gaming sinds 1997

Grand Ages: Rome

Grand Ages Rome is de spirituele opvolger van Imperium Romanum, een citybuilder die slechts matige scores wist te behalen. Fouten zijn er om uit te leren, en zodus krijgen de makers met deze game een nieuwe kans. We bevinden ons weer in het Romeinse Rijk, ten tijde van figuren als Julius Caesar en Marcus Antonius. Je speelt zelf mee als iemand uit één van de machtige families.

GA:R is eveneens een citybuilder geworden, maar toch zitten er ook wat RPG-elementen in verstopt. Bij het succesvol volbrengen van missies in de campaign, krijg je immers punten die je op verschillende vlakken kan inzetten. Veel punten krijg je in elk geval niet, dus goed nadenken en anticiperen is de boodschap. Wat de missies betreft zijn we alvast zeer tevreden over de hoeveelheid, variatie en uitdaging die het geheel biedt. Zoals gewoonlijk zijn er zowel militaire als meer economische missies. Wie liever alleen maar economische of militaire missies speelt, hoeft niet te wanhopen: wanneer je een bepaald soort missie uitspeelt, wordt deze vervangen door een ander van dezelfde soort.

Eenvoud telt bij het uitbouwen van de stad: geen goederentransport (alles stroomt automatisch binnen) en geen ellenlange lijstjes van dingen die je burgers nodig hebben. De paar dingen die ze dan toch nodig hebben, moeten wel een beetje in de buurt zijn. Planning – zeker op lange termijn- is dus nog steeds nodig, maar het hoeft niet centimeter per centimeter geregeld te worden en gemaakte foutjes kunnen vrij makkelijk weer rechtgezet worden. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat er steeds genoeg ruimte voorhanden is op de map. Als je volledig uitzoomt wordt bovendien aangeduid waar bepaalde grondstoffen te vinden zijn

Als niet voldaan wordt aan de behoeften van de burgers hoeft dat trouwens niet meteen te betekenen dat heel de stad al snel ten onder gaat. Sommige behoeften (zoals voedsel) zijn belangrijker en zullen dan ook een grotere impact hebben. In dat geval dreigen criminaliteit en rellen de kop op te steken, wat niet wenselijk is aangezien deze onruststokers graag dingen in de fik steken. En branden in Rome, zo weet iedereen met een beetje kennis van de antieke geschiedenis, zijn niet echt gemakkelijk om te blussen. Andere behoeften (zoals religie en entertainment) bieden positieve of negatieve bonussen naargelang die bepaalde behoefte ingevuld wordt.

Om dat alles wat in het oog te kunnen houden, kan je bovenaan een reeks percentages oproepen die weergeven hoe het gesteld is met je populariteit, de werkgelegenheid, hygiëne, gemiddelde tevredenheid over bepaalde zaken, enzovoort. Door te klikken op één van die percentages krijgt elk huis een kleurtje (van rood naar groen) zodat je snel en makkelijk kan zien waar de problemen zich voordoen. Variatie is ook belangrijk; een bakkerij én een slagerij in dezelfde wijk doet het voedselaanbod stijgen, terwijl twee slagerijen dat niet doen (die tellen als één). De grote verdienste van dit alles is dat zonder daarmee alles té simpel te maken, het geheel wel gestroomlijnd is en vlot speelt. Het bespaart je vele frustraties die bij andere citybuilders wel eens voorkomen, en maakt het ook wat toegankelijker, zonder daarmee de ziel te verkopen.

Voor de militaire missies is het natuurlijk essentieel dat je kan vertrouwen op goede en slimme soldaatjes. De landtroepen geven alvast geen problemen. Er zijn genoeg verschillende troepen (en ze hebben elk hun eigen specialiteit) om verschillende strategieën uit te kunnen dokteren. En de manschappen zijn juist slim genoeg om ze alleen te kunnen laten. Anders is het gesteld met de boten. Dat moeten wel de domste en meest lompe boten zijn die ik ooit heb gezien! Zo gebeurde het meer dan eens dat één vijandelijke boot twee eigen boten kon uitschakelen omdat maar één boot tegelijk de vijand aanviel (terwijl de stats toch ongeveer gelijk zijn). Bovendien moet je ze vaak ook blijven begeleiden naar hun bestemming wanneer er toevallig een stuk land in de weg zit. Gelukkig zijn er amper missies waarin die rotbootjes noodzakelijk zijn.

Om af te sluiten nog kort wat over beeld en geluid. Beiden zijn in elk geval prima in orde. Je kan inzoomen tot de burgers zichtbaar zijn (je ziet ze ook verschillende dingen doen, van praten tot zat rondlopen) of uitzoomen totdat je een volledig overzicht van de stad hebt. De muziek schept de nodige sfeer, alleen was een beetje meer variatie welkom geweest.

De makers hebben zeker hun best gedaan om van Grand Ages: Rome een prima spel te maken. Vernieuwend en geweldig fantastisch is het nu ook weer niet, maar dat kan de pret niet bederven. Een aangename en leuke citybuilder!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Grand Ages: Rome
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>