gaming sinds 1997

Infernal

Na vele previews krijgen we nu eindelijk de definitieve versie van Infernal te zien. Die previews waren positief, maar dit zou niet het eerste game zijn dat uiteindelijk de verwachtingen niet weet in te lossen.

Ryan Lennox is ontslagen uit het geheime agentschap Etherlight (de 007’s afkomstig uit de hemel) en slijt dus zijn dagen als gevallen engel. Dat zou hem wel bevallen, ware het niet dat zijn vroegere werkgever hem naar het leven staat. Daarop krijgt hij het voorstel van Black, gezant van de hel, om voor hen te komen werken, aangezien alle duivelse agenten ondertussen uitgeschakeld zijn. Ryan neemt het voorstel aan om uit te kunnen zoeken wat Etherlight van plan is. En dat is zowat het verhaal van deze shooter in een notendop.

De toon is al meteen gezet in het eerste level. Met een bar als decor word je overspoeld met soldaten die je leven maar al te graag vroegtijdig ten einde willen brengen. Ryan kan echter (heel) veel incasseren en zodus is het mogelijk rustig voort te wandelen onder het neerknallen van de ene na de andere tegenstander. Ook in latere levels is dit zo, met uitzondering van de bossgevechten.

Die bossgevechten verlopen heel klassiek. Het gaat er met andere woorden om de zwakke plek te vinden van je vijand en die dan verschillende keren uit te buiten totdat de baas tegen de vlakte gaat. Daarbij verspil je heel wat munitie, en dat blijkt ook te gelden voor heel het spel. Het is echter wel heel makkelijk om aan munitie te geraken.

Niet alleen is munitie haast vrij verkrijgbaar, er zijn ook altijd veel vijanden. Juist goed, zou je denken, maar in dit geval word je zoals eerder gezegd overspoeld. Het realisme is ver te zoeken en er is niets dat dit compenseert, zoals bijvoorbeeld humor. Qua wapenarsenaal blijft het al even oppervlakkig. Het enige wat dan toch nog speciaal is, zijn de paranormale krachten waarover Ryan als agent van de hel beschikt, bijvoorbeeld teleportatie. Die zijn handig in theorie, maar ze schieten jammer genoeg tekort in de praktijk.

De AI biedt geen soelaas; vijanden hebben namelijk de neiging om op je af te stormen en zoveel mogelijk achter je te gaan staan (maar dan wel door eerst frontaal te passeren). Soms wordt er gelukkig wel intelligenter gereageerd. De graphics van Infernal zijn prima in orde en we krijgen een mooi staaltje van de technische mogelijkheden te zien in deze game. Het geluid is ook zeer goed, alleen klinkt het soms wat te geforceerd heavy metal.

Infernal had zeer zeker potentieel, maar blijft nu steken in oppervlakkigheid en daarmee zijn er veel kansen verloren gegaan. Jammer. Veel meer is er niet te vertellen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Infernal
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply