gaming sinds 1997

Guild Wars: Nightfall

De derde aflevering in deze pseudo-MMORPG was net uit, net toen ik al in maaaanden niets meer voor Fragland heb geschreven. Stoute games hebben dat effect op mensen. Ja, deze voor velen reeds in het onbekende vervallen Fraglander is de vorige maanden in een wereld vol magische creaturen, intriges en online spielerij ondergedoken…

Voor de mensen die Guild Wars niet kennen, zou ik de game kunnen beschrijven als een voorsmaakje op het echte MMORPG-gebeuren. Het spel zelf bestaat uit twee grote onderdelen: PvE en PvP (player vs. environment en player vs. player -red.), waar in het eerste het spelen zal gebeuren in kleine groepjes tegen computerkarakters, terwijl je in het tweede het opneemt tegen andere mensen. Ook daar gaat het rond kleinere groepen gamers, dus kunnen we bezwaarlijk over een echte MMO-game spreken. Ik, en velen met mij, noemen dit liever een coöperatieve online-RPG.

Als diehard FPS’er is het niet gemakkelijk een uitstapje naar een ander genre te maken, maar omdat ik de laatste jaren niet zo onder de indruk was van wat het FPS-landschap mij te bieden had – met als uitzondering misschien F.E.A.R. – werd het tijd dat ik eens iets anders probeerde. Sommigen onder u weten dat ik de trotse stiefvader ben van twee kids die ook wel eens een spelletje spelen. Bij hun vader werd in het gezin Diablo II gespeeld, en hun pa is een RPG-fan. Ook Magic The Gathering-kaarten waren daar overal te vinden, en ook ik heb af en toe eens een kaartje meegelegd. Hun pa en ik hadden wel eens gesprekken over games, en net als ik vond hij betalen om een game te mogen spelen er een beetje over, en om die reden was hij nog niet op de MMORPG-kar gesprongen. Toen Guild Wars op de wereld werd losgelaten was hij redelijk enthousiast, maar kende hij te weinig mensen die wilden overstappen van DII naar GW. Ik was nog niet helemaal overtuigd, maar heb me een zevental maanden geleden in het “Factions Preview Weekend” gesmeten, samen met hem en zijn vriendin. Dit is me toen enorm goed bevallen, en de maandag daarop heb ik me dan ook het origineel aangekocht… met alle gevolgen vandien.

Ondertussen hebben we onze eigen PvE-gilde opgericht, zijn de kinderen ook getrakteerd op hun eigen account, en zijn we geregeld samen op zoek naar unieke of zeldzame items, nieuwe karakters door de missies aan het lopen, en builds aan het testen. Ook Factions werd aangeschaft, maar uiteindelijk zijn we daar nog niet echt mee begonnen. Ja, we hebben al een deel van de missies doorlopen, maar het heeft toch niet dezelfde aantrekkingskracht als het origineel – de Prophecies-campagne genaamd. Het bevat minder ‘skill quests’, het verhaal is nogal dunnetjes en weinig boeiend, en het spel bevat weinig of geen vernieuwende gameplay. Niet dat alles slecht is, want enkele aanpassingen werden op applaus onthaald, vooral dan de uitbreiding op de storage, waar je, als je Factions bezat, een uitbreiding op kon kopen waarin je crafting-materiaal apart kon wegsteken. Dat was geen slecht idee, want de hoeveelheden materiaal die je nodig hebt om een degelijk harnas te bouwen zijn niet van de poes.

We hebben ook deelgenomen aan het ‘Nightfall Preview Weekend’ van enkele weken geleden, en wat we daar zagen stemde ons hoopvol! Vandaar dat ook deze derde stand-alone uitbreiding ten huize AlterEgo werd aangeschaf. Het verhaal zelf speelt zich af in een Afrikaanse omgeving, en de meeste karakters die je tegenkomt zijn navenant (dit was ook zo in de vorige delen: Prophecies speelt zich in een op Europa gebasseerde wereld af, terwijl Factions Oosters is). Jouw expertise is opnieuw vereist om dit continent van de ondergang te behoeden, wat niet echt verrassend is. De verhaallijn is op zijn minst één van de sterkhouders van dit deel te noemen! Laat mij het zo zeggen: in Factions had ik het gevoel dat ik de volgende missie wel eens zou lopen wanneer ik er zin in had, met Nightfall is het meer het gevoel dat ik zo snel mogelijk wil weten wat er gaande is! Dat is toch wel een enorm pluspunt, denk ik. Dit wil echter niet zeggen dat je er gewoon doorheen kan rennen: ook nu weer moet je wel verschillende nevenopdrachten vervolledigen om aan goud en items te komen die jou sterker kunnen maken en die ook de hoofdopdrachten voor jou unlocken. Je zal vooral veel tijd spenderen aan het levelen van je karakter – vanaf level 20 ben je “volwaardig”, maar dan moet je ook nog eens een deftig harnas kopen, en die kosten niet alleen geld, maar ook crafting items, vaak zeldzame en dus dure dingen en skills die eigen zijn aan het “beroep” van je karakter. Dat was in de andere delen ook zo, maar Nightfall heeft ook nog wat nieuws in de aanbieding op het vlak van gameplay!

Die vernieuwing komt er in de vorm van het hero-systeem: de hero’s kunnen namelijk meer dan de reguliere henchmen (de computergestuurde karakters waarmee je een team kan vullen). De hero’s kan je uitrusten zoals jij het wil, gaande van armour tot skills en wapens, en tot op zekere hoogte bepaal jij ook de taktiek die ze zullen gebruiken. Je kan hen ook een vaste plek geven op het terrein door een vlag neer te zetten op het kompas. Dat opent natuurlijk nieuwe mogelijkheden voor tactisch spelen, maar evengoed biedt het de mogelijkheid om zonder anderen een missie te lopen. Want het moet gezegd worden: ook GW wordt niet gespaard van idioten bij wie woorden zoals samenspel en tactiek niet voorkomen in het verklarende woordenboek. Ook die frustratie was een reden om de guild op te richten: hoe minder we met onbekenden spelen, hoe vlotter alles lukt. Maar terug naar het hero-systeem, want dit heeft toch ook één niet onbelangrijk minpunt: wapens, armor en skills kosten geld… iets waar je niet echt te veel van hebt, zoals verder in deze bespreking duidelijk zal worden.

Niet enkel het toevoegen van nieuwe gameplay-elementen is een positief element, vooral de aangepaste AI van zowel de monsters als de henchies is op zijn minst een verademing te noemen. En die verbetering is niet enkel doorgevoerd in Nightfall, ook Factions en Prophecies profiteren ervan! Ik ga niet zeggen dat de AI slecht was, maar je kon vaak wel voorspellen wat een monster ging doen – en daar natuurlijk op anticiperen. Dat is nu minder het geval. De storage-uitbreiding, die ik eerder aanhaalde, is nu voor iedereen beschikbaar (mensen die alleen het originele spel spelen kunnen hiervoor terecht in Lion’s Arch, een stad ergens in het midden van de map).

Net zoals in Factions werden in Nightfall ook twee nieuwe “beroepen” geïntroduceerd: de Dervish en de Paragon. De Paragon is een beetje schizofreen: het beschikt over vrij sterke aanvallen met een speer als primair wapen, maar gaat vooral ondersteunend te werk. Zo zal hij shouts kunnen uitvoeren die ervoor zorgen dat je medespelers een merkbare verbetering hebben in bijvoorbeeld aanvalssnelheid, of een versnelde regeneratie van levenspunten. Toch moet je oppassen met dit karakter, want zijn hoeveelheid energie en de regeneratie ervan is redelijk beperkt. Toch moet ik zeggen dat het een zeer gebalanceerd beroep is als je een goede keuze maakt in je secundair beroep… Spijtig genoeg heb ik nog geen tijd kunnen steken in de Dervish, maar ik kan nu al zeggen dat dit beroep ook zijn merites heeft qua aanvallende kracht.

Samen met de twee nieuwe karakters zijn ook enkele nieuwe dingen toegevoegd aan Nightfall die exclusief (voor zover ik gemerkt heb) zijn aan deze episode. Enkele nieuwe runes zijn toegevoegd, die je enkel op een Nightfall karakter kan toevoegen. Geven die het spel een extra dimensie? Misschien wel: ze geven je een extra qua health en energy. Indien goed toegepast, kunnen ze zorgen voor een extra krachtig karakter maken! Waar ik dan weer minder gelukkig mee ben is het compleet ontbreken van ‘skill quests’ in Nightfall. De trend werd ingezet in Factions, al kon je daar met sommige quests nog wel een leuke skill te pakken krijgen, maar nu zal je alle bijkomende skills moeten aankopen. Net zoals de vorige delen stijgt de prijs naarmate je meer skills koopt, tot je aan de plafondprijs van 1 platinum zit. Dat is niet echt goedkoop, maar het geeft je wel stof tot nadenken. Een goeie bron voor research (Guild Wars Wiki bijvoorbeeld) is dan ook onontbeerlijk!

Nightfall is terug een stap in de juiste richting, met een innemend verhaal dat in Factions een beetje ontbrak als grootste pluspunt. Neem deze review gerust met een korrel zout, want hij behandelt niet alle aspecten van het spel. Dat is in deze vrij korte tijd na release ook niet mogelijk. Zo heb ik het PvP-gedeelte niet besproken, want dat is iets waar ik me eigenlijk niet echt mee heb bezig gehouden, en waar je eigenlijk toch wel een grote guild voor nodig hebt, iets wat bij ons zeker nog niet het geval is. Wat ik wel van PvP gezien heb (je kan PvP wedstrijden bekijken) is het klassieke: varianten op capture the flag en domination. Natuurlijk is het aantal speelvelden voor PvP ook uitgebreid, maar ik heb wel het gevoel dat met Nightfall de focus terug naar PvE is gegaan.

Heb je de voorgaande delen nodig om een complete spelervaring te hebben? Niet echt. Dit is ook het grote voordeel van zo’n stand-alone uitbreiding. Toch kan ik iedereen nog steeds het originele, en in mindere mate Factions, aanraden! Maar wees gewaarschuwd: uw sociaal leven gaat er mee achteruit…

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Guild Wars: Nightfall
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply