gaming sinds 1997

Killzone 3

Slechts twee jaar heeft Guerrilla Games erover gedaan om voor een epische opvolger van Killzone 2 te zorgen. Slechts twee jaar hadden de Helghast om te rouwen bij het verlies van hun grote leider Visari en om hun groot imperium van een nieuwe ruggengraat te voorzien. Wij hadden gelukkig iets minder tijd nodig om deze roodogige verschijningen voor de derde en (laatste?) maal klein te krijgen.

Killzone 3 begint meteen met een ‘what the fuck’-moment. Geen donkere, grauwe hemel, gebombardeerde stad of woestijnige omgevingen. We lopen daarentegen door een spierwit gebouw, volledig opgetrokken uit glas en metaal en goedgekeurd door Mr. Proper himself. In de verte zien we enkele besneeuwde bergtoppen en een ISA-soldaat die al smekend op zijn knieën zit. We nemen een gigantisch machinegeweer vast dat duidelijk uit een of ander Helghan materiaal samengesteld is. We richten ons op de soldaat, waarna hij zijn ogen toeknijpt. Net voor we schieten gooien we onze helm af, tonen we ons ware gelaat en halen we de trekker over.

Met deze onorthodoxe intro wil Guerrilla Games duidelijk maken dat ze niet doof zijn geweest voor de kritieken. De Amsterdammers hebben jarenlang commentaar gekregen over het grijze kleurenpalet van de reeks, en hebben de verfkraan eindelijk opengedraaid voor Killzone 3. Ook de scenarist van dienst heeft het hele verhaal voorzien van plotwendingen, intriges en gewoon wat lekker ouderwets geknal. Klinkt allemaal als muziek in de oren, maar helaas weten ze het niveau van bijvoorbeeld Uncharted qua verhaal en personageontwikkeling niet te halen.

Vooraleer we het over de verbeterde gameplay hebben wil ik de twee grote gimmicks, namelijk de Playstation Move en het stereoscopisch 3D, kort bespreken. Zoals iedere first party ontwikkelaar van Sony was de druk om Killzone 3 ook in 3D en met de Move speelbaar te maken, enorm groot. De volledige game, zowel single- als multiplayer, is speelbaar met de Move en ik moet toegegeven dat dit best goed speelt. Guerrilla Games heeft enkele ervaren ontwikkelaars de opdracht gegeven om de Move goed te bestuderen en deze correct te coderen. Het resultaat mag er wezen, want voor de eerste keer sinds de lancering van de Move loont het de moeite om een game met de Move te spelen.

Killzone 3D kan me dan weer niet verbazen. Bij mijn eerste ontmoeting met de game in 3D werd het al snel duidelijk dat 3D op grafisch gebied een trade-off is. Omdat de PS3 twee beelden over elkaar moet verwerken zijn de textures veel minder gedetailleerd en laden ze een stuk trager. In ruil voor het lagere grafische detail krijg je een leuk maar niet onmisbaar diepte-effect. 3D is een leuke extra, maar alleen daarvoor een nieuwe tv aanschaffen zouden wij niet doen.

Grote veranderingen zijn niet aanwezig in Killzone 3, maar wat wel direct opvalt zijn de meer responsieve controls. Geen logge en stroeve besturing meer, maar verwacht ook geen Call of Duty toestanden. Een 720 jump uitvoeren terwijl je 2 headshots maakt en een derde tegenstander teabagged zit er nog niet in. Verder is het mogelijk om een extra heavy wapen te dragen, waardoor je nog beter ten strijde kunt trekken. Geen grote dilemma’s meer tussen een allround assault rifle of de meer dan destructieve rocket launcher. En mocht je wapens tekort komen dan kun je altijd opteren voor de nieuwe melee finisher; ben je dicht bij je vijand, dan kan je op hoogst brutale wijze een lemmet in zijn hals, schedel of oogkas ploffen. Of wat dacht je van beide vingers in die rode oogjes te rammen?

Waar Halo koning is der multiplayers op de X360, geldt dit ook voor Killzone 3 op de Playstation 3. Voor de fans van co-op is er goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat Killzone’s campaign volledig speelbaar is met een tweede persoon. Het slechte nieuws is dat deze enkel offline speelbaar is.

De competitieve multiplayer speelt minstens even – al dan niet meer – chaotisch dan voordien. Met 32 man kun je het strijdtoneel betreden in verschillende modi gaande van het oude bekende Guerrilla Warfare tot het nieuwe Operations. Het alom geliefde dynamische game-mode systeem, Warzone, dat afwisseling in de mix brengt is gelukkig opnieuw van de partij. Deze modus brengt zes verschillende objectieven samen in een gevecht waardoor je het ene moment ‘capture the flag’ aan het spelen bent of ‘protect the VIP’ en de andere keer je explosieven moet aanbrengen of je headquarter beschermen. Intensiteit alom!

Voeg daar nog eens jetpacks, mech suits en dynamische maps aan toe en je bent vertrokken voor enkele uurtjes multiplayer. Op grafisch vlak worden er geen toegevingen gedaan in vergelijking met de singleplayer, waardoor dit met gemak de mooiste multiplayer van het moment is.

Killzone 3 doet alles wat je op voorhand zou mogen verwachten van een vervolg. De singleplayer heeft nog steeds zo zijn gebreken, maar dankzij wat meer variatie en de vlottere gameplay is het nog altijd meer dan vermakelijk om te strijden tegen de Helghast. De echte reden om deze game in huis te halen is natuurlijk de multiplayer. Alles steekt goed in elkaar en blijft in balans dankzij onder meer een aangepast levelsysteem. Bovendien zorgen de verse speeltjes en de nieuwe spelmodus Operations ook voor veel vermaak. Heerlijke game en zeker een must buy voor wie een PS3 staan heeft!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Killzone 3
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>