gaming sinds 1997

Freelancer

Zelden hebben de van nature ongeduldige gamers zolang op een game gewacht. Freelancer was al aangekondigd in 1999 en daarna werd het stil, erg stil. En nu 4 jaar later is het heuglijke moment aangebroken. Freelancer is hier. Natte droom of grote ontgoocheling? Let’s take off and find out.

Freelancer speelt zich 800 jaar na de gebeurtenissen in Starlancer af. De Alliance ziet dat hun strijd tegen de Coalition verloren is en als laatste wanhoopspoging lanceren ze vijf schepen met cryogeen ingevroren mensen. Het plan is om opnieuw te starten in het Sirius systeem. Helaas geraakt één van de sleeperships vermist tijdens de vlucht. Maar met de rest gaat het goed en alles begint weer opnieuw in het Sirius systeem.

In Freelancer speel je Trent. Op het moment dat je aan Freelancer begint bevind je je op Freeport 7. Helaas voor jou valt een groep terroristen deze basis aan. Op het nippertje kan je nog ontsnappen en je wordt samen met de andere overlevenden naar de planeet Manhatten gebracht. De ene na de andere overlevende overlijdt of is vermist. Rare dingen die de basis vormen voor het onderliggende verhaal.

Verhaal hoor ik je denken? Was ons dan geen totale vrijheid beloofd ? Tuurlijk heb je die, maar in het singleplayer gedeelte heb je dus ook een vrij ingewikkelde plot die je zeker de nodige uren zal bezighouden. Tussen de missies door ben je vrij om de rest van het heelal te verkennen en klusjes op te knappen. Eens je voldoende geld hebt, ga je naar een volgende missie. En wat na het verhaal, is de spelpret dan over? Zeker niet, want dan heb je nog niet eens de helft van het oneindige (in dit geval eindige) heelal gezien.

Het merendeel van je tijd zal je in je ruimteschip doorbrengen, je weg zoekend tussen de planeten en astroïdevelden. De besturing is echt supereenvoudig en alles gebeurt vanuit een muis-toetsenbord interface. Sturen en schieten doe je met de muis, instructies zoals snelheid geef je met het toetsenbord. Er is echt geen oefening voor nodig en na vijf minuten ben je ermee weg. Twee gezichtspunten zijn aanwezig: het standaard 3th person en een cockpitperspectief. Het is maar wat je verkiest.

Het heelal in Freelancer is prachtig weergegeven. Er zijn letterlijk tientallen starbases, planeten en outposts waar je kan aanleggen om goederen te verhandelen. Op deze bases kan je ook je schip upgraden, missies aannemen, informatie inwinnen. Het reizen tussen basisen gaat via zogenaamde “trade lanes”. Als je door deze trade lanes vliegt, ga je snel van punt A naar punt B. Maar pas op, want piraten voeren soms ook aanvallen uit op deze trade lanes.

Een andere manier om aan geld te komen, is schieten op rotsblokken in een astroïdeveld. Soms haal je daar redelijk kostbare goederen uit, soms heb je ook gewoon niks. Of lekker handel drijven is natuurlijk ook een optie. Spijtig hierbij is dat prijzen nooit veranderen. Als je eens een handeltje van goudwaarde opzet, dan blijft dit zo. Ben je meer voor de gewelddadige aanpak? Vlieg dan mee met een militaire patrouille en knal de random aanvallen van piraten af.

Een minpuntje zijn wel de conversaties met de NPC’s. Die zijn zo eindeloos repetitief en bijna iedere NPC heeft dezelfde stem. Dit kon dus zeker beter, maar de spelsfeer bederven doet het ook niet echt. Deze NPC’s bevatten bovendien een schat aan informatie en missies. De karakteranimaties zijn wel goed gedaan, het is helemaal geen topniveau, maar de karakters komen zeer realistisch over.

De multiplayer is leuk voor de dode momenten. Je krijgt hetzelfde gigantische heelal, maar dan zonder verhaallijn en daar wringt het schoentje. Alle missies die je krijgt op planeten en starbases lijken op elkaar en het gaat dan ook snel vervelen. Je hebt ook geen doel, dus buiten wat rondvliegen en je schip upgraden, heb je het wel gehad. Het gigantische heelal speelt ook in het nadeel van de multiplayer. Je kan dan wel met dertigen op dezelfde server zitten, als je allemaal in een ander sterrenstelsel zit, zie je elkaar nooit. Multiplayer is dus quasi hetzelfde als de singleplayer.

We hebben er lang op moeten wachten, maar Freelancer is het zeker waard. Een enorm heelal en een meeslepende verhaallijn wassen alle kleine minpuntjes weg. Multiplayer of singlepayer, Freelancer is zeker een hit die je gespeeld moet hebben. Door de verhaallijn zal het niet snel uitgespeeld zijn en dat is in deze tijden van erg korte games werkelijk wonderbaarlijk. Spijtig van de saaie multiplayer, die dit spel niet naar een hoger niveau kan tillen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Freelancer
geplaatst in: Microsoft, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply