gaming sinds 1997

Ghost Rider

Alweer een licentiegame… Hoewel vele films een schitterend verhaal en idee bieden om een game mee te bouwen, slagen de meeste ontwikkelaars er maar niet in om een degelijk spel af te leveren, gebaseerd op een kaskraker. Dat is jammer voor de games die dan weer wel goed zijn, want ze dragen al het etiket van ‘game van een film’ met zich mee en dat is niet al te best. Deze Ghost Rider valt alleszins onder de beteren in zijn soort! Waarom? Dat lees je hier.

Het verhaal van Ghost Rider gaat ongeveer als volgt: jij, Johny Blaze, een succesvol motorstuntrijder, sluit een pact met de duivel, waarbij je jouw ziel verkoopt in ruil voor het leven van jouw mentor die bedreigd wordt door een fatale kanker. Jammer genoeg word je even dik “in de zak gezet” door Satan. Hij verwijdert de kanker, maar een dag later loopt je leermeester onder een rijdende vrachtwagen en sterft hij alsnog. Lucifer had zich dus aan zijn deel van de deal gehouden en nu is het jouw beurt. Jij krijgt de taak om alle demonen van de aardbol te verwijderen want zelfs volgens de heer van het duister horen zij niet op het aardoppervlak rond te lopen. Ze brengen namelijk het voortbestaan van zijn eigen ondergronds koninkrijk in gevaar.

Dat is allemaal goed en wel, maar hoe gaat het spel nu in zijn werk? Ghost Rider is een hack ‘n’ slash-game waarbij je niet moet nadenken. Gewoon verstand op nul en rammen op die knopjes! Na verloop van tijd heb je zoveel combo’s gemaakt en vijanden bijeen geramd dat je ‘spirit bar’ volledig opgeladen is. Deze ‘spirit bar’ zorgt ervoor dat je de shotgun kan gebruiken of in ‘retribution’-modus kan gaan. Wat de shotgun doet lijkt me logisch: een hoop hagel richting de vijand schieten. In retribution ga je als het ware berserk, word je dus volledig wild. Je kan sneller slaan, doet meer schade met één klap en je tegenstanders bewegen als het ware trager. Het is de ideale manier om bazen kort en klein te slaan, met andere woorden.

Naast spirit verdien je nog andere zaken door demonen te mollen. Zo heb je de ‘link attack orb’ die je kan vullen. Wanneer die vol is kan je een aanval uitvoeren met de gelijkaardige naam. Het is een energieuitbarsting die alle vijanden in je directe omgeving een kopje kleiner maakt. Maak er echter wijselijk gebruik van want het ding vult zich zeer traag. Als laatste kan je ook nog zielen te verzamelen. Daarmee kan je upgrades kopen zoals nieuwe moves, een grotere levensmeter, een langere spirit bar, kan je je motor voorzien van raketten,… Het is aldus een belangrijk aspect van het spel.

Al de voorgaande zaken worden gebruikt in twee verschillende gameplayvormen. Eerst en vooral is er de gewone hack ‘n’ slash-vorm waarbij je rondloopt in een wereld en er op los moet meppen. Daarnaast zijn er ook nog de motorcircuits. Daarin moet je van een begin- naar een eindpunt rijden, het is een soort verbindingsweg tussen de levels. Onderweg moet je over en onder verschillende obstakels rijden en alle monsters volpompen met raketten of een goed pak rammel geven met je zweep. Hoewel er niet echt variatie is, blijft het spel echter leuk om te spelen tot het einde (het saaiste element is echter toch het motorrijden).

De graphics, en dan vooral de special effects, zijn van goede kwaliteit. De combinatie van vuur- en bewegingseffecten verhoogt het actiegevoel, waardoor de gevechten enorm snel lijken te gaan, wat ideaal is voor dit soort games! Ook het geluid, met dank aan een schitterende soundtrack en mooie geluidseffecten (waar duidelijk tijd in gestoken werd) draagt bij tot die snelle actie.

Ghost Rider is één van de beste licentiegames die ik al heb mogen aanschouwen. De snelle gameplay biedt voldoende variatie om tot het einde boeiend te blijven. Zoals ik eerder al zei: mooi werk (ook al zijn verschillende elementen herkenbaar uit bijvoorbeeld God of War). Ik heb mij alvast goed geamuseerd met dit spel!

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Ghost Rider
geplaatst in: 2K Games, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>