gaming sinds 1997

Harry Potter and the Deathly Hallows – deel 1

In dit game speel je de rol van Harry die samen met Ron en Hermione het bekende Hogwarts verlaten om de onsterfelijkheid van de doorslechte Lord Voldemort ongedaan te maken en de wereld van diens slechtheid te ontdoen. Daarvoor gaat het trio op zoek naar de Horcruxes, een avonturentocht die hen bemoeilijkt wordt door menig Death Eater en Snatcher natuurlijk. Helaas wordt het al gauw duidelijk dat je niet op al te veel hulp moet rekenen van je twee reisgenoten. Op enkele situaties na werkt de AI je tegen omdat Ron en Hermione het liefst in de weg gaan staan.

In tegenstelling tot bij vorige Harry Potter games speel je nu vanuit het third person perspectief. Een andere verandering is dat het sandboxprincipe de weg moest ruimen voor het best nauwgezet volgen van de verhaallijn van de films. Helaas komt het spel daardoor ook lineair en ouderwets over, wat me deed terugdenken aan games uit het jaar 2001.

De beloofde vernieuwing zit hem dan ook in het gebruik van een dekkingssysteem waarbij het de bedoeling is dat je dekking zoekt wanneer je aangevallen wordt. Helaas is dit slecht uitgewerkt omdat je in het spel nauwelijks dekking moet zoeken in een poging de moeilijkheidsgraad toegankelijk te houden. Het is ook niet strikt noodzakelijk je te verschuilen achter voorwerpen of pilaren: je beschikt immers over de “Protego”-toverspreuk die je tijdelijk (of toch zolang je het knopje van je controller kan ingedrukt houden) onkwetsbaar maakt voor vijandelijke aanvallen.

Opmerkelijk zijn de uit het niets verschijnende side-missions die de verhaallijn compleet onderbreken maar die toch voltooid moeten worden, wil je verder kunnen gaan met het hoofdverhaal. Deze missies zijn wellicht toegevoegd om de totale speltijd te verlengen. Als je wil, kan je de hele game immers uitspelen op een 6 uur, afhankelijk van je voorkeur voor ‘easy’, ‘medium’ of ‘hard’.

Wat door sommigen als een minpunt kan ervaren worden maar voor ons net als positief wordt bestempeld, is dat de auto-aim functie slechts rudimentair werkt. Begint de Death Eater bijvoorbeeld te strafen dan zal je auto-aim al snel afhaken. Net omdat je op deze manier vaker moet mikken met je linkerduim wordt een minpuntje een manier om het repetitieve en saaie karakter van de gameplay wat te onderbreken.

Hoe langer je Harry Potter and the Deathly Hallows speelt, hoe sterker Harry’s toverspreuken worden en hoe meer verschillende je er tot je beschikking hebt. Ook hier kwam het spel helaas als een rush-job over. Op enkele momenten na kan je het hele spel namelijk makkelijk uitspelen met de meest eenvoudige “Stupify”-spreuk. Jammer dat de ontwikkelaars niet meer tijd en moeite staken in het uitwerken van scenario’s waarbij het hele gamma aan spreuken tot zijn recht kwam.

Het blijft vooral een game waarbij je in grafisch goed uitgewerkte omgevingen oerdomme slechteriken moet neertoveren en enkele verstopte collectables moet zoeken. Het is jammer dat je tegenstanders niet enkel slecht kunnen mikken; ze zoeken ook geen dekking en blijven ofwel stokstijf staan wachtend op hun dood of lopen redelijk voorspelbaar een viertal meter naar links of rechts.

Is het dan een archi-slechte game? Niet helemaal. Zo is het bijzonder leuk dat de personages eindelijk eens op de échte acteurs lijken in plaats van op een soort wassen figuren die een lange zomer in de etalage van Madame Tussauds hebben doorgebracht. Een grote meerwaarde is dat de originele acteurs de stemmen zelf hebben ingesproken. Chapeau hiervoor!

Visueel is het spel ook goed te noemen. De omgevingen zijn voldoende uitgewerkt maar vooral de toverspreuken en de lichteffecten ervan zijn van een goed niveau. Complementair aan het visuele is de soundtrack die het spel waar nodig goed ondersteunt en bij momenten de spanning goed weet op te drijven. Zo zijn er stukken waarbij je een “invisibility cloak” moet gebruiken om ongemerkt in the Ministery rond te sluipen. Deze stealthmissies zijn best te genieten en baden in een heerlijke ambiance dankzij de bijhorende muziekjes.

Naast het hoofdspel zijn er nog enkele extra bonus features. Zo zijn er de Challenges waarbij je als Harry doorheen stukken van de game geloodst wordt, alsof je op een soort van onzichtbare trein zit. Daarbij verschijnen Death Eaters, Snatchers en ander tuig plots uit het niets en moet jij hun aanvallen succesvol overleven. Doe je dat binnen een bepaalde tijd, dan krijg je een sterrenscore en kan je deze gegevens online delen en vergelijken met je vrienden. Leuk, ondanks het feit dat het ‘on-rails’-systeem écht antiek overkomt…

Als uitsmijter zijn er 22 Kinect missies: 12 single-player opdrachten en 10 duo missies. We worden terug op onze rails gezet maar erg geslaagd is dat je de verschillende toverspreuken met de bijhorende en correct handgebaren moet oproepen. Je staat dus in de woon- of spelkamer met je armen in alle richtingen te zwaaien van zodra je wat spells moet casten. Denk bijvoorbeeld aan het hanteren van een onzichtbare hamer waarmee je op een onzichtbare nagel moet slaan. Cool!

Echte skills zijn hier nog steeds niet nodig omdat de slechteriken braaf stil blijven staan, klaar voor de slachtbank. Toch houdt de Kinect rekening met de richting waarin je je toverspreuk stuurt en wordt alles met de nodige betrouwbaarheid geregistreerd. Deze Kinect missies houden je minstens anderhalf uur zoet en wanneer je een Harry Potter fan op bezoek krijgt, kan je de game nog eens bovenhalen om samen wat plezier te beleven met het spreuken gooien.

Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 is een gemiddeld spel dat door Potter fans gesmaakt zal worden. Even duidelijk is dit het resultaat van een opdracht om tegelijk met de film op de markt te verschijnen. Als je je niet teveel stoort aan lineariteit en herhaling krijg je waar voor je geld en de Kinect missies bieden nog een leuke extra meerwaarde. Wat deel 2 betreft duimen we vooral dat ze de Death Eaters lenzen geven en Harry wat meer bewegingsruimte en meer gevarieerde missies.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Harry Potter and the Deathly Hallows part 1
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>