gaming sinds 1997

FUEL

Codemasters heeft een aardige reputatie weten op te bouwen op gebied van race games. Zo zagen we in 2007 de rally game DIRT verschijnen en een jaartje later gierden de banden van GRID op het asfalt. En ook dit jaar lanceert Codemasters een nieuwe game die net als zijn voorgangers gekenmerkt wordt door vier drukletters en vier wielen. FUEL bindt de strijd met Motorstorm, Pure en Baja aan en voegt daar nog eens een 14.000km² grote, open wereld aan toe. GRID was groot, DIRT was groots, maar FUEL is te groot! Groter is immers niet altijd beter, zo luidt de zegswijze die mijn vriendinnetjes altijd boven halen wanneer ze mij troosten!

Grote open spelwerelden komen dikwijls voor, maar die van FUEL slaat echt alles. Fuel’s meer dan veertienduizend vierkante kilometer grote speeltuin, die overigens goed is voor een record in het Guiness Book of Records Gamer’s Edition, is geïnspireerd op de vele landschappen die de VS rijk is. Zo zijn er besneeuwde gebieden, droge vlakten, moerassige locaties, dichtbegroeide bosgebieden, woestijnen en vulkaangebieden die volgens Codemasters nauwkeurig zijn nagemaakt aan de hand van satellietbeelden. En neem van mij aan, groot is altijd leuk, maar te groot is gewoonweg irritant! Tussen twee races zul je dus werkelijk 10 á 15 minuten onderweg zijn vooraleer je aan je volgende race kunt beginnen.

Gelukkig is de spelwereld opgedeeld in verschillende zones die naarmate je vordert in de game beschikbaar voor je worden. Omdat het nogal tijdrovend zou zijn om van race naar race te crossen, werkt de game met zogenaamde Camps. Vanuit deze verzamelplaatsen zijn alle races en challenges in die zone direct op te starten. Daarnaast kun je hier ook nieuwe wagens kopen, je stats bekijken en je bestuurder naar jouw smaak aanpassen. Bij het winnen van races word je beloond met fuel, ook wel het zwarte goud genoemd.

Waar je in andere spellen een kleine prijs krijgt als je tweede of derde wordt, is FUEL (helaas) genadeloos. Je zult als eerste over de finishlijn moeten komen om ervoor iets in de plaats te krijgen, waardoor een kleine foutje in de laatste meters van een tien minuten lange race je geen FUEL zullen opleveren. De races zijn in te delen in verschillende soorten, zo zijn er normale wedstrijden waarin je laps moet rijden, checkpoint races, point-to-point races en timeraces waar je in een bepaalde tijd van punt A naar punt B moet zien te geraken. Daarnaast zijn er enkele originelere uitdagingen, zoals het inhalen van een helikopter (inderdaad een “snelle” helikopter) of het rammen van je tegenstanders.

Het aantal voertuigen is vrij beperkt gebleven in FUEL. Je hebt de keuze uit buggy’s, quads, motoren of racewagens. In totaal zijn er 70 voertuigen die je kan “tunen” met enkele stickers of een nieuwe lak verf. Terwijl het kiezen van je voertuig bij Motorstorm van groot belang was, lijkt het bij FUEL geen, of toch een groot stuk minder invloed te hebben. Met gelijk welk vehikel geraak je meestal wel uit de voeten op alle ondergronden. Helaas zit er in FUEL geen schademodel waardoor crashes zeer onnatuurlijk aanvoelen.

Tijdens de races word je geholpen door je GPS, in beeld gebracht door de roze pijltjes bovenaan. De GPS navigatiepijlen wijzen je, meestal, de snelste en meest haalbare route aan. De GPS heeft het soms moeilijk om je parcours netjes uit te stippelen, want wanneer het GPS systeem om onverklaarbare redenen niet werkt, gaat het gruwelijk fout. Risico’s nemen door de GPS niet te volgen vermijd je beter, want voor je het weet beland je in een ravijn of rivier en moet je de race helaas herspelen.

Het rijmodel in Fuel is niet slecht, maar nogal gewoontjes en beperkt. Ik voelde het niet dat ik met een buggy of een quad doorheen de bossen scheurde, dat ik minder grip had in de sneeuw of dat ik vertraagde bij moerassige gebieden. De besturing voelde wat stroef aan en er zat duidelijk wat vertraging tussen het drukken van de knoppen en de reactie in de game. Wat ik wel goed aan FUEL vond waren de knappe en intense weerseffecten die af en toe de races wat aantrekkelijker maakten. Windstormen, tornado’s, zware neerslag of hagel zorgden voor leuke wendingen en de nodige afwisseling in de game. Ook de dag –en nachtcyclus is mooi uitgewerkt.

Net als alle andere racegames bevat ook FUEL een multiplayer mode die maximaal 16 spelers aan kan. In de multiplayer mode kun je net als in de singleplayer mode gewoon racen, maar je kunt ook aan de slag met een mission editor. Hiermee kun je op elk moment je eigen parcours aanleggen door middel van checkpoints toe te voegen. Ik had echter wel moeilijkheden met inloggen en werd meermaals uit de servers gesmeten tijdens een race. Een groot gemis bij FUEL is dat de game geen splitscreen multiplayer ondersteunt waardoor de game alleen online te spelen is tegen anderen.

Grafisch ziet de game er vrij standaard uit. De verschillende omgevingen zien er leeg en verlaten uit en de voertuigen zijn zelfs lelijk te noemen. De grote wereld betaal je met behoorlijke lange laadtijden, maar eenmaal je in een bepaalde zone zit, vallen die laadtijden relatief mee. Zowel de soundtrack, die bestaat uit saaie gitaarstukjes, als de geluiden van de voertuigen zijn beneden peil.

FUEL had het allemaal op papier. Een enorme spelwereld, extra obstakels dankzij de weerseffecten en snelle, spannende races. Wat er effectief uit de bus kwam was een off-road race game met een enorme, maar vrij lege, spelwereld gevuld met al bij al tegenvallende races en spectaculaire weerseffecten. De multiplayer is wat simpel uitgewerkt, de AI is uiterst dom en audiovisueel schiet het tekort. Indien je een grote fan bent van het genre, of houdt van immense open werelden, en je nog niet genoeg hebt gehad van Motorstorm, Pure en andere soortgelijke games dan moet je zeker FUEL een kans geven.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: FUEL
geplaatst in: Codemasters, PS3, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>