speelt zich af in 2161, het jaar waar de Verenigde Staten in tweeën werd gedeeld door de gevolgen van de globale opwarming van de aarde. Door de verdeling ontstonden er twee groepen met elk verschillende ideeën en doelen. Het westen, thuisbasis van The Republic of Pacifica, is de mens gaan verbeteren met behulp van genetische manipulatie terwijl ze in het oosten, The Atlantic Alliance, voor bionische upgrades opteerden. Wanneer de president een verbod plaatst op genetische manipulatie komt generaal Nathan Sheridan, leider van de Pacificans, in opstand en is het aan jou, Jet Brody, om deze revolutie de kop in te drukken.

Het verhaal klinkt zeer interessant, maar helaas blijft het hierbij. Het is jammer dat deze niet meer diepgang kreeg naarmate je in de game vorderde. Het is zelfs zo erg dat eens je begonnen bent het verhaal helemaal aan de kant wordt geschoven en je eigenlijk acht uur aan een stuk één groot level zal spelen.

‘Reshape the battlefield’ is Fracture’s slogan. Alles rond deze game draait om het verlagen of verhogen van de terreinen en daar heb je de Entrencher voor. Nooit eerder is dit voorgekomen in een shooter, maar om eerlijk te zijn wist het me niet van mijn stoel te blazen. In het begin van de game verhoog en verlaag je te pas en te onpas je ondergrond, maar hoe langer ik de game speelde, hoe meer ik me afvroeg of dit allemaal wel nodig was. Daarenboven wordt de feature hoofdzakelijk gebruikt voor het oplossen van puzzels of om van plaats A naar plaats B te gaan en niet om tactische redenen. Het verhogen van terreinen is natuurlijk uitermate geschikt om dekking te zoeken, maar door de domme AI van je vijanden is dit niet echt nodig.

De artificiële intelligentie van je vijanden is dan ook om van te huilen. Dikwijls blijven de tegenstanders gewoon staan tot je ze raakt met één van je kogels, of als je even moet terugtrekken om te healen blijven ze gewoon wachten tot je weer opdaagt.

Gelukkig heb je een heel arsenaal aan wapens om deze debielen een kopje kleiner te maken. Zo heb je enkele unieke exemplaren als de Deep Freeze, waarmee je tegenstanders even kunt bevriezen, of de Rhino die losliggende voorwerpen naar je tegenstanders slingert. Helaas lijkt het wel of de wapens minder schade aanrichten dan een waterpistool want je zult meer dan een herlaadbeurt nodig hebben vooraleer ze het loodje leggen.

Grafisch ziet de game er goed uit, maar je ogen uitkijken zal je niet doen. De levels zijn kleurrijk en gevarieerd en werden van voldoende detail voorzien. Explosies en chaos worden goed overgebracht, maar ten koste van de framerate, want vooral bij grote gevechten daalt deze zeer drastisch. Wat toch wel de moeite waard is om op te noemen is de prachtige muziek in de game. Een zeer epische, filmische muziek die je werkelijk meevoert in het spel; we hadden ook niets anders verwacht van de vaak bekroonde componist Michael Giacchino.

Vergeleken met de mindere campagne, schitteren de uitgebreide online multiplayermogelijkheden in Fracture des te meer. Met 12 spelers kan je het slagveld betreden en er kiezen uit een heel pak modi, met Excavation als opvallendste modus. Hier moet het ene team een gat graven om vervolgens met de Tectonic granaat een pilaar uit de grond te laten rijzen terwijl de tegenstanders deze proberen te vernietigen.

Fracture buist nergens, maar schittert evenmin. LucasArts beloofde een innovatieve shooter met als sleutelwoord terreinvervorming. Helaas is deze feature niet goed uitgewerkt en lijkt het zelfs, naast de verplichte puzzels, onnodig te zijn. Al bij al is het een degelijke game die de hoge verwachtingen niet kan inlossen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Fracture
geplaatst in: LucasArts, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>