gaming sinds 1997

Heroes of Annihilated Empires

GSC zijn de makers van het bekende Cossacks. Met deze Heroes of Annihilated Empires wilden ze de richting uitgaan van Heroes of Might and Magic, maar met Cossacks nog altijd in het achterhoofd.

In de campaign mag je aan de slag met de eigenzinnige en ietwat arrogante Elven ranger Elhant. Het standaardverhaal (de ondoden vallen het rijk van de elfen binnen en de held moet dus de wereld redden) telt 15 missies. Deze campaign is eerder matig uitgewerkt. Het verhaal is tot op een zekere hoogte nog wel interessant, maar de missies zijn soms repetitief en langdradig.

Als je skirmish speelt, zal je moeten kiezen tussen RPG of RTS. Om namelijk een dorp te kunnen beginnen, moet je de held die je in het begin krijgt, veranderen in een standbeeld. Dat is ook weer anders dan we gewoon zijn; in plaats van een mengeling te maken van RPG en RTS, wordt er een duidelijke lijn getrokken tussen beide genres. Toch is dit niet het geval in de campaign. Terwijl het bij RPG in de skirmish er alleen om gaat je held te laten groeien tot hij een grote legerverslindende überunit wordt, draait het in de RTS gewoon om het uitbouwen van je basis.

Het RPG-gedeelte is eerder simpel gehouden, want over het algemeen zijn vooral basisfuncties beschikbaar. Met het verslaan van vijanden verdient de held ervaringspunten en stijgt hij zo in level. De upgrades betreffen vooral standaardparameters: aanval, verdediging, snelheid… Je kan ook weer kiezen voor meer magiegerichte upgrades of voor de krijgereigenschappen. Spells komen in de vorm van magic cards. Het aantal dat je mag hebben is beperkt, dus het is nadenken over hoe je best je deck samenstelt.

De uitrusting die je krijgt of kan kopen doorheen het spel, biedt voordelen maar ook nadelen. Zo kan bijvoorbeeld je verdediging wel verhoogd worden, maar gaat dat ten koste van je snelheid. Daardoor moet je steeds je uitrustingsstukken op elkaar afstemmen, maar het werkt goed in de game.

Het RTS-gedeelte is dan weer wat uitgebreider. Er zijn vier rassen om uit te kiezen: Undead, Elves, Mechanicians (dwergen) en Cryorace (een ijsvolk). Ieder van hen maakt gebruik van verschillende grondstoffen, al overlappen ze elkaar wel. Nog iets dat anders is dan bij de meeste RTS-spellen, is dat de verdedigingsparameters (verdediging tegen pijlen, magie,…) absoluut zijn in plaats van relatief. Dit wil zeggen dat als een bepaalde eenheid de waarde 10 heeft als verdediging tegen projectielen, de schade beperkt zal worden met 10, met een minimum van 1.

De gevechten bevatten vaak massa’s soldaten, maar in het algemeen gaat het eerder langzaam, veel actie moet je niet verwachten. Wil je rustig je basis opbouwen voor je de vijand met een bezoekje vereert, dan kan dat. Eenmaal in actie geschoten, lijkt de AI een voorkeur te hebben voor massale, frontale aanvallen.

Tegenwoordig wordt ook in RTS-spellen alles uit de kast gehaald wat de graphics betreft, maar in dit spel werd het simpel gehouden. In het bovenaanzicht ziet alles er nog wel redelijk uit, maar bij het inzoomen worden de beelden al vlug lelijker. Wat ook direct opvalt aan de singleplayer is dat het verhaal tussendoor vertelt wordt met een stripverhaal en voice-overs. Dat is niet echt nieuw, maar de kwaliteit ervan maakt het toch een verfrissing.

Alhoewel er een aantal toffe en originele elementen inzitten, nemen de steken die de makers hebben laten vallen wat van de pret weg. Neem deze fouten echter voor lief en je zal je zeker nog amuseren.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Heroes of Annihilated Empires
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply