gaming sinds 1997

Gore

Spelen mogen niet te lang in ontwikkeling zijn of ze zijn verouderd nog voor ze uitkomen! Helemaal klopt deze stelling niet als je kijkt naar Max Payne, anderzijds staat een spel als Daikatana daar rechttegenover. Maar wat is Gore nu voor een spel. Te lang in ontwikkeling om goed te zijn, of lang aan gewerkt omdat het goed MOEST zijn?

Het verhaal is vrij ingewikkeld en wordt verteld door gewone tekst die op uw scherm verschijnt, geen cut-scenes maar gewoon een saaie doodlopende tekst die tussen een aantal levels worden getoond. Het verhaal is dus geen hoogvlieger en draagt eigenlijk niets bij tot de sfeer van het spel.

Het eerste wat opvalt bij Gore zijn de graphics, eerlijk gezegd vind ik de graphics van Half-Life beter dan die van Gore. De graphics zijn dus stevig ondermaats. Gore zou iets als SoF moeten zijn en idd er stroomt ook wel veel bloed, maar dit pluspunt (voor sommige mensen) wordt dan weer helemaal tegengewerkt door de gebrekkige graphics. Alhoewel er soms toch mooie effecten en textures in zitten, trekken de models en eigenlijk al het overige op niet veel. Maar Graphics is ook niet alles, laten we eens naar de gameplay kijken.

Je begint het verhaal met een tutorial die halfweg wordt afgebroken omdat er vijanden op het terrein zitten, je training is dus voorbij en voor je het goed en wel beseft moet je beginnen knallen. Best wel cool aangezien de tutorial dan niet zo lang duurt en er veel actie in voorkomt. Wat ook wel opvalt is de snelheid van het spel, die ligt zo hoog dat er geen sprake kan zijn van sluipen of tactisch spelen. Je raast echt door de levels heen die op zichzelf niet al te moeilijk zijn. De enige moeilijkheidsgraad is de willekeur van de wapens en de models, zo moet je op sommige wezens 4 keer met je rocketlauncher schieten eer ze neer gaan. Met een gewoon stom geweer moet dit dan zo’n 8 keer en met een shotgun moet je er zelfs niet aan beginnen.

Je tegenstanders gaan vrij moeilijk dood en het maakt vrij weinig uit welk wapen je tegen hun gebruikt, maar gelukkig zijn de levels vol gezaaid met verbandskistjes.
De leveldesign is okee maar zo lineair als maar kan zijn, en als je dan weet dat hier niets vernieuwend aan is stel je de bestaansreden van dit spel in vraag.

De AI van het spel is wel vrij goed, de mensen lopen soms weg, achtervolgen jou, gaan bescherming zoeken achter muren, enz… Het geluid is bij momenten verschrikkelijk eentonig, op een bepaald moment vroeg ik mij af of er buiten alsmaar een kat was aan het krijsen, het bleek echter achtergrondmuziek van Gore te zijn.

Nu hoe hilarisch dit ook mag klinken na al deze kritiek, vind ik Gore veel te kort. Op een uur of 6-7 is het zeker uit te spelen en dan zal je waarschijnlijk een uur bezig zijn aan de eindbaas die naar mijn goesting veel en veel te sterk is, mah bon…

Natuurlijk is Gore ook in multiplayer te spelen waar het nog steeds verschrikkelijk snel gaat, en ook hier is het spel okee, maar zeker niet meer dan dat.

Het spel is op quasi elk vlak voldoende maar het blinkt nergens in uit. Dit maakt deze shooter een saaie en bij momenten enervante ervaring. Het spel geeft je een “been there, done that gevoel”, ik raad je aan om dit spel links te laten liggen tenzij je MOHAA, RTCW, C&C:Renegade, Red Faction, Half-Life, Serious Sam 1 & 2 al hebt en je nog steeds een nieuwe shooter wilt spelen en je genoegen neemt met een wit-product

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Gore
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>