gaming sinds 1997

King’s Bounty: The Legend

King’s Bounty was lang geleden (in 1990) een soort van voorganger van Heroes of Might & Magic. Anno 2008 komt deze sequel uit, die zich op zijn beurt heeft laten inspireren door de Heroes of Might & Magic reeks. Die wederzijdse invloed is duidelijk te merken. Dat wil niet zeggen dat het kopieën zijn van elkaar, wel dat wie graag games als Heroes of Might & Magic speelt, ook deze game best zal kunnen smaken.

Het verhaal is vrij mager en steunt net zoals de speelwereld zelf op allerlei fantasyclichés. De main quests helpen dit verhaal verder. Daarnaast zijn er echter nog vele side quests, die zeker niet overbodig zijn, want vaak zal je eerst wat kracht moeten opdoen alvorens de grote opdrachten die de main quests vormen, aan te kunnen. Gelukkig is er vrij veel afwisseling en kan je zelf natuurlijk in een zekere mate bepalen in welke volgorde je de quests uitvoert. De beloningen voor het succesvol uitvoeren van quests variëren van geld en experience tot items en runes.

Er zijn zo goed als geen opties om je personage te personaliseren: een klasse en een naam is alles wat gekozen kan worden. De belangrijkste keuze is natuurlijk de klasse. Er zijn er drie beschikbaar: warrior, paladin en mage. De warrior houdt zich vooral bezig met zijn troepen en minder met magie, terwijl de mage net het omgekeerde doet. De paladin zit daar dan weer ergens tussenin. Naast de focus op magie of op troepen bepaalt de klasse ook andere zaken zoals welke items de held met zich kan meedragen. De warrior bijvoorbeeld kan in tegenstelling tot de andere klassen twee wapens aan zijn riem hangen.

Drie eigenschappen van het personage kunnen doorheen het spel met runen verbeterd worden: might, mind en magic. Hoeveel runen van elke soort je krijgt en welke vaardigheden je kan ontwikkelen hangen af van de gekozen klasse. Over het algemeen is het systeem wel leuk en goed uitgewerkt, alleen jammer dat telkens maar zeer weinig runes beschikbaar worden gesteld. Hierdoor kan je pas laat in de game de vruchten plukken van die speciale vaardigheden.

De held kan ook verschillende items dragen (wapens, wapenrusting, artefacten, enz.) die bepaalde voordelen geven. Sommige van die dingen leven en kunnen zelfs rebelleren. Om het item terug onder controle te krijgen of om het van een upgrade te voorzien, moeten de Keepers (een soort van wachters) verslagen worden. Het lastige hieraan is dat het op voorhand nooit echt duidelijk is hoe sterk de Keepers precies zijn. Hierdoor kan het voorvallen dat je in een gevecht terechtkomt dat je met geen mogelijkheid kan winnen. Leve de Autosave!

Je personage kan ook trouwen en kinderen krijgen. Elke vrouw geeft weer andere voordelen en ook de kinderen bieden willekeurig bepaalde voordelen. De vrouw heeft ook vier slots voor bepaalde items. Als ze kinderen krijgt, nemen zij echter die slots terug in. Het is ook mogelijk om te scheiden. De vrouw neemt dan de kinderen en alle items die ze draagt mee, en krijgt ook 1/5 van het geld. Een leuk idee, maar de uitwerking is minder geslaagd: de voordelen zijn over het algemeen te beperkt om veel invloed te hebben.

De game speelt hoofdzakelijk als een RPG. Je lost quests op, praat met andere personages, verzamelt of (ver)koopt items, verkent de werelden, koopt troepen voor je leger en dies meer. Het grootste probleem is dat het weinig moeite kost om veel geld te verzamelen, maar dat het daarentegen wel heel moeilijk is om troepen en items te vinden die en te koop zijn en bruikbaar zijn. Om een goed leger te hebben zijn dan ook vaak lange (en saaie) reizen nodig. Waar welke items en troepen te vinden zijn, wordt willekeurig bepaald aan het begin van elk spel, zodat er toch nog een zekere mate van herspeelbaarheid is. De gemiddelde levensduur van één spel is echter zeker al de moeite waard.

De pathfinding is bij momenten zeer slecht waardoor het personage meer dan eens kort vastloopt, tegen vijanden aanbotst of de verkeerde weg inslaat. Dit betekent dat je soms bij lange afstanden tot vervelens toe zal moeten blijven klikken om er te geraken. De gevechten spelen zich af op de turn-based wijze. Je troepen staan opgesteld op een veld en vechten tegen de vijandige troepen. Je kan zelf bijspringen met behulp van magie en de Spirits of Rage. Deze laatste kennen een aantal krachtige aanvallen die mits goed gebruik het gevecht in jouw voordeel kunnen beslechten. Het is wel nog steeds geen wonderwapen (gelukkig maar) en het gebruik ervan is ook beperkt. Zo kan je de Spirits niet gebruiken in gevechten tegen bazen.

De lat ligt hoog en zelfs op easy is het niet zo makkelijk je overal doorheen te slaan. Vijanden zijn vaak sterk en soms kom je absurd grote troepenmachten tegen in een wereld vol met zwakke tegenstanders. Eenmaal in een gevecht denkt de A.I. wel strategisch genoeg, maar lijkt de cpu qua magie eerder willekeurig te werk te gaan. Als je zelf geen zin hebt om je troepen te besturen in gevechten kan je dat door de autocombat-functie laten overnemen. Je zal echter wel moeten wachten tot het gevecht voorbij is want doorspoelen zit er niet bij. Ook wordt autocombat onbetrouwbaarder van zodra het personage een hoog level heeft. Een voordeel dat je dan weer wel hebt, is dat je op elk moment kunt ingrijpen en zelf het het gevecht kunt voortzetten als je dat nodig acht.

De graphics zijn prima in orde en daardoor is inzoomen mogelijk zonder kwaliteitsverlies. Wel is er tijdens de gevechten bij momenten een gevoelige vermindering van de framerate te merken. De muziek is aangepast aan de plaats waar je je bevindt en zorgt zo mee voor wat sfeerschepping. De tekst van de verschillende personages die de speelwereld bevolken wordt niet gesproken, maar dat is op zich geen probleem aangezien de meeste teksten vrij langdradig zijn.

King’s Bounty: The Legend weet genoeg te boeien om een verrassend verslavend werking te hebben. Ondanks de kleine problemen die hier en daar opduiken, overheerst toch het positieve. De game mag dan net geen topper zijn, het is wel de moeite waard om in huis te hebben, zeker als je fan bent van het genre.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: King’s Bounty: The Legend
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply