gaming sinds 1997

Heavenly Sword

Heavenly Sword is Ninja Theory’s eerste big-budget-spel, hun tweede game in totaal. Vroeger, toen ze nog Just Add Monsters heetten, waren ze ook verantwoordelijk voor Kung Fu Chaos, een tamelijk obscure platformer voor de originele Xbox. Heavenly Sword is a een enorme stap voorwaarts in vergelijking met hun vroegere werk; het is zelfs waarachtig een van de games die het enorme potentieel van de PlayStation 3 aantoont.

In Heavenly Sword speel je als de mooie en beweeglijke roodharige krijgster Nariko, een lid van een Japanse clan -geleid door haar vader Shen- die het sacrale Heavenly Sword bewaakt, een zwaard met enorme krachten.

Maar er zit een addertje onder het gras: wie het zwaard durft vast te nemen, wordt er geleidelijk door gecorrumpeerd. Niettemin zijn de mythische krachten van het zwaard reden genoeg voor de meedogenloze koning Bohan om een reusachtig leger op de been te brengen en een veldtocht te ondernemen tegen Nariko’s clan. In een wanhopige poging om haar vader en de overlevenden van haar clan te redden, besluit Nariko om het Heavenly Sword te gebruiken om Bohan te verslaan, zelfs als dat haar ondergang inluidt.

Het niet zo originele verhaal wordt gepresenteerd op erg filmische wijze. Het lijkt wel alsof je naar een zomerse kaskraker zit te kijken die zich afspeelt in het middeleeuwse Japan.

De personages in de vele cutscenes worden tot leven gebracht door middel van motion capturing en de indrukwekkendste gezichtsanimaties sinds Half-Life 2. En laten we de rest niet vergeten: de perfecte lipsynching, de uitstekende orkestrale muziek en het magnifieke stemmenwerk van Steven Berkoff (A Clockwork Orange, Beverly Hills Cop), Andy Serkis (Lord of the Rings, King Kong) en vooral de onbekende nieuwkomer Anna Torv die Nariko speelt. Andy Serkis (prrecioussssssss) was ook de ‘dramatic director’ van het spel en hij heeft dan ook duidelijk zijn stempel gedrukt op de voortreffelijke presentatie.

Heavenly Sword voelt ook filmisch aan in-game. Het vaste camerastandpunt kiest steevast de meest cinematische hoeken uit, zonder ooit de gameplay te hinderen, wat doet denken aan God of War. Heavenly Sword bevat ook enkele spectaculaire button press-stukjes, die het dramatisch effect nog wat versterken.

De game is een visueel pareltje, zowel op technisch als artistiek vlak. De levels mogen dan wel lineair van opzet zijn, de panoramische vergezichten die je te zien krijgt in Heavenly Sword zijn adembenemend. Je zal tal van sfeervolle locaties bezoeken, zoals een gevangenis die wordt omringd door enorme, Niagara Falls-achtige watervallen, evenals een stenen burcht met enorme toegangspoorten of een overdonderend slagveld met duizenden soldaten die allemaal op jou afkomen. Slik.

De vele figuren on-screen zijn allen prachtig gedetailleerd en geanimeerd. Hoewel het spel af en toe wat hapert, stoort dat nooit de beleving. Het had leuk geweest mocht je wat meer verschillende types vijanden te zien krijgen (of toch meer skins voor eenzelfde type), maar dat is muggenziften. Achter al het technisch vernuft zit ook een redelijk interessant nieuw vechtsysteem verborgen.

Nariko heeft drie verschillende ‘stances’, te weten een speed stance, een power stance en een ranged stance. In de standaard snelheidspose, kan je in snel tempo opeenvolgende klappen uitdelen die aardig wat schade doen. In ranged stance (L1) bindt de roodharige zwaardmeesteres haar zwaarden aan kettingen, net zoals Kratos. Zo kan je van een afstandje aanvallen, wat niet veel schade toebrengt, maar wel handig is wanneer je omsingeld bent -en dat kan véél voorkomen-. In afstandspose kan je eveneens luchtcombo’s uitproberen. Ten slotte heeft Nariko ook de power stance (R1). Zoals de term doet vermoeden, kan je zo zeer veel schade doen, ten koste van snelheid. Elke stance heeft zijn eigen combo’s, voor- en nadelen; aan jou om ze ten volle te benutten.

Maar er zit nog meer achter. Aangezien de game geen block-knop bevat, zal Nariko automatisch aanvallen pareren, wanneer ze zelf niet aanvalt. Dat is echter niet zo simpel als het lijkt. De meeste vijanden hebben een gekleurde gloed rond hen wanneer ze je belagen en je kan ze enkel afweren in de juiste stance: geel gekleurde aanvallen in ranged stance; blauwe in speed stance en oranje in power stance. Na het blokkeren, kan je counters doen door op driehoekje te drukken. Mits een goede timing doe je zo een ‘instant kill’.

In de juiste pose staan en in de tegenaanval gaan is vooral belangrijk tegen het half dozijn charismatische eindbazen in het spel. Hoewel al het voorgaande in theorie verfrissend en fascinerend klinkt -en dat in grote mate ook ís-, voelen de gevechten uiteindelijk toch net niet zo juist aan als in een Devil May Cry, Ninja Gaiden of (alweer) God of War. Omdat je constant aandacht moet besteden aan de steeds veranderende kleurtjes, raak je soms wel verward of overdonderd, zeker wanneer er heel wat soldaten tegelijk te zien zijn. Niettemin is dit een van de meest innovatieve vechtsystemen die ik de voorbije jaren ben tegengekomen. Als Ninja Theory erin slaagt om het te verfijnen tegen het volgende spel (er zijn reeds plannen voor een trilogie als deze goed verkoopt), dan kan Heavenly Sword gerust plaatsnemen in het boven vernoemde lijstje klassiekers.

Nariko’s gehak en gefileer wordt soms onderbroken door enkele levels waarin je rondloopt als Kai, het tweede speelbare personage. Kai is een jong en koppig lid van de clan van Nariko en Shen en ze is vastberaden om de heldin bij te staan tijdens diens queeste. Kai speelt totaal anders dan Nariko. Ze is gewapend met een kruisboog en ze kan geen melee-gevechten aangaan.

Wanneer een soldaat dichtbij komt, kan ze hem enkel verdoven, om vervolgens weg te lopen en hem vanop afstand neer te schieten. Kai’s kruisboog kan gebruikt worden als een soort middeleeuws semi-automatisch geweer, maar zo zal ze vooral haar doel missen. De truc is om de vuurknop ingedrukt te houden, waardoor je slow-motion activeert en een eerstepersoonszicht krijgt om de pijl richting doel te sturen. Dat doe je door de Sixaxis op en neer en naar links of rechts te kantelen. Tot mijn grote verbazing werkte het uitstekend na enkele pogingen. Dit is een echt een mooi voorbeeld van hoe je de bewegingssensoren goed gebruikt. Als je toch nog problemen ondervindt om een pijl tussen iemands ogen te plaatsen, dan kan je altijd de optie activeren om de analoge sticks te gebruiken.

Ik heb het grootste (en zowat enige) minpunt van Heavenly Sword als laatste gehouden. Hoewel de game speelt als een spannende achtbaanrit, is het ook voorbij voor je het weet.

Met een speelduur van amper zes uur is het spel erg kort, zelfs naar de huidige maatstaven binnen het actiegenre. Eens je het uitspeelt, wordt ook de moeilijkere ‘hell mode’ geünlockt, wat je er misschien toe kan aanzetten het nog eens opnieuw te spelen. Er is ook een massa bonusmateriaal vrij te spelen, zoals making-of trailers, storyboards, artwork, interviews etc. Die unlock je door ‘glyphs’ te verzamelen (3 per level, 129 in totaal), die je op hun beurt verzamelt door goed te vechten en lange combo’s aaneen te rijgen.

Heavenly Sword is een opwindend nieuw IP binnen het genre. Het introduceert een nieuw en robuust vechtsysteem en is voorbeeldig gepresenteerd, met prachtige graphics, panorama’s die je mond doen openvallen, uitstekende voice-acting en filmpjes met motion capturing. Maar hoe goed het ook is, het is niet echt 60€ waard gezien je het makkelijk kan uitspelen wanneer je het een weekendje huurt. Niettemin ben ik nu al benieuwd naar wat Ninja Theory ervan bakt met de sequel, die misschien wel de klassieker wordt die deze game had kunnen en misschien moeten zijn.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Heavenly Sword
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>