gaming sinds 1997

Frontlines: Fuel of War

Na het maken van de Desert Combat-mod voor het legendarische Battlefield 1942 en het meewerken aan Battlefield 2 onder DICE, wilden de mannen van Kaos Studios zichzelf bewijzen met hun eigen multiplayergame. Een gebrek aan ambitie valt hen niet te verwijten, want naast het aanbieden van een volwaardige BF-ervaring wilden ze de gamer ook nog eens een op zich staand singleplayerverhaal laten ervaren. Vooral dat laatste aspect van Frontlines: Fuel of War kon tijdens previews op wat scepsis rekenen.

Kaos en THQ zijn er zonder twijfel in geslaagd om hun grote voorbeeld succesvol te imiteren en er, belangrijker, een eigen draai en een unieke feel aan te geven. De setting in de nabije toekomst heeft een rijk en gevarieerd arsenaal aan wapens en dodelijke gadgets opgeleverd die de hardcore spelers ongetwijfeld zullen appreciëren. Dankzij spulletjes zoals van op afstand te besturen miniheli’s, artilleriebarrages en EMP’s zal je een grijns niet van je gezicht kunnen halen als er weer iets spectaculair naar de filistijnen wordt geschoten.

Ook de variant op de klassenstructuur valt goed in de smaak en biedt meer vrijheid, zonder in ongebalanceerde gameplay te vervallen. De vondst zit hem in het feit dat je wapenkeuze onafhankelijk is van je specialisatie. Die twee keuzes zullen je bovendien nooit beperken tot het uitvoeren van een bepaalde rol. Naarmate je langer speelt, ontvang je volgens je specialisatie gewoon meer (en coole) spullen van het genre EMP, drones en luchtaanvallen. De wapencombinaties zijn bovendien erg flexibel, zodat je steeds zowel op korte als lange afstand van jetje kan geven. Je kan dus echt wel spelen zoals jij wil!

Als we de afedeling marketing mogen geloven, zit de grootste innovatie echter in de ‘frontlines’ uit de titel. In tegenstelling tot Battlefield kan je immers enkel die objectieven behalen die zich op de frontlinie bevinden. Dat heeft het grote voordeel dat de actie en de schermutselingen zich concentreren op één bepaalde plaats, en je dus nooit “alleen” komt te zitten of de match ziet afzwakken tot het om beurt een onverdedigd vlagje pakken, maar die designkeuze fnuikt wel de strategische vrijheid en uitdaging die je bij BF2 had.

Wie enkel op publieke servers speelt of eerder sporadisch de combat boots aantrekt zal ontdekken dat er net iets meer wordt samengewerkt, omdat je nu eenmaal aan die frontlinie moet zijn, en dat er minder voordeel is voor wie echt de mappen kent in vergelijking met Battlefield. Persoonlijk miste ik wel een beetje de kick die je kreeg als je een goedwerkend team mét alternatieve strategie opstelde in BF en de vijand zijn aars schopte door achter hun linies te sluipen, vliegen of rijden.

Wat ik wel kon missen, was de singleplayercampagne, want nog maar eens werd bewezen dat dergelijke games hier nu eenmaal niet voor gemaakt zijn. Terwijl je in Call of Duty 4 wordt meegesleept door de vooraf bedachte actie, overheerst hier vooral het gevoel dat je een saaie multiplayermatch aan het spelen bent, tegen domme AI-tegenstanders. Tussenfilmpjes en een grotere vrijheid dan in een doordeweekse shooter kunnen niks verhelpen aan de vaststelling dat ook hier weer de singleplayer enkel een opwarmertje en trainingslevel is voor het echte werk: online!

De eerste echte game van Kaos Studios is best een succesje geworden! De innovaties zijn over het algemeen geslaagd, de multiplayer biedt hopen explosieve actie, leuke wapens en voertuigen en ook qua presentatie kunnen we tevreden zijn. Jammer dan dat ze er niet in geslaagd zijn om de belofte van een volwaardige singleplayercampagne in te lossen (maar wie maalt daar om?) en dat de afwerking net tekort schiet om de Battlefield-reeks op de vlucht te doen slaan. Frontlines: Fuel of War is zeker de moeite waard voor wie houdt van online, op klassen gebaseerd geknal, maar het wachten is nog steeds op een game die het genre écht een stap voorwaarts brengt, in plaats van een entertainend stapje opzij.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Frontlines: Fuel of War
geplaatst in: Reviews, THQ, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>