gaming sinds 1997

Halo: Reach

Ondanks het feit dat Halo: Reach vooral voortbouwt op de sterktes van de voorgangers, is dit de beste en meest gevulde Halo game tot nu toe en één van de beste shooters ooit op zowel de Xbox 360 als deze generatie van consoles. Een must-have dus voor iedereen met twee duimen. Nu we dit duidelijk gemaakt hebben vertellen we even waarom we dat vinden!

Deze nieuwste – en jammer genoeg ook laatste door Bungie geproduceerde – Halo game vindt plaats tijdens de aanval door de Covenant op de planeet Reach. Iemand die een béétje de berichten over de game en de reeks in het oog heeft gehouden weet natuurlijk dat Reach overrompeld wordt en je met je Noble Team begint aan een verloren veldslag. Dat drukt de pret echter niet want naast de typisch epische verhaallijn krijg je een unieke, bedreigende sfeer die doordrenkt is van de wetenschap dat de mensheid één van de zwartste bladzijden uit zijn geschiedenis zal meemaken. Tenminste toch in de sci-fi wereld van Halo.

Jij bent het nieuwste lid van dat Noble en maakt kennis met je collega-Spartans waarna je aan het werk gaat in steeds meer escalerende missies en gebeurtenissen. Wat volgt is dus volgens mij het beste verhaal in de reeks, dankzij begrijpelijke wendingen, interessante en unieke personages met uitstekende voice-acting en drama dat sci-fi en Halo-clichés voldoende afwisselt met meer menselijke momenten. Er zijn nog steeds wat oogbol-rollende momenten, maar een stuk minder dan in de vorige games en zeker in vergelijking met andere Space Marine-shooters is de campagne volwassen te noemen. Wij hopen nog steeds dat de volgende game in de reeks helemaal de rauwere en meer realistische sci-fi toer opgaat zoals de live trailers soms doen, maar hiermee zijn we ook meer dan tevreden.

De gameplay is ondertussen zo verfijnd en geperfectioneerd dat er nog weinig op aan te merken valt. Als je vorige Halo’s niks vond, dan zal deze versie je niet van gedacht doen veranderen, maar wij blijven grote fan van de open en gevarieerde gameplay. Veteranen zullen merken dat de nieuwigheid deze keer de Abilities zijn: zo kan je wisselen tussen onder meer spurten, een soort verdedigend schild rondom jou voor enkele seconden, actieve camouflage en natuurlijk het… jet pack! Vooral dat laatste verandert de gameplay best wat en laat nog meer creativiteit en verrassing toe tijdens de gevechten. Teveel Brutes op de benedenvloer? Even het luchtruim kiezen en ze vanaf de tweede verdieping bestoken.

Gelukkig maar dus dat elke map nog steeds op verschillende manieren te spelen, te belopen en te verkennen is. Te voet of in één van de voertuigen, alleen of in co-op tot met vier spelers (nog steeds fantastisch!), met lange-afstandswapens of met mêlee-aanvallen, door te vliegen of stealth te activeren… Telkens is de gameplay verrassend, zijn de objectieven op verschillende manieren te bereiken en elke keer zullen de vijanden zich anders gedragen en zich aanpassen aan jouw speelstijl. Aan deze AI, deze anti-lineariteit en aan deze manier van uitdaging kan Black Ops enkel een zwaar puntje zuigen! Overigens werd de moeilijkheidsgraad verbeterd zodat er een mooie curve is van Normal tot Legendary en er dus voor iedereen wat te beleven valt en de herspeelbaarheid snor zit. Tel bij dit alles nog de Skulls die je kan inschakelen en de scoresystemen voor de campagne en alleen al hiermee ben je weken zoet.

Bovendien zijn de missies meer gevarieerd dan in Halo 3 en ODST, niet alleen dankzij de bekende sequenties met voer- en vliegtuigen, maar ook door de vele uiterst verschillende omgevingen (van een futuristische discotheek, tot de ruimte over jungles, bergen en stadslanen) en een passage die aan Wing Commander doet denken, gevat in een prachtige en kleurrijke sterrenhemel. De ongeëvenaarde soundtrack begeleidt weergaloos je avonturen en helpt zoals altijd om het geheel aan elkaar te binden en van zowel adrenaline als meer gevoelige emoties te voorzien.

Er is natuurlijk nog veel meer te beleven dan de campagne. Bij het opstarten van het spel zie je onmiddellijk de nieuwe menu’s en de nieuwe mogelijkheden, waaronder je persistente personage dat je kan uitbouwen en personaliseren voor zowel single- als multiplayergebruik en waarvoor je allerlei spullen en unlocks kan vrijspelen in alle beschikbare modi. Er zijn ook dagelijkse en wekelijkse Challenges die je kan consulteren en die automatisch worden vervuld in zowel de campagne als online. Ze zorgen voor extra credits waarmee je weer functionele en visuele spulletjes kan kopen. Het aanbod aan mogelijkheden is enorm, maar zoals we gewend zijn van Bungie wijst alles zichzelf uit en vind je al snel jouw weg, onder meer dankzij de uitstekende manier waarop je vrienden kan vinden en vergezellen.

Multiplayer zelf dan. Er is de verbeterde en van veel meer opties voorziene Firefight modus waarin je golven van vijanden moet verslaan en dat we nog kennen uit ODST. Deze keer wel met matchmaking – een stuk handiger voor wie geen vrienden heeft met Reach – en je kan ook door andere spelers gemaakte settings downloaden voor oneindige variaties. Diezelfde variatie is natuurlijk ook aanwezig in de competitieve modi. Dankzij Custom Games maak je nu je volledig eigen modus gebaseerd op de bestaande en deel je ze met iedereen. Er zijn de competities waarin de meest hardcore games hun voldoening zullen vinden, het Replay-theater en een modus die Invasion heet en Elites laat vechten tegen Spartans in een strijd om veroverbare posities.

De abilities en de load-outs (je kiest welke armour en welke wapens je wil bij het spawnen) zorgen voor nog meer nood aan opletten, vooruit denken en je eigen tactieken constant aanpassen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Forge, de soms vergeten editor die nog steeds een voorbeeld is voor het genre en deze keer negen basismaps aanbiedt om je eigen creativiteit de vrije loop te laten.

Je hoort het, Halo: Reach perfectioneert en varieert niet alleen zijn gameplay, zijn campagne en allerlei multiplayercontent maar voegt daar ook nog eens een meer volwassen sfeer aan toe, een persistent personage met allerlei personalisatiemogelijkheden en een grafisch en auditief jasje dat zich kan meten met het beste wat we momenteel kunnen vinden op console. Combineer deze enorme content met een smetteloze afwerking en een goed werkend iets genaamd Xbox Live en je hebt een absolute mijlpaal in het shootergenre op console. Zoals ik al zei: kopen!

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Halo: Reach
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply