gaming sinds 1997

Full Auto

Full Auto luidt een nieuwe lichting Xbox360 games in maar ik hoop, en ben er overigens redelijk zeker van, dat de andere stukken kwalitatiever zullen blijken dan eerstgenoemde. Sega en Pseudo Interactive hebben immers geprobeerd om het arcade racen te combineren met knallen, maar bleken niet geïnspireerd genoeg om meer te bieden dan louter dit uitgangspunt.

Het concept is kinderlijk eenvoudig: je krijgt een coole wagen onder je reet geschoven en op je motorkap plaats je twee schietgeweren. Auto’s en geweren, de ultieme combinatie dus voor elke man tussen 2 en 222 zou je denken! Jammer genoeg draait het niet uit op die natte droom waar je al eens op zou durven hopen. Daar kan ook het bijkomende, en zogezegd meest vernieuwende, gameplay-element (ik laat het overbekende ‘boosten’ even achterwege) niet veel aan verhelpen. Je kan net zoals in pakweg Prince of Persia de tijd terugdraaien via de ‘unwreck’ functie. Je krijgt een metertje en eens die vol is, hoef je enkel je bumperknop in te drukken en via een knap uitziend grafisch effect wordt er een stukje afgelegde weg teruggespoeld.

Een erg leuk idee dat je toelaat om je gemaakte fouten uit te wissen, maar ik heb er slechts zelden gebruik van gemaakt. Ten eerste kan je er niet veel creatiefs mee aan en ten tweede heb je het niet écht nodig aangezien er maar sporadisch reden toe is. Je probeert het eens uit voor de fun of je gebruikt het omdat je ergens vastzit. Maar nadat je de tracks een ietwat gewend bent, zal je geen grote fouten meer maken zodat het nut ervan minimaal wordt.

De races zelf zal je vooral afleggen in de carrière-modus. Deze bestaat, een beetje zoals naar PGR-model, uit verschillende soorten races die je geleidelijk vrijspeelt, met elk hun eigen objectief. Door succesvol je opdrachten tot een goed einde te brengen (en tegelijk op tijd over de meet te rollen) kan je niet enkel ‘semi-auto’ en ‘full-auto’ medailles behalen maar ook nieuwe wagens vrijspelen. Deze zijn overigens niet officieel maar gelijken wel sterk op bestaande modellen en verschillen van elkaar voor wat betreft enkele criteria zoals besturing en snelheid. Ook steeds krachtigere wapens verkrijg je op dezelfde manier zodat je al snel met raketten, rookgranaten en ander ongein je voor- en/of achterliggers het vuur aan de schenen kan leggen.

De types van wedstrijden bestaan uit variaties op rondjes of trajecten rijden, ‘de laatste is de klos’- en knalopdrachten waarbij je een aantal tegenstanders moet uitschakelen met je wapens. Ook hier valt de gelijkenis met de structuur van Project Gotham Racing weer op, maar verwacht je niet aan de toegankelijke maar tegelijk uitdagende en intense gameplay van dat grote voorbeeld. Uiteindelijk moet je enkel rijden en tegelijk wat schieten, iets wat na een tijdje erg repetitief wordt, maar vooral de bloedarmoede van het geheel werd ik snel beu. Er valt gewoon zo weinig opwinding te beleven, ondanks de vele ontploffingen, crashes en visuele effecten.

De andere opties, waaronder een secundaire modus waarin je naar believen een eigen race kan afwerken, brengen weinig nieuws onder de zon. Ook het online luik, een verplichting bij elk Xbox360-game tegenwoordig, slaagt er niet in om je helemaal warm te laten lopen. Het is dus wel degelijk een verplicht nummertje want meer dan de standaardzaken (leaderboards etc.) zijn er niet beschikbaar en je moet bovendien de tijdsmanipulatie missen wanneer je het web opgaat.

Grafisch valt er weinig op het spel aan te merken, maar dit is wel een game dat niet nextgen aandoet. De ontploffingen, interactiviteit met de omgevingen en het verkeer, de visuele effecten, de wagens, .. alles is best knap uitgewerkt maar spat gewoon niet van het scherm en mist vooral een groot stuk bezieling. Hetzelfde geldt voor de algemene presentatie en het is ook hetgeen we voelden bij het geluid. Dit laatste is doordeweeks en voegt op geen enkel moment iets toe aan de ervaring van het spelen. Het grootste technisch probleem met de presentatie is echter de (soms erg) lage framerate die het al beperkte gevoel van snelheid volledig fnuikt en dus een significant deel van het plezier onderuithaalt.

Full Auto is wat mij betreft een game zonder ziel, eentje dat geen memorabele ervaring kan bieden en bovendien lijdt onder de gebrekkige framerate. Tel daarbij nog het gebrek aan variatie en een gameplay die nooit echt kan overtuigen, noch voldoende diepgang kan bieden en dan weet je dat dit spel enkel is voor de fans van het genre. Wil je dus een racespel waarin je ook kan schieten, geef dit dan zeker een kans. Voor alle andere gamers zijn er betere keuzes op de Xbox360 en bovendien komt binnenkort Burnout Revenge de line-up vervoegen!

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Full Auto
geplaatst in: Reviews, Sega, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>