gaming sinds 1997

God of War III

Kratos’ littekens zijn nog niet genezen of we kunnen zijn etterende wonden al in HD bewonderen. In deeltje drie van de saga krijgen we wederom de controle over meester Kratos die het een en ander af te handelen heeft met de goden hierboven. Vergeet de kloon Dante’s Inferno, de kontschuddende Bayonetta en de nietszeggende Darksiders, want Kratos bewijst voor de derde keer op rij dat hij de enige god of hack & slash is!

Zij die de twee voorgaande games in de reeks niet gespeeld hebben, krijgen aan het begin van GOW III een korte flashback te zien met al de nodige informatie in een notendop. Al moet ik er wel bij zeggen dat deze inleiding te beknopt is voor zij die de franchise niet gevolgd hebben en het dus verstandig is de GOW Collections aan te schaffen die voor zo’n 29 euro te koop is. Het spel begint waar deeltje twee eindigde, namelijk tijdens de moeizame klim op Mount Olympus waar Kratos en de titanen voor de ondergang van de goden zullen zorgen. Speel God of War III best tijdens het weekend want deze +10 uur lange game neemt epische proporties aan en is best uit te spelen in één ruk.

En over episch gesproken… De eerste 45 minuten van de game zullen je nog zeer lang bij blijven. Ik game nu al vijftien jaar en heb in die tijd nog nooit zo een intens, grootschalig en brutaal begin meegemaakt als bij God of War III. Tijdens het beklimmen van Olympus zie je langs alle kanten reusachtige titanen die naast het gevecht met de zwaartekracht ook af te rekenen krijgen met centaurs, harpies en goden. Jij, als Kratos uiteraard, klautert op en in de titaan Gaia en neem het van me aan: je stuit van de ene verrassing op de andere!!

De essentie van de game is nog steeds dezelfde als die van enkele jaren geleden. Vecht, klauter, puzzel en als kers op de taart krijg je een eindbaas te verteren. Ook aan het gevechtsmechanisme is, naast wat kleine aanpassingen, niet veel veranderd. En dat is maar goed ook! Zoals vanouds heb je standaard aanvallen en meer krachtige aanvallen en stuur je ook vijanden naar het hiernamaals door middel van ‘magie’. De game bevat dit keer vier primaire wapens, die echt gelijkwaardig zijn aan elkaar. Geen secundaire wapens als de Blade of Artemis of de Spear of Destiny die je amper gebruikt, maar vier unieke wapens met elk hun verschillende combo´s, skilltrees en voor -en nadelen. Om spoilers te vermijden ga ik niet dieper in op de andere wapens en hun verscholen krachten.

Het upgraden van je wapens doe je nog steeds door rode orbs in te ruilen die je verkrijgt door kisten te openen of simpelweg wat hoofden en lichamen van elkaar te scheiden. Doordat je nu vier wapens te levelen hebt, is het niet meer mogelijk om in een keer alle wapens uit te bouwen. Het is aan jou om te beslissen welk wapen jouw voorkeur krijgt en welke je als een zwart eendje zult behandelen. Daarnaast zijn er ook nog groene en blauwe orbs die je health en magie regenereren en krijg je af en toe gele orbs die je Rage meter bijvullen.

Quick Time Events hebben altijd al een grote rol gespeeld in de GOW reeks en ook deze keer verschijnen ze als pop-ups op je scherm. Deze QTE-stukjes beperken zich meestal tot de grotere vijanden en eindbazen met een gruwelijke finishing move tot gevolg. Het team heeft echter een subtiele touch aan dit systeem toegevoegd dat de speelervaring enorm verbetert. De te drukken knoppen zijn geplaatst op het scherm aan de hand van hoe ze op de controller zitten. Het voordeel hiervan is dat je de juiste knoppen vanuit je ooghoeken ziet en via deze manier niets van de daadwerkelijke actie mist, iets wat bij de voorgaande delen soms wel het geval was. Dit speelt zeker ook mee wanneer je enkele wulpse dames moet zien te plezieren!

Daarnaast heeft Santa Monica nog een bad-ass feature toegevoegd aan God of War III, namelijk first person kills. Zo zal je enkele eindbazen doden vanuit hun oogpunt, wat het allemaal nog een tikkeltje gewelddadiger maakt. Het mag al duidelijk wezen, qua gameplay zit het ongelooflijk goed bij God of War III.

Ook op visueel vlak is er niet stilgezeten, want waar God of War I en God of War II als benchmark dienden voor de PS2 en God of War: Chains of Olympus als mooiste game op de PSP gezien mag worden is ook deeltje drie la crème de la crème op de Playstation 3.

Kratos en andere hoofdpersonages zien er enorm gedetailleerd uit. Zo kan je de bloedvaten tellen bij het opspannen van zijn spieren, de aders in de op wraak gerichte ogen zien en zou je Kratos een hydraterende zalf willen voorschrijven bij het zien van al zijn rimpels. Verder is het ‘gore’ element wat verhoogd dankzij de integratie van real-time bloed, waardoor zowel Kratos, je vijanden als het strijdtoneel onder het bloed zitten na een gevecht. Snijd je een Centaur open, dan rollen zijn ingewanden er uit, trek je aan iemands hoofd dan zie je de flexibele huid mee scheuren en nog zo van die leuke dingen.

God of War III heeft iets gedaan wat velen onmogelijk achtten: de voorgaande delen uit de serie overtroffen. Deze derde telg neemt epische proporties aan, weet naadloos vernieuwende elementen met de oude fundering te mixen en mag gerust naast de grote grafische krachtpatser als Uncharted 2 geplaatst worden. Met groot plezier kroop ik in de huid van de meest gevreesde Spartaan ooit, waarbij wraak ons beide naar de ondergang van de goden bracht. In the end there will only be Kratos!

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: God of War III
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>