gaming sinds 1997

LittleBigPlanet 2

LittleBigPlanet sloeg twee jaar geleden in als een gigantische bom waarvan de naschok nog steeds voelbaar is in onze game wereld. Met open armen verwelkomden we deze oase aan originaliteit en creativiteit, maar stiekem vielen we ook voor de charismatische Sackboy. Media Molucule leverde prachtig werk met LBP en zorgde maandelijks voor nieuwe content, kleine aanpassingen en features door middel van DLC. Hebben we dan een LittleBigPlanet 2 nodig, of kon dit allemaal voorzien worden via een patch?

Inderdaad het springen voelde zeer zweverig aan en het lopen verliep wat klungelig. Ook de drie dieptevelden waarin de 2D-wereld opgedeeld was, zorgden voor wat problemen en ongewenste landingen, maar deze probleempjes smolten als sneeuw voor de zon, als M&M’s in de mond, eens je begon te knutselen met de game.

Die probleempjes zijn echter niet opgelost in deeltje twee, maar ze vallen nauwelijks nog op door de introductie van nieuwe features zoals de jump pads, de grappling hook en de prachtig gestructureerde en ontworpen levels. Bij de cruciale sprongen word je voortaan “begeleid” door de jump pads die je op de gewenste hoogte brengen en daarnaast heeft Media Molucule opzettelijk niets gewijzigd aan de controls omdat ze het miljoen speelbare levels van LBP 1 wilden integreren in de wereld van LittleBigPlanet 2.

De Story Mode in LittleBigPlanet 2 is er sterk op vooruit gegaan. Waar je bij de voorganger nog door een aantal losse werelden speelde die eigenlijk dienden als een grote tutorial over wat je allemaal kon doen met de tools, staan de levels nu duidelijk in verband met elkaar. De rode draad van het verhaal is dat de Negativitron de wereld wil leegzuigen en jij moet, als nieuwe rekruut van de Alliantie met een papieren Leonardo Da Vinci als leider, ons natuurlijk allemaal redden. Verder is de Story mode voorzien van voice-overs, cinematische scènes en over de top variatie.

En variatie is waar het allemaal om draait in LittleBigPlanet 2. Je zult geen twee levels vinden die op elkaar lijken, je zult geen vijf minuten hetzelfde moeten doen en je zult je zeker en vast niet vervelen. LittleBigPlanet was een platformer in hart en nieren, maar LittleBigPlanet 2 is, en ik quote MM; “a platform for games”. In mijn vorige review vertelde ik reeds dat alles mogelijk was en dat je enige begrenzing je eigen fantasie zou zijn. We zijn nu twee jaar later en ik ben genoodzaakt net hetzelfde te zeggen. Of je nu van RPG’s, RTS, racers of puzzel games houdt, er zit wat in voor iedereen.

LBP 2 heeft ook het een en ander nieuw te bieden. Zo heb je naast de bovenvermelde jump pads ook de grappling hook die ervoor zorgt dat je je bij het slingeren een ware Tarzan waant. De Creatinator is een maffe helm die alles kan afschieten wat je maar wenst. Wat dacht je van een wereld waar je gebakjes van gelei kunt afschieten? Of schreeuwt het heroïsche in je en neem je het heft in handen om de zware branden in LittleBigPlanet-universum te blussen? Daarnaast kun je nu zelf je stem gebruiken bij het maken van je levels, je eigen muziek importeren of maken en zelfs je levels aan mekaar hechten om een ware nagelbijter te creëren.

De grootste vernieuwing schuilt echter in de Sackbots. Dit zijn blanco wezentjes met instelbare zwaktes en sterktes die je naar eigen smaakt kunt programmeren. Zo kun je ze je laten volgen, van je weg laten lopen of naar je toe laten komen. En zoals alles in LBP kan je ze in alle vormen, kleuren en … nuja haast alle geuren maken. Ook kun je voortaan voertuigen, dieren, voorwerpen en noem maar op zelf besturen zonder het gebruik van hendels of draden. Wil je een brommer maken die vuurballen afschiet bij het drukken van de X-knop en een kleine boost in petto heeft bij het drukken van R1 dan is dit allemaal mogelijk dankzij Direct Control Seat.

Het mag duidelijk wezen na het lezen van deze review en het zien van de talrijke prachtige trailers dat LittleBigPlanet 2 groter, beter en schattiger is op alle vlakken dan zijn voorganger. Zulke games krijgen alle respect van mij, games die durven anders zijn, games die zoveel potentieel hebben. Heavy Rain, LittleBigPlanet, Alan Wake, Mirror’s Edge en Kirby’s Epic Yarn bewijzen dat er veel potentieel en veel creativiteit is in deze branche. Indien LBP een flash game was, dan zou deze game zich kunnen meten met de grote mannen als Youtube en Facebook. Dit is echter niet het geval, het is een console game en het is een verdomd goede.

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: LittleBigPlanet 2
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply