gaming sinds 1997

Kingdom Hearts 2

Samen spelen met enkele van Disney’s belangrijkste figuren… Je bent er voor of je bent er tegen, maar als je voor bent is deze Kingdom Hearts 2 toch wel “the game to play”. Je wordt namelijk, net zoals in de vorige game, geholpen door Donald Duck en Goofy. Na het “redden” van de wereld in de eerste Kingdom Hearts is alles blijkbaar nog niet helemaal zoals het ooit was. Koning Mickey zit nog steeds opgesloten in de schaduwwereld en de heartless (de soldaten uit deze wereld) lopen nog steeds vrij rond.

Deze sequel bouwt dus verder op het voorgaande spel. Voor zij die niet helemaal kunnen volgen als ik het over de verhaallijn heb, leg ik even in grote lijnen uit wat er gebeurd is in Kingdom Hearts 1. Je speelde er met Sora, een kleine jongen, die uitverkoren wordt door de “keyblade”. Het sleutelzwaard is een magisch voorwerp dat gebruikt kan worden als een zwaard, maar ook als sleutel om bepaalde deuren te sluiten, namelijk de deuren van het schaduwrijk. Die waren eerder al geopend en sinds dat bepaalde moment is ook de koning verdwenen. Het was dan jouw taak om hem te gaan zoeken en terug te brengen. Om een lang verhaal kort te maken: Sora vond de koning, versloeg de heerser van het schaduwrijk en sloot de deuren naar die akelige plaats. Jammer genoeg raakte Mickey (de koning dus) opgesloten in de donkere wereld, daar waar de wezens zonder hart leven.

In dit spel word je wakker als Roxas. Je ondergaat enkele dolle avonturen met je vrienden in Twilight Town (je thuisbasis), maar na verloop van tijd gebeuren er allerlei bizarre dingen. Zo komen er onder meer ballen uit de muur gevlogen, kruipt je spiegelbeeld uit een wateroppervlak en begint met je te vechten, … Al deze dingen vormen blijkbaar ook de stukjes van een puzzel die steeds duidelijker wordt. Je bent namelijk niet Roxas, maar de ziel van Sora, opgesloten in een virtuele wereld. Na enkele in-game dagen word je wakker en ben je weer helemaal verenigd met je oude lichaam, dat van Sora, voor alle duidelijkheid. Eens je weer in de huid van deze held gekropen bent wordt alles plots heel logisch. De schaduwsoldaten lopen nog steeds in de normale wereld rond waar ze mensen van hun ziel/hart beroven en jou ook nog eens het leven zuur maken. Het is dus redelijk voor de hand liggend dat jij nu moet uitzoeken vanwaar die onheilbrengers komen.

Tijdens je queeste heb je allerlei items ter beschikking die je kunnen en zullen helpen bij het beëindigen van het verhaal. Die items moet je dan verdelen onder je party members (meestal Goofy en Donald). Er zijn onder meer drankjes, wapens, schilden, toverstafjes, snoep en juwelen die je kan dragen of gebruiken. De manier waarop je die dingen bemachtigd ligt echter volledig aan jezelf. Je kan de levels afschuimen, zoekend naar kleine rode kistjes waarin al deze goodies zitten, of je kan naar een shop stappen en je geld eraan spenderen. Naast die items is er nog een andere mogelijkheid om je party wat te verbeteren. Ik heb het hier over abilities. Abilities zijn bepaalde bewegingen of vaardigheden die je aan één van de personages kan toeëigenen. Als je wil blocken zal je bijvoorbeeld een ability moeten instellen, maar je hebt er ook die andere zaken teweeg brengen. Mijn favoriet in dat genre zou de XP-doubler zijn. Die vaardigheid verdubbelt (zoals de naam zegt) de experience points die je verdient door het doden van een vijand. Al deze dingen waren eigenlijk niet anders in Kingdom Hearts 1, maar dit is Kingdom Hearts 2… Waar zijn die vernieuwingen? Wel, eigenlijk is er maar één echte vernieuwing die ik heb kunnen waarnemen op gameplayvlak en dat zijn de vormen die Sora kan aannemen. Inderdaad, Sora kan “van vorm veranderen”. Eigenlijk is het meer een andere kleur van outfit krijgen dan veranderen van vorm, maar ok. Iedere vorm heeft zijn specifieke doeleinden; er is bijvoorbeeld een vorm voor een verdedigende strategie, een vorm voor de agressievere aanpak, … Wat ook nieuw is, maar dat hoort eigenlijk bij de forms die Sora kan aannemen, is de mogelijkheid om twee zwaarden te hanteren. Dat kan jammer genoeg alleen als je met één van de transformaties van Sora aan het spelen bent. Je hebt dus een relatief breed uitgewerkt systeem om je hoofdpersonage aan te passen naar jouw wensen. Hier zit alles dus snor.

Waar het echter niet zo snor zit is met de besturing van je mannetje. Aanvankelijk lijkt het allemaal redelijk goed te zijn, niets is te ingewikkeld en daar houden we van. De “problemen” beginnen echter pas wanneer je moet vechten. Probeer maar eens de vijand op een goede manier te raken, zonder een deftige lock te krijgen. Het gebeurde mij maar al te vaak dat ik dàcht op de vijand te zullen slaan, om dan blijkbaar gewoon op de lucht naast mijn tegenstander te meppen. Dat, in combinatie met de party members die je meer in de weg lopen dan iets anders, verpest van tijd tot tijd wel mooi de hele gevechtservaring. Wat ik wel moet zeggen is dat de venoten (Donald en Goofy dus) wel al een stukje slimmer zijn dan vroeger.

Mooie omgevingen, die zeer thematisch ingekleed zijn, zorgen voor een leuke en perfect passende sfeer. Zo zit je in de jungle als je in de wereld van Tarzan bent, of belandt in een level dat perfect in het verhaal van Alice in Wonderland zou passen. Je voelt je dus als het ware in een sprookje wanneer je de spelwerelden doorklieft, op zoek naar die verdraaide koning Mickey. Op de textures van zowel personages als de omgevingen heb ik niets aan te merken (rekening houdend met het feit dat het nog steeds over een PS2 gaat), je zal met andere woorden wel wat moeite moeten doen om pixels te vinden (tenzij je echt met je neus tegen de muur gaat staan en dan nog eens op die muur inzoomt natuurlijk). Er zit ook een leuke distance blur in het spel verwerkt, die dan weer wat diepte aan de zaak geven. Over het algemeen heeft Kingdom Hearts 2 dus zeker geen slechte graphics.

Naast al dit grafisch vertoon is er ook de muziek die bijdraagt tot de sfeer. Om jullie een beeld te schetsen: er is een mengeling van standaard Disney-filmmuziek en de muziek uit Final Fantasy. De prachtige composities variëren ook nog eens van plaats tot plaats, van situatie tot situatie. Als er gevochten wordt zal er ook een opzwepender deuntje spelen dan wanneer je gewoon wat in de wereld ronddartelt.

Kingdom Hearts 2 moet het niet zozeer van zijn geweldige gameplay, ingenieuze controls of prachtige graphics hebben, maar wel van zijn sfeerschepping en verhaallijn. Die laatste twee zorgen voor een toch relatief unieke ervaring. Ik voelde me zowaar weer kinds toen ik in de zwart-wit old-school Mickey Mouse-wereld terecht kwam. Schitterend gewoon! Dat alles maakt van deze game toch wel een klein toppertje!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Kingdom Hearts 2
geplaatst in: PS2, Reviews, Square Enix
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>