gaming sinds 1997

Juiced 2: Hot Import Nights

Het is ondertussen weer even geleden dat ik nog eens in de schrijverspen mocht kruipen voor Fragland. Ongeveer een week geleden was het echter weer zover: een dikke witte enveloppe met als inhoud een fluogroen doosje viel in de bus, met daarin een reviewexemplaar voor Juiced 2: Hot Import Nights.

Juiced 2 is de opvolger van het eerste deel, dat halverwege 2005 is verschenen. De voorganger van Juiced 2 heb ik echter nooit gespeeld. Nu ik er even over nadenk, is dit trouwens de eerste maal dat een tuningracer door mij onder de loep genomen wordt.

Het gedeelte ‘Hot Import Nights’ uit de naam van het spel slaat op een evenement dat ook in de echte wereld een bekend gegeven is in de Amerikaanse tuningscene. Op regelmatige data strijkt de HIN-crew neer in grote steden, waarbij visueel/motorisch opgefokte auto’s, luide beats, bekende gastoptredens en races allerhande de hoofdingrediënten zijn. Meer informatie omtrent HIN kan je vinden op HotImportNights.com. (Waarschuwing: lotsa babes & cars :p)

Alvorens we kunnen racen en tunen moeten we ons door de obligate avatarcreatie worstelen. Bij het samenstellen van een personage heb je keuze uit enkele mannen en vrouwen, allen van variërende origine. Na de keuze van je avatar mag je zelf nog wat spelen met outfitcombinaties en gezichtsaanpassingen. Ik persoonlijk heb het na een kwartier opgegeven om er iets moois van te maken. Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat kan je achteraf nog altijd je creatie verder perfectioneren.

Juiced 2: Hot Import Nights draait volledig rond enkele leagues waar je jezelf moet bewijzen om hogerop te geraken. Per kampioenschap zijn er x aantal events en tevens x aantal te halen ‘targets’. De meeste zijn redelijk eenvoudig en gaan van het winnen van races en tournaments tot het halen van bepaalde driftscores en air times. Het ‘spooken’ van bepaalde racers en het binnenhalen van een minimumbedrag tijdens weddenschappen maakt het rijtje doelen compleet.

De events vallen onder twee grote noemers: straatraces en driften. Races bestaan onder andere uit gewone races, waar je simpelweg eerste moet eindigen, ‘elemination’ races, waarbij elke ronde diegene met de laagste positie afvalt, speciale nitro-races, ‘muscle car’ races, feilloze races, enzovoorts. Bij drifting verdien je punten door zoveel en zolang mogelijk te driften. Je kan winnen door als eerste te eindigen of door het halen van de hoogste score, afhankelijk van het type.

Zowel de gewone wedstrijden als de driftevenementen kan je in de ‘pink slip’-variant spelen. Daarbij sluit je een weddenschap af met een tegenstander en moet de verliezer zijn auto afgeven aan de winnaar. U weze bij deze gewaarschuwd: tijdens pink slip-weddenschappen is het NIET toegelaten om de race opnieuw te rijden als je verloren hebt … zoals ik aan den lijve heb ondervonden.

Is het inzetten van een volledige auto iets te veel van het goede, dan kan je terugvallen op de normale weddenschappen, waarbij elke speler een afgesproken bedrag in de pot steekt. De winnaar van de weddenschap krijgt de inhoud van de pot op zijn rekening gestort na het einde van de race. Weddenschappen kunnen bij elke wedstrijd worden afgesloten, en in het geval je zou verliezen, kan je de race nog eens overdoen.

Natuurlijk zou dit geen tuninggame zijn, indien je de auto’s in je garage niet kon aanpassen. Enerzijds zijn er de visuele mods, zaken die een gewone kar moeten omtoveren tot een supervette bolide, zoals nieuwe kleurtjes, stickers, bumpers, ruiten, velgen, alles wat je maar wil. Visuele mods hebben geen invloed op de prestaties van de auto. Anderzijds zijn er dan de ‘performance’ mods. De selectie is echter beperkt tot enkele categorieën, en daarbovenop merk je raar of zelden iets van de upgrades tijdens het racen.

De beschikbare auto’s bevatten zowat alle gangbare tuningmerken, zoals Honda, Mitsubishi, BMW, enzovoorts. Ben je echt creatief? Dan kan je jouw machines te koop zetten in de online winkel.

Bovenstaande beschrijving is volledig van toepassing op het singleplayergedeelte van Juiced 2. Je moet racen, racen en nog eens racen om prijzengeld te verdienen en targets te behalen. Geld maakt het mogelijk om nieuwe auto’s of onderdelen te kopen. Na het halen van voldoende targets krijg je toegang tot een ‘promotion event’, die op zich dan weer toegang verschaft tot de volgende league.

Een kleine toevoeging aan de singleplayer is het ‘spooken’ van je tegenstanders. Lange tijd achter dezelfde racer zijn kont blijven hangen doet de spook-balk opvullen. Eens de bar volledig is opgevuld, schrikt deze racer zich plots een hoedje en begint hij te zwalpen als een dronken konijn op een kartingbaan. Dat is een beetje idioot als je het mij vraagt, gezien iemand die meedoet aan dergelijke races volgens mij toch wel over stalen zenuwen beschikt. Hint: spooking is de ideale tactiek tijdens ‘clean races’, waarin je niet van je baan mag afwijken ;)

Spijtig genoeg is de moeilijkheidsgraad van de meeste races niet echt hoog en daarbovenop lijkt er wel een onzichtbare elastiek verbonden aan jouw auto. Tegenstanders blijken soms uit het niets terug te komen na een zware crash en zonder al te veel moeite kan je zelf de rest van de bende inhalen als je wat achterop gesukkeld bent.

De multiplayer is ongetwijfeld het leukst; je moet net als in de singleplayer knokken om verder te geraken, met natuurlijk het verschil dat je kan racen tegen échte mensen. Niet alleen racen trouwens, maar ook weddenschappen afsluiten, wat de overwinning des te zoeter maakt en de nederlaag des te bitterder.

Klinkt super hé? Inderdaad, ware het niet dat ik meerdere malen op men eentje vertoefde in de gamelobby en dan is er van ‘multi’-player niet veel sprake, dunkt me. Acht personen, inclusief mijzelf, is het grootste aantal gamers dat ik gelijktijdig heb aangetroffen in een lobby. Een tikkeltje vreemd is de optie om een spel te starten met enkel computergestuurde racers, al komt die optie wel van pas als je niemand vindt om tegen te rijden.

Het gros van de achievements zijn nogal lineair verdeeld over de verschillende leagues (single- en multiplayer). Spijtig genoeg worden er zeer weinig punten toegekend voor het unlocken van een nieuwe league en zit het gros van de punten in het halen van élke target voor een league, inclusief de pink slip-races, waardoor het best wel een kostelijke zaak kan worden. Andere achievements zijn het verhandelen van auto’s, gigantische scores halen bij het driften en het volledig uitbouwen van een auto. Voor een volledige lijst : Xbox 360 Achievements.org.

Juiced 2 : Hot Import Nights is een leuk spel met middelmatige graphics dat goed is voor ettelijke uren speelplezier… als je tenminste een beetje te vinden bent voor dit type spel. Het driften is prachtig uitgewerkt, maar spijtig genoeg is het racen iets minder uitdagend. Multiplayer is de grootste troef, alleen is het wederom spijtig dat op het moment van schrijven de gamelobby’s nog niet druk bevolkt waren.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Juiced 2: Hot Import Nights
geplaatst in: Reviews, THQ, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>