gaming sinds 1997

Half-Life 2

Asqwanka
Na de spectaculaire aankondiging, en het al even spectaculaire jaar vol vertragingen dat daarop volgde, ligt het eindelijk in de winkelrekken: Half-Life 2. Gordon Freeman neemt 6 jaar na het origineel zijn crowbar terug op en trekt ten strijde. Is Half-Life 2 zo goed als de hype doet vermoeden? Asqwanka vertelt het u.

Over de storyline kan ik moeilijk iets kwijt, of enkele boze lezer(s)/(essen) zouden wel eens enkele scherpe objecten naar mijn hoofd kunnen gooien. Wat ik jullie kan vertellen is dat het, op zijn zachtst gezegd, speciaal is. De vragen waarmee je het spel aanvat, worden namelijk niet allemaal opgelost. Integendeel, er komen er zelfs een hele hoop nieuwe bij, maar aangezien dit het mysterieuze effect versterkt en het de discussies op verscheidene fora hevig doet loswaaien, is dit niet meteen iets waar ik me aan erger.

Het was natuurlijk vooral de grafische kant van Half-Life 2 die ons, een dik jaar geleden, grote ogen deed opzetten.. HL2 is niet alleen beeldschoon en vloeiend speelbaar op een matige computer, het is tevens het eerste game waarin de physics ook echt uitgewerkt zijn. Nu heb ik het niet over een blikje of een PC-scherm omver stoten, maar over zaken als verfpotten tegen een zombies knallen en deze daarna vol verf zien verderlopen. Een revolutie op het gebied van interactie, alhoewel het onmogelijk bleek te zijn mijn handpalm op de strakke kont van Alyx te plaatsen; een gemiste kans verdomme!

But it ain’t all good. Vernieuwingen brengen steevast nieuwe problemen met zich mee. Zo dus ook met HL2: de physics zijn bij momenten namelijk buggy en dat ook de hoofdreden zijn voor het ontbreken van een multiplayer. Men zou er bij Valve namelijk nog niet toe in staat zijn deze physics een rol te laten spelen in online veldslagen, zonder dat de lag onspeelbare hoogten bereikt. Kijk maar naar Counter-Strike: Source, waarin je al snel zal merken dat de physics veel minder uitgewerkt zijn dan in Half-Life 2.

Dat brengt mijn onmiddellijk bij het grootste punt van kritiek: betalen voor Day of Defeat: Source. Waarom in godsnaam? Het grootste succespunt van HL1 waren de bergen kickass modifications. En dan moeten we hier nu voor betalen, terwijl men altijd het tegendeel had beloofd? Het hele Steam gedoe zint me trouwens niet. Internet verplicht om te spelen? Betalen om je key te laten clearen als je het spel doorverkoopt? Geen handleiding en een crappy doosje met crappy boxart? Een spijtige manier om met een topper als deze om te gaan, Valve, tisk tisk!

Qua leveldesign en afwisseling zit het met Half-Life 2 echter wel volledig goed. Je kan zowel ter land, ter zee als in de lucht City 17 en omstreken onveilig maken. De binnen- en buitenlocaties wisselen elkaar voorbeeldig af en ook de tegenstand is erg gevarieerd. Je zult trouwens geregeld je vijanden het tegen elkaar zien opnemen, waardoor je gewoon kan toekijken hoe ze elkaar afslachten. Maar waar is die revolutionaire AI gebleven? Op enkele mooie reacties, zoals het omsingelen van mijn locatie of het blokkeren van een route, heb ik hier niet veel van gezien. De squads op het einde van HL2 waren zelfs te dom voor woorden, ronduit irritant gewoonweg, kanonnenvoer als het ware. Begrijp me niet verkeerd: de AI is behoorlijk… maar om mij dat aangekondigde “waaw” gevoel te bezorgen? Niet echt, neen…

Asqwanka’s conclusie:
“Maar Asqwanka toch, vind je Half-Life 2 dan geen topper?”
Natuurlijk wel lieve kindertjes, maar de negatieve eigenschappen van HL2 mochten ook wel eens vermeld worden. Hoe je het ook draait of keert, Half-Life 2 is een topspel dat je in huis moet hebben. Het eerste spel in dat zijn hype waard is, een must!

b|0-0|n
Half-Life is zonder twijfel het spel waaraan ik het meeste tijd verspild heb tijdens mijn jeugdige jaren. Na het herhaaldelijk uitspelen van de single-player konden vooral de deathmatch en TFC-mods me uren en dagen aan de monitor gekluisterd houden. Enkel Battlefield 1942 slaagde erin me evenveel online multiplayer plezier te bezorgen.

Ik hoef je dan ook niet duidelijk te maken met welke spanning ik mijn om 9.15h bij de FNAC gekochte DVD’tje in de PC stopte. Voor ik hier orgastisch mijn ervaringen vertel, even dit: ik ga het hier enkel hebben over de single-player ervaring, niet over Steam, Gabe, authentication servers, CS:Source, deathmatch of whatever. Mijn mening daarover is dat het allemaal wel losloopt en als je ook maar even kijkt welke gratis mods de community reeds aan het klaarstomen is, dan lijkt het nu al dat maanden speelplezier gegarandeerd zijn.

De ervaring zelf dan: dit, beste vrienden, is de beste gameplay die we ooit hebben mogen ervaren in een single-player first person shooter! Niet enkel is het leveldesign fantastisch, de puzzels die we reeds kenden uit de eerste aflevering zijn nog verder uitgewerkt en de logica ervan is zo goed, dat je nu voor 1 keer goed kan rondkijken, redeneren en een oplossing kan bedenken die dan achteraf ook blijkt te werken! Ook zien we hier voor de eerste keer een echte implementatie van true physics, waarbij de mogelijkheden wel impact hebben op je vrijheid, de fun en het oplossen van problemen. Het is wel nog niet perfect, maar beter dan dit is het in een FPS nog nooit geworden. Mensen die volhouden dat Far Cry hierin HL2 achter zich laat, kennen er simpelweg niks van, enkel de iets grotere vrijheid van de eerste kan hen een mager argument bieden.

Een ander sterk punt is de animatie van de karakters. Zoals beloofd zijn de gezichtsanimaties ongelooflijk goed uitgewerkt en je kan dan ook duidelijk zien welke gevoelens Alyx, G-Man of de professor beleven. Ook erg goed is dat je tegenspelers naar je blijven kijken terwijl ze vertellen, zodat je het gevoel krijgt dat je deelneemt aan een echte conversatie. Hier komen we echter bij een eerste minpuntje: de verhaallijn kon iets beter. Het is jammer dat de beste story-telling tools niet beter zijn gebruikt. Versta me goed: de geïntegreerde stukjes verhaal tijdens de gameplay zijn perfect in beeld gebracht en je voelt je echt betrokken bij de karakters (‘Dog’ bijvoorbeeld is een echte revelatie), maar het verhaal kon iets meer vlees gebruiken. Zelfs een fan van mysterieuze scenario’s en cliffhangers als mezelf moet dit toegeven.

Kort nog even wat van mijn favoriete stuff aangeven: de gravity gun (het meest innovatieve wapen sinds lange tijd) en de combinatie ervan met het Ravenholm level; de Antlions (‘Mwoehahaha, go my little friends! Go and feast upon those scumbags!), de woestijn waar je je een weg door moet banen, het geluid van de wapens, de Striders en hun shockwaves, etc. etc. Als je ook maar even nadenkt heb je direct enkele onvergetelijke ervaringen!

De graphics zijn next-gen maar dit zal geen verrassing wezen. De licht- en schaduweffecten zijn wel niet zo indrukwekkend als in Doom 3, maar de systeemeisen zijn daarentegen heel wat draaglijker. Het spel draaide op mijn Radeon-kaartje alvast een stuk vlotter. Bovendien zijn de afwisseling in de omgevingen, het gepaste gebruik van lens-flares en de prachtige watereffecten gewoon àf. Niet enkel heb je qua gameplay al meer beleefd na een uur dan in heel Doom 3, je kan hetzelfde zeggen van de graphics, die veel gevarieerdere settings aanbieden. Je zal regelmatig verbaasd zal staan over de schoonheid en het realisme van de omgevingen.

Het geluid is het minst verrassend, maar met een goed surround systeempje is ook dat erg indrukwekkend. Ook de geluiden uit het origineel zijn terug en dat is voor nostalgische softies als mezelf natuurlijk super!

b|0-0|n’s conclusie:
Mijn conclusie ligt dan ook voor de hand: heb je een zwak voor FPS-games, dan moet je dit gewoon in huis halen! Dit is een game waardoor je weet waarom je een PC in huis staan hebt. Wat de fanboys ook mogen beweren, zelfs Halo 2 kan hier niet aan tippen (buiten de fantastische co-op mode maar wellicht krijgt ook HL2 zo een mod). Voor de kniesoren: vergeet even de Steam problematiek! Ook voor diegenen (waaronder aanvankelijk mezelf) die klaagden over het ontbreken van een deathmatch of het moeten betalen voor DoD: Source: wanhoop niet. CS: Source (het nummer 1 online game) is erbij gevoegd, DM zit reeds in het spel verborgen en de honderden gratis mods zullen je zonder twijfel uren bezighouden. En ja, DoD en TFC zouden gratis moeten zijn, een handleiding moet er gewoon altijd bij en de Collector’s Edition is wat mager… maar mensen, wat een game!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Half-Life 2
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>