gaming sinds 1997

L. A. Rush

Free-roam racing en een Pimp My Ride-sfeertje; zou L.A. Rush een haastig ineengestoken titel zijn die surft op de nog steeds populair pimps-en-bitchessfeer of zit er achter dit stilaan moegedraaid plaatje een game die in feite wel de moeite waard is? Let’s check it out bros! Echt, ik krijg dat taaltje echt nooit fatsoenlijk –laat staan geloofwaardig- over mijn lippen…

Maar laten we tot de kern komen; L.A. Rush werd al een dik jaar geleden gereleased op de thuisconsoles en waarom Midway besloten heeft om toch nog een (weliswaar licht) aangepaste handheldversie uit te brengen is mij een beetje een raadsel. Het verhaal is nog steeds hetzelfde: je bent een professionele straatracer die op een feestje uitgedaagd wordt tot een straatrace met een wel erg grote inzet en die na de vakantie zijn geplunderd wagenpark gadeslaat met een lichtelijk verstomde blik. Een straatrace winnen zonder fatsoenlijke ‘ride’ is ‘pimpin’ hard’ dus moet je weer onderaan de ladder beginnen om je zo met behulp van steeds betere wagens een weg omhoog te klimmen, om uiteraard uiteindelijk de weddenschap toch te winnen en aan te tonen dat je nog steeds wereld’s (of toch L.A.’s) coolste streetracer bent.

De missies die je te verwerken krijgt herhalen zich al snel tot het van punt tot punt rijden om daarna in de volgende missie alweer van punt tot punt te rijden. Hier en daar zijn er wel wat variaties op het thema, maar om van een gevarieerde gameplay te spreken, had men toch met wat meer toeters en bellen moeten afkomen. Om het clichématige verhaaltje te ontwijken is er ook een cruise mode waarin je op je gemak L.A. kan verkennen en een beetje spelen met de politie. De besturing laat hier en daar wat steken vallen, waardoor je meer dan eens ongewild op een tegenligger of muur/straatlamp/huis/stoep vliegt. Dat is niet leuk, maar het is gelukkig ook niet het einde van je podiumkansen, want wie over een beetje racing skills beschikt zal in geen tijd door L.A. Rush heenvliegen; de moeilijkheidsgraad ligt verbazingwekkend laag. Het racen zelf is eigenlijk wel leuk. De framerate ligt relatief hoog en blijft constant, wat het snelheidsgevoel zeker ten goede komt. Grafisch is L.A. Rush zeker niet het slechtste spel op de PSP. Voor een straatracespel laat L.A. Rush echter één gigantische steek vallen: het tunen van je auto’s is virtueel onmogelijk. Hier en daar kan je inderdaad je wagen laten ombouwen door het officiële Pimp My Ride-team (West Coast Customs), maar het blijft een beetje duister welk effect dat heeft en wat er precies getuned is. Nuja, met een dertigtal auto’s, waaronder enkele zeer leuke, ben je uiteraard wel even verzadigd.

Exclusief voor de PSP is er een stunt mode, waarin je met je wagen rondjes kan rijden, allerlei sprongen kan maken en enkele zielige tricks kan uithalen. Daarnaast kan je ook muntjes verzamelen om zo nieuwe wagens te verkrijgen. Uiteindelijk is dit een beetje een overbodige mode, ook in een multiplayer jasje, omdat je je sowieso al snel gaat vervelen. In een paar andere modes kan je je rivalen aan gort schieten of aan gort rijden. Het klinkt leuker dan het is, geloof mij. Aan de hip-hopsoundtrack en de ongelofelijke slechte stemacteurs ga ik gewoon geen woorden vuil maken. Hoewel, misschien toch twee: repetitief en overgeacteerd.

L.A. Rush is dus niets meer dan een titel die schaamteloos teert op een door MTV opgeklopte getto-levensstijl. Ondanks het geslaagde concept en door de minder geslaagde inkleding, zal je je al snel vervelen met deze game. Hoe leuk het racen is, het geluid en de repetitieve gameplay zullen hun tol eisen en je geduld zal hoe dan ook opraken. Daar kunnen overigens ook de lange laadtijden voor iets tussenzitten. Het blijft wachten op Reflections, dat stilaan eens Driver voor PSP zou mogen uitbrengen.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: L.A. Rush
geplaatst in: PSP, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>