gaming sinds 1997

James Bond: Blood Stone

Met Quantum of Solace dateert de laatste James Bond film ondertussen al van 2008 en zolang MGM in financiële moeilijkheden verkeert ziet het er niet direct naar uit dat er binnenkort een volgende komt. Ondertussen kunnen de Bond fans zich echter wel nog uitleven met de virtuele versie van 007.

In James Bond: Blood Stone wordt de hoofdrol uiteraard gespeeld door Daniel Craig en net zoals in de laatste films vertolkt Judi Dench de rol van M. Bondgirl van dienst, en tevens verantwoordelijk voor de soundtrack, is Joss Stone. Na een intromissie krijgen we de openingscredits inclusief de titelsong en het mag gezegd worden, het ziet er veelbelovend uit en het is zeker en vast James Bond waardig.

Waar ik me in het begin echter onmiddellijk aan stoorde was de selectie van de moeilijkheidsgraad. Dat je naargelang je ervaring met shooters je gewenste niveau kan kiezen is uiteraard geen probleem. Het probleem is echter dat de moeilijkheidsgraad 007 bij het begin nog niet beschikbaar is. Om dit te kunnen unlocken moet je immers eerst het hele spel uitspelen en ik kan me best voorstellen dat niet iedereen zin heeft om het hele spel van vooraf aan te herdoen.

Maar terug naar het spel zelf. De graphics zijn zeker te pruimen en het geluid is bij momenten indrukwekkend maar net zoals bij de vorige game ontbreekt er toch iets. Waar een goede Bondfilm je meesleept in het verhaal en de actie, doet deze game dat allerminst. Gedurende het spel word je geleid door de smartphone van 007 die aangeeft waar je heen moet, waar je intel kan verzamelen, waar je vijanden zich bevinden en zelfs welk wapen ze bij zich hebben. Wegnemen van het avontuur in het spel, check!

Het verhaal speelt zich af op verschillende locaties: zo gaan we van Athene naar Istanboel, van Monaco naar Siberië, enzovoort. Stuk voor stuk mooie settings maar toch lijkt het alsof je het allemaal al eens gezien hebt. In elke scène heb je de nodige muurtjes, zetels en standbeelden om je achter te verschuilen en dat is ook meer dan nodig want soms kom je tegen een tiental tegenstanders te staan. Dit is echter meteen ook een zwakte aan het spel. Gedurende meer dan de helft van de game zit je simpelweg verscholen achter een obstakel om af en toe uit je dekking te komen om enkele tegenstanders af te schieten. Nogal repetitief als je ’t mij vraagt.

Van achter een muurtje schieten is natuurlijk niet het enige aan deze game. Zo is ook de aanpak in het spel verwerkt die best bij Daniel Craig past, het van dichtbij uitschakelen van een tegenstander met enkele rake klappen. Je kan ook een bewaker over de tafel sleuren en hem in stilte uitschakelen of simpelweg een bad guy door het raam of over het balkon mikken. Best wel tof en het levert je zelfs ‘focus aims’ op. Daarvan kan je er maximaal drie opsparen en ze laten je toe een slechterik met één raak schot uit te schakelen. Beschouw het als een bonus voor je close combat. Zelf vechten doe je echter niet in dit geval: één druk op de knop en agent Bond knapt het voor je op.

Een ander belangrijk aspect zijn de typische James Bond achtervolgingen, zij het met boot of auto. Met Bizarre Creations, maker van racegames zoals BLUR en Project Gotham Racing, als ontwikkelaar is het dan ook niet verwonderlijk dat dit onderdeel in Blood Stone zowat het enige element was dat me echt kon boeien. Desalniettemin is ook hier een opmerking op zijn plaats. Ze hebben zodanig veel actie en ontploffingen in de achtervolgingen willen steken dat het bijna onmogelijk is om een sequentie in één keer tot een goed einde te brengen. Vaak is het hopen dat je het volgende checkpoint haalt zodat je niet de hele achtervolging opnieuw moet beginnen. Hierdoor wordt het spannende racen herleid tot herhalen en herhalen tot wanneer je op voorhand weet wat er zal gebeuren en waar je heen moet. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling voor wie op zoek is naar wat adrenaline en bandengepiep.

Na een vijftal uur spelen zit het avontuur er overigens op en kunnen de liefhebbers nog eens herbeginnen op 007-niveau of trachten alle Achievements te bemachtigen. Maar wat mij betreft was het genoeg geweest. Ook kan je het nog opnemen tegen andere Bond liefhebbers in de online multiplayer. Daarbij heb je de kans om het in je eentje (als iets sterkere versie) op te nemen tegen een stel boeven waarbij jouw doel is een bom uit te schakelen, of je kan kiezen voor de klassieke team deathmatch. Maar net als de single player is ook dit geen echte aanrader.

Wie dacht een goede shooter in huis te halen komt bedrogen uit en ook het verhaal op zich laat te wensen over. Het enige wat toch op niveau is zijn de achtervolgingen, maar als het is om te racen zijn er uiteraard veel betere games op de markt. Al bij al is het ook geen slecht spel met goede graphics en bij momenten indrukwekkend geluid. De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat James Bond: Blood Stone niet meer is dan een middelmatig allegaartje. Voor beginners en voor de fans van de Britse spion.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: 007: Blood Stone
geplaatst in: Activision, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>