gaming sinds 1997

God of War: Chains of Olympus

Toen bekend werd dat Kratos met God of War: Chains of Olympus voor de eerste keer zijn opwachting zou maken op de PSP, wisten we al bijna zeker dat de handheld alweer een topgame erbij zou krijgen. Dat vermoeden blijkt nu juist!

De game begint vóór de gebeurtenissen uit de eerste God of War op de PS2 en toont hoe Kratos de bevelen van de goden van Olympus trouw opvolgt tot hij plots voor een dilemma komt te staan. Het verhaaltje is natuurlijk slechts bijzaak en heeft vooral de bedoeling om de setting te schetsen waarin jij je bloederige acties mag gaan uitvoeren. Mythische tegenstanders, vijandige schepsels die zich gewillig laten afslachten, interactieve stukjes en een stevige dosis testosteron zijn nogmaals de belangrijkste ingrediënten van deze aflevering. Enkele tietjes en een off-screen erotische scène horen er natuurlijk ook bij, maar of we daar blij mee moeten zijn, laat ik aan jullie over.

Wie één van de vorige games heeft gespeeld zal zich direct thuisvoelen. Ondanks het kleinere schermpje zijn de actie en de gevechten erg vergelijkbaar met die van de eerdere avonturen van Kratos, wat toch een niet onaardige prestatie is van de makers! De enige beweging die wat meer gewenning vraagt, is het ontwijken. Daarvoor moet je immers met beide schouderknoppen en de stick aan het werk, iets wat tot op het einde van Chains of Olympus onhandig blijft aanvoelen.

Naast de nog steeds even spectaculaire ‘blades of chaos’ en de bijhorende combo’s, krijg je ook nog een nieuw wapen in de vorm van de ‘gauntlet of Zeus’. Die dodelijke handschoen blinkt uit bij het kloppen op je tegenstanders en ook je magische aanvallen maken opnieuw hun opwachting. Ik had zelfs het gevoel dat je die laatste een stuk meer kon gebruiken dan bij de PS2-games. Klassiek zijn ook de mogelijkheden om al je wapens en magie te upgraden door het verzamelen van rooie bollen. Veren en ogen zorgen dan weer voor het verlengen van levens- en magiebalkjes.

Je hebt het waarschijnlijk al door: deze aflevering biedt weinig vernieuwing, maar concentreert zich vooral op het succesvol omzetten van die epische ervaring van de consolegames naar de PSP. En daar slaagt men wonderwel in. Van bij de eerste minuten word je geconfronteerd met gigantische en spectaculaire tegenstanders, knappe en uitgestrekte omgevingen, lekkere filmpjes en grafische effecten om je duimen en vingers bij af te likken. Op technisch vlak (het geluid is eveneens uitstekend en erg kwalitatief) is dit zonder twijfel zowat het beste wat we tot nu toe op de Sony handheld konden ervaren.

Wie niet hield van de puzzels in God of War II zal blij zijn om te horen dat er hier iets minder moet nagedacht worden, maar des te meer geknokt. Wie daar niet gelukkig van zal worden, zijn je polsen en je vingers. Mijn handen stonden meer dan eens verkrampt rond mijn PSP gekneld en zeker naar het einde toe stak een gevoel van herhaling wel eens de kop op.

Jammer is wel dat veteranen van de reeks niet alleen heel wat gameplay-elementen (quick time events kennen we nu écht wel al…), maar ook heel wat vijanden zullen herkennen. Kennelijk was er geen tijd of inspiratie meer genoeg om nog erg origineel uit de hoek te komen en wat meer afwisseling te bieden. Dat is dan ook wellicht de belangrijkste kritiek die we de makers kunnen verwijten: erg verrassend is het allemaal niet meer, ook al genieten we nog met volle teugen van de aanhoudende actie. De levensduur reflecteert ook ietwat diezelfde trend, maar de kleine tien uren die Chains of Olympus ons zoet hield (voor één playthrough) voelden net lang genoeg aan.

God of War: Chains of Olympus zet de actie en de epiek van de consolegames knap over naar de PSP. Zowel de graphics, de animaties, de gevechten en de controls zijn uitstekend afgewerkt, maar we missen toch een beetje vernieuwing en verrassing. Het blijft echter een absolute topper op de handheld, en een must-have voor wie houdt van ongeëvenaarde actie!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: God of War: Chains of Olympus
geplaatst in: PSP, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply