gaming sinds 1997

K.Hawk Survival Instinct

Vandaag de dag besteden developers veel aandacht aan de uitstraling van hun hoofdrolspe(e)l(st)er. Zo draait het tegenwoordig bijna altijd rond een gespierde man (zoals asqwanka – red.), of een supersexy vrouw. De lieflijke Kitty Hawk behoort tot deze 2de categorie. Maar er is meer nodig dan een mooi hoofdpersonage voor een goed spel, en daar is onze Kitty het levende bewijs van…

Kitty Hawk is pilote bij het Amerikaanse leger. Ze heeft net haar training achter de rug waarin ze nooit eerder het koude staal van een geweer in haar poezelige handpalm voelde. Tijdens een routinemissie, waarin ze majoor Jeffrey in vijandelijk gebied moet droppen, wordt haar helikopter met een raket neergeschoten. Het noodlot sloeg ook nog eens toe bij majoor Jeffrey, zodat Kitty er helemaal alleen voor staat.

Na de crash verliest ze slechts enkele health points en houdt er spijtig genoeg geen kleerscheuren aan over, maar laat ons die hormonen even laten voor wat ze zijn en het spel verder bespreken als (bijna) volwassen mensen. Wat me meteen opviel, was dat de makers zich op verscheidene vlakken door populaire games als Blockbusters en Metal Gear Solid lieten inspireren. Zo krijg je in de rechterbovenhoek van je scherm een radar te zien, waarin je het exacte gezichtsveld van je vijand kan overschouwen. Spijtig genoeg is de structuur van de gameplay maar pover. Zo moet je om bepaalde voorwerpen te gebruiken tot 4 knoppen terzelfdertijd ingedrukt houden. Daar komt dan ook nog eens bij dat de resterende gameplaypret door het slechte camerastandpunt wordt bedorven. Dit standpunt zou je namelijk de indruk geven dat de camera aan een touwtje achter Kitty aansleept en een paar idioten er op elk belangrijk moment een schop tegen geven.

De graphics in K. Hawk zijn niet top of the bill, maar mogen er toch wezen. Het is vooral in de tropische levels genieten geblazen van het hoge detail dat in sommige planten en diersoorten verwerkt zit. Spijtig genoeg zijn er ook levels die hier loodrecht tegenover staan, maar over het algemeen hebben de objecten een iets te hoekig uitzicht waardoor ze voor de speler onnatuurlijk overkomen.

De sound probeert om het gebrek aan sfeer op te vullen, maar slaagt er net niet in. Dit is vooral te wijten aan de continu doorspelende muziek die bepaalde geluiden als voetstappen en geweerschoten deels gaat overstemmen. Wat dan wel weer positief is, zijn de stemmen die voor bepaalde personages gebruikt werden. Men heeft hiervoor beroep gedaan op beroemdheden en op die manier heb ik de stem van Bruce Willis alsook die van Julia Roberts en Jack Nicholson herkend.

De AI vond ik persoonlijk barslecht. Op bepaalde momenten heb ik met opzet het alarm laten afgaan, waarna de computergestuurde tegenstanders gewoon één voor één op mijn pistool afliepen. Ook heb ik me regelmatig achter een ton verscholen, waarna de vijand hopeloos probeerde om er omheen te lopen terwijl hij me gewoon kon neerknallen, ik stond namelijk rechtop. Wat ook een aantal keer voorviel, was dat ik een vijand neerschoot en hij gewoon bleef staan. Hopelijk verhelpt een aankomende patch deze lachwekkende probleempjes.

De mensen die het wachten op Tomb Raider beu zijn en met Kitty Hawk dachten een vervang(st)er gevonden te hebben, moet ik teleurstellen. Het spel loopt over van de bugs en speelt gewoon niet lekker. Qua sfeer heeft Kitty Hawk het ook bij het verkeerde eind. De sound probeert hier verandering in te brengen maar dit heeft dan ten gevolge dat elementaire zaken verloren gaan. Door de continu doorspelende muziek zul je bijvoorbeeld bepaalde voetstappen onvoldoende horen. Het ontbreken van de multiplayer is me ook niet ontgaan, maar of deze kans op slagen had, durf ik sterk te betwijfelen!

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: K.Hawk: Survival Instinct
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply