gaming sinds 1997

Full Spectrum Warrior

Full Spectrum Warrior is een game, gebaseerd op software die werd gebruikt om militairen op te leiden in de basisregels van MOUT (Military Operations in Urban Terrain). Dat je niet zomaar een geweer zal moeten oppakken en wat tegenstanders moet neerknallen wordt al duidelijk bij de tutorial. Trek daarvoor alvast maar een uurtje uit, want alles wordt je tot in de puntjes uitgelegd. Zodanig zelfs dat je in de rest van het spel niet veel nieuws meer zal ontdekken of leren! Wat je wel nog allemaal voor de kiezen krijgt leg ik hieronder eventjes uit.

Zoals ik reeds aangaf in de inleiding: zelf een wapen hanteren of richten zit er in FSW niet in! Hetgeen dat nog het meest in de buurt komt van een FPS is dat je nu en dan een granaat moet werpen. Je opdracht bestaat er namelijk in om twee teams van vier soldaten doorheen hachelijke situaties te leiden. Deze teams bestaan telkens uit een leider, een rifleman, iemand met een zware machinegeweer en een grenadier die beschikt over een granaatwerper. Aan deze squads dien jij dan commando’s te geven, waarna je mannen zelfstandig en volgens de regels van het soldatenspel tewerk gaan. Dit betekent dat je enkel kan toekijken hoe de getrainde kerels zich verplaatsen, iemand neerleggen, onder vuur nemen, vastpinnen of zelf dekking zoeken. Niets voor de trigger happy actie-junkies onder jullie dus!

Met erg simpele en goed ontworpen controls (de camera valt eveneens makkelijk te beheren) speelt het spel erg vlot. Slechts nu en dan wordt het zicht wat belemmerd of verspringt het beeld te snel. Die eenvoud wordt natuurlijk wat bevorderd door het feit dat je niet beschikt over een erg uitgebreide keuze aan bevelen. Schieten, gebieden in het oog houden, verplaatsen, dekking zoeken, tegenstanders vastpinnen door te vuren en wat granaten gooien; aan meer dan dit en enkele variaties ervan hoef je je niet te verwachten. Naast deze tools kan je ook op je GPS een top down view zien van je omgeving. Daarop staan ook onder andere je objectieven, gespotte vijanden en andere belangrijke zaken. Dit toestelletje zal je overigens vaak gebruiken om je strategie te bepalen.

De gameplay zelf bestaat vooral uit het oplossen van militaire puzzels. Je zal door de hete standjes in de Irakees aandoende steegjes en straatjes moeten navigeren, opdrachten uitvoeren en tegenstanders uitschakelen. Daarvoor zal je moeten leren om veilig met je twee teams van de ene beschutting naar de andere te lopen (sommige objecten zoals auto’s of muurtjes brokkelen af zodat je snel moet kunnen denken en reageren om naar de volgende veilige plaats te lopen). Je zal vooral tactieken moeten bedenken om verdekt opgestelde vijanden uit te schakelen. Daarvoor moet je ze meestal onder vuur houden met het eerste squad terwijl je een omtrekkende beweging maakt met je tweede team. Aangezien je niet zelf aan de actie deelneemt lijkt dit misschien wat mager of saai, maar meestal biedt dit toch voldoende spanning en al snel zal je als een volleerde generaal je troepen doorheen de kogelregens loodsen.

Hoewel dit concept goed uitgewerkt en afgewerkt is, leuk en tegelijk realistisch is, voel je plots dat het spel niet veel meer dan dit te bieden heeft. Het is alsof het game wat is blijven steken in de zuigende modder van zijn ontstaan: de trainingssimulator. Je blijft immers steeds datzelfde herhalen, tot je het door en door kent. Ideaal dus om soldaten op te leiden, maar minder geslaagd als je op zoek bent naar fun en afwisseling.

De graphics vallen mee, hoewel ik moet toegeven dat de Xbox-versie toch wat strakker is. Textures zijn goed, animaties zijn top. De manier waarop je team beweegt en je orders uitvoert is erg realistisch en sluit goed aan bij de rest van het visuele concept. Vooral het realisme en de authenticiteit waren van belang. Omgevingen zijn daarom ook wat eentonig qua kleurenpallet, maar dit gaat nooit storen, omdat je ook niks anders verwacht. Bovendien zijn er voldoende details, verwoeste gebouwen en wagens, tonnen en ander materiaal om het geheel wat smaak te geven. Ook het vermelden waard zijn de leuke weerseffecten; de zandstorm bijvoorbeeld is erg mooi gedaan.

Onze oortjes worden ook verwend. Wapens, ontploffingen en andere oorlogsgeluiden komen scherp en krachtig over en vooral de geslaagde voice-acting draagt bij tot het scheppen van de authentieke sfeer.

Terwijl de Xbox-versie beschikte over een lekkere unlockable ‘Army’-versie ,die erg werd gesmaakt door de gamers, krijgt de PS2 enkele extra levels in de plaats. Die extra opdrachten komen goed van pas, want erg lang zal je niet met het spel bezig zijn. Na een uur of 8-10 heb je alles gezien. De herspeelbaarheid valt wat mager uit door het ontbreken van die ‘Army’-optie, waarin je een heleboel zaken kon aanpassen en waarmee je het geheel een stuk uitdagender kon maken. Enkel de co-op mode zal je kunnen aanzetten om nog ’s het game uit te spelen maar dan moet je wel vrede nemen met het feit dat je maar 1 team per persoon zal controleren in plaats van twee.

Full Spectrum Warrior is voor de mensen onder ons die houden van strategie en realistische actie; verwacht je dus zeker niet aan een FPS. Ondanks wat bloedarmoede op het gebied van afwisseling in de gameplay is het basisconcept goed uitgewerkt. Dankzij authentieke graphics en uitstekend geluid zal het realisme van het game je wel een tijdje kunnen boeien. Jammer genoeg is het spel te kort en te gemakkelijk en ontbreekt vreemd genoeg het leukste onderdeel van de Xbox-versie: de Army-mode. Als je dit dus wil proberen en je beschikt over beide consoles, koop dan zeker de versie voor de Xbox.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Full Spectrum Warrior
geplaatst in: PS2, Reviews, THQ
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>