gaming sinds 1997

Just Cause 2

Het viel de laatste twee maanden hard op hoe stevig Eidos en Square-Enix hun open-wereld game Just Cause 2 hebben zitten promoten. Om de drie dagen kregen we een nieuwe trailer voorgeschoteld waarbij Rico Rodriguez de ene gekke stunt na de andere uitvoerde. Mijn interesse werd alvast aangewakkerd en ik kon niet wachten om met schop en emmer deze immense sandbox game uit te proberen.

Om te beginnen wil ik de developers van Just Cause 2 complimenteren voor wat ze hebben gerealiseerd met hun Avalanche Engine. Deze engine weet zonder enige laadtijden of pop-ups een diverse wereld neer te zetten die maar liefst een dikke duizend vierkante kilometer groot is. Van drukke hoofdsteden, stoffige woestijnen en besneeuwde bergen tot plakkerige jungles en diepe oceanen. Het mag duidelijk wezen, het team achter Just Cause 2 heeft goed geluisterd naar de klachten over de voorganger en ze besloten zoveel mogelijk content in de opvolger te steken. Reken zeker op een vierhonderdtal dorpen, fabrieken, legerbasissen en steden die je kunt bezoeken. De prachtige eilandengroep Panau is je speeltuin en je grappling hook en parachute zijn je tools.

Rico Rodriguez mag dan officieel een geheim agent zijn met een license to kill, maar misschien had stuntman beter gestaan op zijn CV. Geen silencers of gesluip, maar eerder grote explosies, zwaar geschut en waanzinnige stunts! Voeg daar nog eens de grappling hook en parachute aan toe en een ticket naar Cirque du Soleil haalt dit niveau van acrobatie niet. De trailers deden het al vermoeden: Just Cause 2 draait 100% om fun en geeft geen kloot om het verhaal.

Je zal snel merken dan Just Cause 2 veel overgenomen heeft van Red Faction: Guerrilla en Crackdown. Net als in Red Faction moet je de overheidsmacht verminderen door de propagandamachine uit te schakelen. Denk hierbij aan het ontmantelen van legerbasissen, het opblazen van benzinedepots en het vernietigen van communicatiemasten. Door het vernietigen van deze “objectives” krijg je Chaos punten, wat eigenlijk als valuta gebruikt wordt. Het aantal Choas punten leidt tot nieuwe missies, wapens, voertuigen, ‘black market’ goederen en stronghold take-overs. Het verhaal, dat slechts bestaat uit zeven grote missies, kan dus niet in een ruk uitgespeeld worden, want voor je aan je laatste grote missie begint moet je al heel wat Chaos punten in je portefeuille hebben.

Waarom Just Cause 2 me aan Crackdown deed denken komt door de vrijheid en structuur van de missies. Je bent niet verplicht om een vast patroon te volgen, wat exploratie enorm aantrekkelijk maakt. Je trekt van her naar der opzoek naar nieuwe militaire basissen die je Chaos punten kunnen opleveren. Maar maak je geen zorgen om de missies, want veel zal je er niet afwerken vrees ik. Wat je wel zult doen is een helikopter kapen en deze naar de stratosfeer sturen, terwijl een straaljager je op de hielen zit. Daarna jet-jack je de straaljager en installeer je een C4´tje in de cockpit. Wat je nu nog rest is een vier kilometer lange vrije val met als doel je dolgeslagen helikopter terug te balanceren en veilig te landen. Heerlijk toch!

Indien je het gehad hebt met je parachute – wat me zou verbazen – kan je altijd in een van de 104 verschillende voertuigen stappen en daarmee wat rondparaderen. Zowel vierwielers als tweewielers zijn te vinden op het eiland, maar een super agent zou geen agent zijn zonder een rijbewijs om de “big boys” als speedboten, helikopters en straaljagers te besturen. Daarnaast mag je ook nog eens kiezen uit een dertigtal geweren variërend van revolvers tot rocketlaunchers .

Voor de Playstation 3 gebruikers is er een zeer leuke feature in Just Cause 2. Dankzij een video capture optie kun je al je gekke stunts, glitches, races, noem maar op op Youtube zetten of opslaan op je PS3. Geniet gerust met me mee van de grappige video´s die op Youtube zijn verschenen.

Op grafisch vlak heeft de game twee gezichten. De eilandengroep Panau ziet er echt zeer goed en gedetailleerd uit. Dankzij de verschillende omgevingen word je het landschap niet snel beu en de integratie van een dag- en nachtcyclus zorgt voor dat extraatje meer. Langs de andere kant zijn de filmpjes afgrijselijk verouderd en zien de personages er alles behalve goed uit. Gelukkig kan je elke scene skippen wat de game alleen maar ten goede komt.

Just cause 2 is een sandbox game pur sang met een immens grote open wereld, heel wat mogelijkheden en een uitgebreide lijst aan voertuigen. Het verhaal mag dan op geen kloot trekken, toch heeft de game mij uren entertainment bezorgd. Just Cause 2 is de game die Bionic Commando had moeten zijn. Nooit gedacht dat ik zolang kon rondzooien in een gamewereld zonder enige progressie mee te maken. Just Cause 2 is exponentieel beter dan zijn voorganger en zeker de moeite waard om uit te proberen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Just Cause 2
geplaatst in: Eidos, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>