gaming sinds 1997

Halo 4

Ongetwijfeld weten jullie ondertussen al alles over het feit dat Halo 4 niet door Bungie, maar door 343 Industries wordt gemaakt. En dat dit de start is van een nieuwe trilogie met Master Chief in de hoofdrol hoeft evenmin betoog. Laten we er dan maar direct invliegen en zeggen dat de game een toppertje is en niet mag ontbreken in je collectie.

Het verhaal gaat verder waar Halo 3 afscheid van ons nam. Master Chief en virtuele chick-van-dienst Cortana ontwaken uit een jarenlange slaap en worden geconfronteerd met de Covenant, maar natuurlijk ook dat nieuwe, erg interessante Prometheans waarover we niet teveel gaan verklappen. Gamers worden op hun beurt stevig wakker geschud dankzij niet alleen erg knappe en grootse visuals – zeg maar de top van wat je op console kan vinden – maar ook een nieuwe, meer opwindende manier van aanpak. Die aanpak is nog altijd helemaal Halo, maar je merkt ook kleine veranderingen zoals QTE’s, een beter gevoel van fysieke aanwezigheid, een grotere aandacht voor details, prachtig design van vijanden, wapens en architectuur en een drukkende sfeer door de grimmige, maar nog altijd sterke soundtrack.

Dankzij dat alles komen de wereld van Halo én de hoofdrolspelers een stuk beter uit de verf en wordt je als bij de eerste Halo helemaal meegesleept in de gebeurtenissen. Ook de tussenfilmpjes zijn overigens van een erg hoog niveau. Het enige wat me stoorde aan de presentatie waren de opmerkingen van Cortana die qua opwindingsgraad of inhoud te vaak niet in lijn lagen met wat er op dat moment aan het gebeuren was. Gelukkig wordt dat ruimschoots goedgemaakt door hun interactie en de verhaallijn die de relatie tussen de twee succesvol uitbouwt. Op die manier verkrijgen we een volwassen verhaal dat niet alleen spektakel biedt, maar ook emotioneel wat diepgang krijgt. Hopelijk zullen de makers die keuze nog gedurfder stellen in de volgende games.

De gameplay schuurt erg dicht aan bij wat we gewend zijn van de reeks, en terecht, maar dankzij enkele kleine verbeteringen voelt de vertrouwde combinatie van voertuigen, levels, knallen en AI weer helemaal fris aan. De A.I. stelde me eerlijk gezegd wat teleur op de meer gemakkelijke moeilijkheidsgraden, maar eens je de meer ambitieuze opties kiest is de uitdaging helemaal terug. Vooral de Prometheans met hun gevarieerde en verrassende units verplichten je je oude tactieken te herzien, wat zorgt dat je met een andere blik op je wapens en tactische keuzes speelt. De co-op van Halo is zoals steeds een ongelooflijke ervaring en komt de sowieso grote herspeelbaarheid alleen maar ten goede.

Bovendien hebben de makers naast de campagne nog heel wat meer lekkers voorzien. De meest opvallende toevoeging is de Spartan Ops modus. Deze extra missies moet je in co-op spelen en worden stuk voor stuk vergezeld van een leuk filmpje die de setting verrijken en het verhaal verder uitdiepen tussen games in. Veelbelovend dit en wij hopen vooral dat er veel van op stapel staan voor een zacht prijsje. Het zal er in elk geval voor zorgen dat je nog vaker het Halo 4 schijfje in je Xbox stopt.

Niet dat dat nodig was eigenlijk, want een heel legioen veteranen is al druk bezig met de meer standaard multiplayer opties. Er zijn opnieuw heel veel verschillende modi, met heel wat nieuwe tweaks en opties, maar dat zou ons waarschijnlijk te ver leiden. In elk geval zal je nooit een tekort hebben aan dingen te doen en te verkennen. Zelfs na weken spelen heb je nog niet alles uitgeprobeerd dunkt ons en dan hebben we het niet alleen over de modi, maar ook over nieuwe abilities, nieuwe wapens en mappen.

De belangrijkste vernieuwingen liggen bovendien in de meta-game. Ook Halo ontsnapt niet aan de trend ingezet door Call of Duty en dus kan je ook hier je personage uitbouwen en personaliseren en mag je verschillende load-outs selecteren en verbeteren. Wapens, granaten, armour en ook een soort perks zijn van de partij en je speelt ze vrij door je avatar van level te laten stijgen. We stond eerst wat sceptisch tegenover deze verandering, maar eigenlijk zit het perfect in elkaar en voegt het een extra uitdaging en tactische laag toe aan de schermutselingen die we allemaal al zolang spelen. De multiplayer van Halo was al erg uitgebreid en dankzij deze nieuwe richting heeft 343 alleen maar verder gebouwd op de sterke punten van de reeks. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de verbeterde editor (Forge) die garant staat voor nog jaren nieuwe content en verrassingen. Een bewonderenswaardige prestatie die zorgt voor meer variatie en een toegankelijkere game!

Om het kort samen te vatten: Halo 4 lost de verwachtingen op zowat alle niveaus in. De multiplayer is beter, gevarieerder en uitgebreider dan ooit en biedt meer voor zowel de nieuwkomer als de oude rot in het vak. Spartan Ops en de campagne weten de reeks dankzij het volwassen verhaal, knappe graphics en een frisse presentatie helemaal naar het jaar 2012 (en 2013) te brengen en doen Master Chief en de gameplay ontwaken op een manier die ons helemaal klaar maakt voor nog heel wat nieuwe games in de serie. Een koopje!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Halo 4
geplaatst in: Microsoft, Reviews, Trailers, X360
tags: , ,


Leave a Reply