gaming sinds 1997

LittleBigPlanet

LittleBigPlanet moet zowat dé titel zijn die naast Metal Gear Solid 4 ervoor moet zorgen dat hele groepen gamers naar de winkel stormen voor een Playstation 3. Of men hierin geslaagd is, kan je hieronder lezen. Wie weet ben jij binnenkort ook één van die kerels die in de bittere kou voor de deur van je lokale winkel aan staat te schuiven voor een exemplaar van deze revolutionaire platformer.

Indien je van een andere planeet komt en nog nooit van LittleBigPlanet hebt gehoord, dan wordt het dringend tijd dat je snapt waar al die hype vandaan komt. Dit spel dat uitgevonden werd door de mensen van Media Molecule geeft je de mogelijkheid om een hele wereld te creëren met de zotste dingen die je kunt bedenken. Het achtergrondverhaal is namelijk zo dat alle dingen die je droomt naar een andere dimensie gaan en een kleine planeet vormen. Dit verklaart dan ook de titel en tegelijkertijd de grote aantallen bizarre voorwerpen die je later in het spel tegenkomt.

Centrale figuur in het is spel is de zogenaamde Sackboy, een ongelooflijk charmant kereltje, dewelke je niet alleen door het hele spel gebruikt om de levels mee uit te spelen, maar tegelijkertijd ook dient om je eigen creaties mee in elkaar te boksen. Het leuke aan dit personage is dat hij compleet aanpasbaar is. In het begin moet je het doen met een doffe bruine pop, maar al snel kun je hem veranderen van een saai zakventje tot één van de coolste personages die je zelf kunt bedenken. Wil je een donkere ninja of een ruige hippie, je kiest het allemaal zelf, zolang je maar de juiste voorwerpen in het spel hebt gevonden. Naast de kledij en het gezicht van je Sackboy kun je ook enkele uitdrukkingen uitbeelden met behulp van je Playstation 3 controller. Met de Sixaxis kun je de Sackboy bepaalde richtingen uit laten kijken en met de d-pad en enkele andere toetsen kun je emoties uitbeelden. Gevoelige hartjes overal ter wereld beginnen nu al te smelten!

De verhaalmodus bevat verscheidene locaties die elk hun specifieke stijl hebben. Je zult zowat elke omgeving tegenkomen die we kennen uit onze eigen wereld, zoals een dorre savanne, weelderige oerwouden tot een omgeving die een vulkaan in het midden plaatst. De levels op zich zijn vernuftig in elkaar gestoken en tonen je onmiddellijk wat de community van het spel later kan uitvinden. In deze vind je ook een heleboel bubbels welke allemaal voorwerpen bevatten, zoals stickers, muziek, outfits en zelf complete onderdelen van een level.

Sommige ervan liggen gewoon op de grond, terwijl je voor anderen een puzzel moet oplossen, bijvoorbeeld genoeg gewicht in een doos werpen, zodat een poort open gaat. Al deze onderdelen hoef je niet per se tijdens je eerste poging te verzamelen, aangezien je de optie hebt om de levels talloze keren te herspelen en zo je verzameling van bouwelementen en spulletjes uit te breiden. Toch kun je niet alle bubbels op je eentje verzamelen. Voor enkele voorwerpen moet je puzzels oplossen waarbij je de hulp nodig hebt van 1 of 3 andere spelers via de geïntegreerde co-op functie.

De lay-out van de levels is op zich vrij simpel en je bekijkt het spel in een 2D-zicht. Je hebt naast de joysticks maar twee andere toetsen effectief nodig, namelijk de R1 om iets vast te grijpen en X om te springen. Op zich lijkt dit vrij beperkt, maar elk level heeft drie dieptelagen, waardoor er een soort valse 3D-indruk onstaat en je de mogelijkheid hebt om spullen dichter of verder van je te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld ook met je Sackboy van laag veranderen om bepaalde voorwerpen op te rapen of zelf hindernissen te ontwijken.

Wanneer je voor de eerste keer door de singleplayer bent gegaan wil je natuurlijk het onderdeel uitproberen waar iedereen naar uitkijkt: de mogelijkheid om je eigen level te creëren. Gelukkig gooien ze je niet voor de leeuwen, maar krijg je de mogelijkheid om bestaande templates te gebruiken als startpunt. Deze zijn dan wel zonder de interactieve objecten, maar het bespaart je alvast het creëren van een deftige achtergrond en structuur. Creativiteit staat hier centraal en je kunt hier zowat alles uitvinden wat in je hoofd opkomt, gaande van een side-scrolling Killzone 2 look-a-like tot een tetris game. Deze ideeën moet je wel nog omzetten met behulp van enkele gereedschappen en die vind je in het Poppit menu.

In dit menu dat je oproept met behulp van je Sackboy, vind je alle verzamelde en gewonnen materialen. Bovendien kan je ze ook nog eens compleet aanpassen door er in te beginnen knippen en plakken, wat je oneindige mogelijkheden oplevert. Wil je de kwaliteit evenaren van de levels uit de Story Mode, dan zal je toch heel wat uren en dagen bezig zijn. Zo moet je niet alleen de intelligentie van je vrienden en vijanden op de map instellen, maar ook de valstrikken en hindernissen voorprogrammeren, zodat ze weten hoe ze moeten reageren als een speler er invloed op uitoefent. Dit lijkt misschien allemaal zeer complex, maar eenmaal je het onder de knie hebt, begin je al snel levels af te leveren die er leuk uitzien en met veel plezier zullen worden getest door je vrienden en vriendinnetjes.

Grafisch kan je het spel zo sober of kleurrijk maken als je zelf wil, alles hangt immers van je eigen smaak af, wat op zich bewijst hoe dynamisch en flexibel de visuals en de materialen wel zijn. De objecten en omgevingen zijn mooi afgewerkt en stralen een erg charmante, cartoonachtige sfeer uit. De art direction is prachtig en consistent en zal iedereen met een beetje liefde voor guitigheid onmiddellijk bekoren. Het geluid kunnen we in dit spel alleen maar als een groot pluspunt zien. Doorheen de game zal je meer dan genoeg verschillende geluidsfragmenten en soundtracks vinden, zodat je voor elke creatie het gepaste geluid en muziek kunt implementeren.

Aangezien de beschikbare levels in het spel zelf vrij beperkt in aantal zijn, ben je in ieder geval verplicht om via de online mogelijkheden van het spel extra levels binnen te halen. Het spel zal slagen of breken door zijn community van levelmakers maar als we ons moeten baseren op de beschikbare levels (het spel is amper uit) dan is het nu al een regelrecht succes! Een constante stroom van nieuwe content is dus verzekerd, wat van dit game een aanrader maakt voor iedereen onder ons, met een creatieve geest of niet.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: LittleBigPlanet
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply