gaming sinds 1997

Guild Wars: Eye of the North

Eye of the North is de eerste echte uitbreiding die we te spelen krijgen voor Guild Wars, dat moeilijk te definiëren online rollenspel. Dat betekent dat je sowieso reeds een Guild Wars game moet liggen hebben voor je deze kan spelen, en dat je personage ook al level 20 moet zijn voor je aan het werk kan. Met andere woorden, meer van hetzelfde voor de veteranen van de serie en zo gaan we deze review ook aanpakken.

Het verhaal dat je te spelen krijgt, leidt je opnieuw door het land van Tyria naar Gwen, het nu volwassen personage dat we nog kennen van Prophecies, om samen met haar Destroyers aan te pakken. Jammer dat alles een beetje platjes overkomt en dat een kans wordt gemist om de rassen beter uit te werken, net als hun onderlinge relaties en achtergronden. De simpele reeks van gebeurtenissen, vooral interessant gemaakt dankzij de leuke tussenfilmpjes en een heleboel extra zij-missies, zullen je langsheen de content brengen waar het echt om te doen is.

Eén aspect daarvan zijn natuurlijk de nieuwe omgevingen die er als vanouds prachtig uitzien. Winterse vergezichten, de typisch erg goed uitgewerkte gebouwen en nog steeds heel veel variatie zullen je deel zijn. Dit alles is echter enkel maar de achtergrond voor de opnieuw erg verslavende gameplay. De nieuwe skills (150 in totaal, verdeeld over de bestaande professions) zijn nog maar ‘s erg verrassend, en zullen oudgedienden heel wat meer mogelijkheden bieden voor het uitbouwen van hun personages. Let wel, met slechts twee derden van de skills bruikbaar voor PvP is deze expansie het meest boeiend voor wie houdt van Player vs. Environment.

De formule werkt nog steeds en degenen die teveel spulletjes hebben verzameld, kunnen die nu uitstallen in de Hall of Monuments. Het leuke hieraan is dat dit je extra’s zal opleveren wanneer Guild Wars 2 het levenslicht ziet!

Wie op dat moment zit te wachten, en zijn of haar huidige ventjes beu is, zal blij zijn om te zien dat er ook nieuwe rassen werden toegevoegd, waaronder de Norn die van gedaante kunnen veranderen. De rassen kregen ook tien nieuwe helden mee die je net als je eigen personage kan personaliseren. De A.I. kreeg jammer genoeg geen update (ook iets voor GW2 wellicht), wat nog steeds frustratie kan opleveren in de kerkers van deze uitbreiding. Enkele van de achttien nieuwe, multi-level, ondergrondse gebieden zijn overigens de moeilijkste tot nu toe in de reeks.

Gelukkig krijg je wel meer mogelijkheden en enkele verbeteringen die het samenspelen met anderen een stukje gemakkelijker maken. Goed nieuws voor wie houdt van online spelen, en ideaal om met een groepje deze meest uitdagende, en best verfrissende, dungeons aan te pakken. Verfrissend zijn ook de nieuwe mini-games, waaronder Polymock, dat doet denken aan Pokémon, waarbij je wezentjes tegen elkaar laat knokken. Grappig is in ieder geval Dwarven Boxing! Alhoewel deze toevoegingen an sich geen redenen zijn om Guild Wars te spelen, zijn ze wel perfect om enkele uurtjes afwisseling te bieden.

Zonder twijfel zijn er mensen die meer van Guild Wars afweten dan een newbie als mezelf, maar Eye of the North zal in de smaak vallen van elke fan van deze game. EotN biedt niks anders dan meer van hetzelfde, en het is duidelijk dat de makers in hun hart al bezig zijn met Guild Wars 2. Dat verhindert echter niet dat deze uitbreiding de aankoop waard is, en meer van diezelfde verslavende, actierijke en tactische RPG-fun biedt.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Guild Wars: Eye of the North
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply