gaming sinds 1997

Gran Turismo 4 Prologue

Ongeveer anderhalf jaar geleden zat ik op de trein een artikel te lezen over de ontwikkeling van Gran Turismo 4. Ik dacht: “Wow, wat zou ik gelukkig zijn als ik dit spel kon spelen”. Dat was toen natuurlijk onmogelijk. Was het God dat mijn verlangen zag en me wou belonen? Veel kans! Nee, eens te meer was het Speed die besliste dat ik de recensie van deze proloog mocht schrijven.

Waren mijn verwachtingen te hoog? Helemaal niet, in tegendeel, want dit spel overstijgt ze zelfs. De gameplay is ongelooflijk realistisch en niet alleen wat betreft de controle van de wagen. Elementen zoals onder- en overstuur moeten natuurlijk goed zitten in een racegame, maar GT4 gaat nog verder. Een auto voorbijsteken lukt namelijk niet zomaar. Je moet geduldig afwachten en op het juiste moment van de ideale racelijn afwijken. Vervolgens word je tegenstander in de bocht de pas afgesneden. Een andere mogelijk is gebruik maken van de slipstream. Die verschaft je dan dat extra tikkeltje snelheid om een bolide in halen op een recht stuk.

In deze voorloper krijg je een schoolmode waarin je stap voor stap leert rijden en racen met allerlei types van wagens. Van deze mode verwachte ik eerlijk gezegd iets meer. Het is namelijk na een paar uur uitgespeeld. Gelukkig word je daarvoor beloond met bonuslessen die toelaten nog heel wat bij te leren. Eigenlijk leer je vanaf dan pas echt bij. Voor deze lessen zal je ook een aantal keer moeten oefenen vooraleer je slaagt. Niets wordt echter saai of frustrerend.

Naast de rijschool is er ook nog een arcademode waarin je het kunt opnemen tegen A.I. tegenstanders of tegen de klok. Je kan al uit vijf verschillende circuits te kiezen waarop je met één van de talrijke auto’s mag rondtoeren. Naar goede gewoonte wordt er daarvoor een ruim en gevarieerd aanbod voorzien dat bestaat uit oldtimers, raceauto’s, gezinswagens, uitgebouwde Nissans, BMW’s en vele, vele meer.

Ten allen tijde hield ik in het achterhoofd dat dit slechts een proloog was. Dat maakte de teleurstelling echter niet kleiner toen ik zag dat er slechts één speler tegelijk kon spelen. Dat is natuurlijk erg jammer, maar ik veronderstel dat men een goede reden had om nog geen multiplayer toe te voegen. Toch blijft het ontbreken ervan een relatief gewichtig minpunt.

Het geluid is indrukwekkend. Een opgefokte wagen aan een snelheid van 220 km/h duwt de naald op het dashboard tegen de rode zone van 7000 toeren per minuut. De slag van de koppeling laat toe de versnellingsbak in zesde versnelling te schakelen. De bolide spurt nu nog harder vooruit. De motor brult, de banden gieren als de remmen het wiel blokkeren om de haarspeldbocht in te gaan. En dan eindelijk de ronkende motor van de wagen die je achter je laat. Goede wijn behoeft geen krans! Dat geldt eveneens voor de stem die de lessen uitlegt, gewoon ongeëvenaard. Een vrouw, met zachte doch enthousiaste stem, die heel goed articuleert, doet telkens haar zegje. Ze weet welke zinsdelen te beklemtonen en daarenboven is alles perfect verstaanbaar. Daar neem ik mijn petje voor af!

De circuits zien er gelikt uit en dat gaat ook op voor de voertuigen. Het goede nieuws is echter nog niet ten einde. Het snelheidsgevoel dat men heeft kunnen creëren is namelijk duizelingwekkend. De intro schept bovendien tonnen sfeer en fungeert als een zwart gat dat naar jouw de “The Third Place” leidt. Daarin was het bijster fascinerend om te zien hoe een Subaru Impreza op een stoffige baan het onderste uit de benzinetank haalde. Ondertussen liet het publiek talloze flitsen afgaan en sprongen hevige fans, net voor de wagen er passeerde, terug naar de kant van de weg. Het eindfilmpje mengt echte en in-game beelden door elkaar. Dat deed me nogmaals beseffen hoe verdomd realistisch alles wel was.

Een argument dat ik dikwijls gehoord hebt: “Ik geef geen €40 aan alleen een proloog”. Wat mij betreft is Gran Turismo 4: Prologue zeker zijn geld waard maar dat is makkelijk gezegd als je het niet zelf moet betalen. Het zal de volledige versie van GT4 er alleen maar beter op maken, omdat je dan onmiddellijk relatief goed kan racen. Dat zorgt ervoor dat je de competities goed en snel kunt beginnen en de euforische momenten niet lang uit zullen blijven. Anderzijds moet je nu €40 betalen en binnenkort nog eens €60 voor de volledige versie. Wel, plezier heeft zijn prijs maar als je deze voorloper in huis haalt zal je je dat niet beklagen. Er is niets onafgewerkt en het voelt nooit aan als alleen maar een proloog, op het ontbreken van een multiplayer na. Volg je de Gran Turismo reeks of wil je een degelijke voorbereiding dan is dit hetgeen je zoekt. Een verbazingwekkende introductie in de wereld van snelle wagens en nog sneller races.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Gran Turismo 4 Prologue
geplaatst in: PS2, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply