gaming sinds 1997

Ghost Master

Toen de ontwikkelaars Ghost Master voorstelden, legden ze uit dat het een totaal nieuw concept was. Ik wil alles wel eens uitproberen, dus heb ik het eens onder de loep genomen. En geef eerlijk toe, iedereen wil toch eens het spook uithangen? Laat de horror maar beginnen !

Iedereen was in zijn jonge jaren wel eens bang van spoken. Nu heb je de kans om zelf in de “huid” van het gelakend wezen te kruipen. In Ghost Master is het de bedoeling dat je spoken beheert en mensen bang maakt. Het zit niet zo simpel in elkaar, maar ik zal beginnen met het begin. Als je het spel voor de eerste keer speelt, heb je de kans om een tutorial op te starten. Daarin krijg je een opgesteld team van spoken, waarmee je ten aanval trekt. Ingame krijg je wat uitleg over het gebruik van de camera en hoe je de spoken opdrachten geeft. Je hebt de tutorial na een tiental minuten al uit.

Nu begint het echte werk, je krijgt je eerste missie voorgeschoteld. Je hebt de mogelijkheid om je eigen team van spoken samen te stellen, maar je kan ook een aanbevolen team kiezen. Je hebt in het begin niet zoveel keus in het aantal spoken, maar gedurende het spel kan je ‘restless spirits’ bevrijden. De powers van de spoken zijn zeer verschillend, dus je moet niet willekeurig beginnen te kiezen, maar best toch een kleine tactiek op poten zetten. Je hebt spoken die elektronische toestellen kunnen laten dansen, maar je hebt er ook die het weer kunnen beïnvloeden of met de temperatuur kunnen spelen, enz. Eens je keuze gemaakt is, kan je beginnen met mensen de stuipen op het lijf te jagen. De spoken moeten hiervoor hun powers gebruiken, maar om een power uit te oefenen, heb je plasma nodig, en dat ontstaat uit de angst van de mensen. Hoe banger de mensen zijn, hoe meer plasma en dus ook hoe meer spoken je kunt gebruiken. Als je te weinig plasma hebt, begint er een soort sirene te loeien en moet je snel iets doen, want anders is het Game Over.

De spoken kunnen enkel tot leven komen als ze aan iets gebonden zijn. Deze binds zijn voor elke spook verschillend, de een heeft elektriciteit nodig om “wakker te worden”, een ander dan weer lucht of water. De powers die je spook uitvoert hebben enkel effect in de ruimte waar het spook zich bevindt. Na een tijdje gaan de mensen in die ruimt vluchten, dus je zal je spook regelmatig moeten verplaatsen. Als je dit niet doet, gaat je plasma dalen en kan je terug van nul beginnen. Meestal is dit niet eenvoudig, want als je maar in het hele huis één elektrisch toestel hebt, kan je moeilijk het spook ergens anders plaatsen. Daarom is het belangrijk dat je verschillende spoken bij je hebt.

Het gebruik van de powers heeft zo zijn invloed op de drie gemoedstoestanden van de bewoners: terror, madness en believe. Deze worden weergegeven in een grafiek naast de foto van de bewoner in kwestie. Naast deze drie gemoedstoestanden, staat er ook nog de willpower. Als terror de willpower overschrijdt, is je doel bereikt, dan gaan de mensen vluchten uit het huis. Als madness de willpower overschrijdt, wordt de bewoner in kwestie gek, en dan is hij gemakkelijk uit het huis te verdrijven. Als een persoon een laag believe heeft, dan gelooft het minder in spoken en dan zijn die moeilijk bang te maken. Een bewoner zonder believe, een exorcist, kan zelfs de spoken verdrijven, dus als je niet snel genoeg bent met het verplaatsen van een spook, kan je deze verliezen.

Na elke missie krijg je punten, deze worden berekend op snelheid, het aantal screams, scars en hoeveel restless spirits je bevrijd hebt. Restless spirits zijn spoken die je in het spel zelf moet bevrijden, je krijgt meestal een tip in een filmpje van hoe je ze moet bevrijden. De punten die je verdiend hebt, kan je spenderen aan nieuwe powers en ervaringen in de Gaul Room. Als je een spirit niet bevrijd hebt, geen zorgen, want je kan alle missie zoveel keer spelen als je wil. Je moet wel een missie in één keer uitspelen, want saven tijdens het spel is niet mogelijk.

Het grafische deel van het spel geeft je geen “wauw” gevoel. Je kan het op grafisch vlak vergelijken met The Sims, gebouwen zijn volledig in 3D en je kan hier alles verdieping per verdieping bezien. Wat me wel is opgevallen, is dat de powers goed afgewerkt en mooi uitgebeeld zijn. Dit in tegenstelling tot het geluid. De conversaties tussen de bewoners zijn onverstaanbaar. De achtergrondgeluiden zijn wat ouderwets, er is niet veel horror of dreiging te horen.

Het was zeer origineel en er zat heel veel humor in, maar na een aantal uurtjes had ik alles van Ghost Master wel al gezien, en begon het mij te vervelen. De spanning en horror heb ik in heel het spel nooit gevoeld, laat staan iets van sfeer. Het is mij over het algemeen tegengevallen, maar af en toe durf ik het nog wel eens opzetten, om eens de mensen wat avontuur op het wc te bezorgen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Ghost Master
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>