gaming sinds 1997

Halo Wars

Dankzij het originele Halo brak de FPS eindelijk écht door op console. Enkele vernieuwende gameplay-elementen, een origineel sci-fi verhaal en natuurlijk een diepe multiplayerervaring deden overal ter wereld non-believers even hun mond houden. Nu, enkele jaren en een consolegeneratie later, zal niemand nog met hand en tand verdedigen dat first-person shooters enkel bestaansrecht hebben op de pc. Of Halo Wars een identieke revolutie kan starten voor het RTS genre lijkt ons iets minder waarschijnlijk.

Zoals jullie wellicht weten bedacht Bungie de Halo-reeks oorspronkelijk als een real-time strategie game. Microsoft en de Xbox dachten daar echter anders over. Deze Halo Wars keert dus terug naar de roots, maar dan wel in de handen van Ensemble Studios, een ontwikkelaar met massa’s veteranen uit het genre, die ondertussen echter de boeken heeft dichtgedaan. Al bij al dus een mooi verhaal achter dit spel, dat zelf een erg stevige en klassieke RTS blijkt die niet alleen goed speelt, maar eindelijk ook zijn best doet om consolebezitters van dienst te zijn door geen doorslagje te maken van een pc-RTS. Hopelijk is het sluiten van Ensemble niet het einde van deze evolutie om strategie games ook op console te laten werken.

De gebeurtenissen nemen de fans mee naar zo’n 20 jaar voor het verhaal dat we in de eerste Halo shooter kregen te spelen. De Spirit of Fire van het UNSC trekt op onderzoek uit na meldingen over verdachte activiteit van de Covenant. Al snel blijkt dat de Forerunners een superwapen hadden en dat een ijverige Arbiter daar maar al te graag gebruik van wil maken. Sergeant Forge wordt op verkenning gestuurd, geholpen door de A.I. Serina (die overigens bijlange niet zo sexy is als Cortana) en wetenschapper Anders. Je had het al door, Master Chief valt nergens te bespeuren, laat staan besturen, maar dat verhindert niet dat je je al na twee minuten helemaal thuis zal voelen. De stijlvolle presentatie, de epische en instrumentale soundtrack, het stevige stemmenwerk, de menu’s, de ondertussen overbekende eenheden die gedetailleerd en mooi geanimeerd worden weergegeven, de spectaculaire omgevingen, erg knappe tussenfilmpjes en het typische kleurgebruik: alles wijst erop dat je hier met een Halo-game te maken hebt. Diegenen onder jullie die dit spel kopen voor het verhaal en de setting zullen dus alvast niet teleurgesteld zijn.

Of de hardcore RTS’rs onder jullie even opgewekt blijven als die fans, is een moeilijkere vraag. De gameplay is erg gestroomlijnd: basissen hebben vaste en beperkte bouwstructuren en resources worden automatisch aangevuld aan een stevig tempo. Resultaat: een stuk minder micro-management dat je toelaat om je te concentreren op de units. Persoonlijk kon ik dat wel appreciëren maar ik kan me voorstellen dat de strategen onder jullie liever wat meer tijd besteden aan het uitbouwen van een doordacht leger of een mooi geordende basis. Gelukkig is er toch nog voldoende diepgang te rapen met de upgrades voor je eenheden en voertuigen, iets wat alles fris houdt gedurende de campagne.

De fun valt dus vooral te rapen met het vechten zelf. De controls zijn eenvoudig maar effectief, en vereisen slechts een korte tijd om ze in de vingers te hebben. Die je daarna mag gaan aflikken! De units zien er prachtig uit, en het is een plezier om enkele gung-ho mariniers of Spartans op de tegenstand af te sturen. Meer nog, je krijgt enkele nieuwe speeltjes (zoals een vlammenwerper, of de cyclopen). Het is maar een detail, maar ook hier kan je een voertuig overnemen van de vijand met je Spartan, iets dat gepaard gaat met een erg geslaagde animatie.

En het zijn net die details waarmee Halo Wars boven de middelmaat uitspringt: dankzij de eenvoudige, maar daarom niet simpele, gameplay kan je je concentreren op het slagveld en het is net daar waar de Halo franchise zo sterk staat en veel toegevoegde waarde biedt. Je speelt immers niet met het zoveelste doorslagje van generische eenheden.

Overigens kan je ook met de Covenant aan de slag, maar jammer genoeg enkel in de multiplayer. Omwille van deze beslissing en de al bij al korte campagne bleef ik toch een klein beetje op mijn honger zitten wat betreft de singleplayer. Gelukkig kan je ook de sp in co-op met je vrienden afwerken en zijn er secundaire doelstellingen die de herspeelbaarheid wat versterken. De missies en de omgevingen zitten daarentegen wel vol afwisseling, dus kort en krachtig dan maar veronderstel ik. De Flood maakt ook zijn opwachting, is niet speelbaar, maar daar ben ik niet treurig om. Hun units zijn een stuk minder boeiend, iets wat je van de Covenant helemaal niet kan zeggen.

De multiplayer is dan ook erg genietbaar, en zal waarschijnlijk zoals bij de shooters het bestaansrecht van een eventuele opvolger gaan bepalen. Zoals altijd ligt het grootste verschil hier in het spelen tegen slimme tegenstanders (de A.I. is niet van de beste), en het feit dat je in deze modus wel met de Covenant kan aanvallen maakt het nog een beetje aantrekkelijker.

Halo Wars is met andere woorden een klassieke RTS, die erg werd gestroomlijnd om nieuwkomers in het genre te verwelkomen. Het gevolg daarvan is dat de game maar nét diep genoeg is voor wie al ervaring heeft met strategiegames, maar dit wordt dan weer goedgemaakt met een voortreffelijke presentatie, knappe graphics en interessante units en de nog steeds aantrekkelijke Halo-setting. Voor elk wat wils zou ik zeggen en ik hoop alvast dat Microsoft van deze ervaring gebruik zal maken om nog een diepere RTS-ervaring af te leveren met een opvolger.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Halo Wars
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>