gaming sinds 1997

LMA Professional Manager 2005

Je kan er niet naast kijken: in het rijk der voetbal manager spellen zit Football Manager, vroeger bekend als Championship Manager, al jarenlang stevig op de troon. Ondertussen is ook de incarnatie van dit seizoen in de rekken beland.

De concurrentie, in de vorm van Codemasters’ LMA Professional Manager 2005, ziet deze heerschappij met lede ogen aan en probeert op te boksen tegen de gigant. Meer ploegen dan vorig jaar! Meer competities! Meer spelers! Meer opties! Maar heeft het spel na deze reclame-talk nog genoeg inhoud om echt met de besten mee te kunnen? Ik zoek het uit.

Wat meteen opvalt is de lange tijd die nodig is om het spel op te starten. Ik heb er geen chronometer bijgehouden, maar reken op een vier à vijf minuten. Nu moet ik hierbij wel vermelden dat mijn el-cheapo Gericom laptop hier ook een verklaring zou kunnen zijn. Maar goed, dergelijke laadtijden heb ik nog nooit meegemaakt. Gelukkig speelt het spel, eens volledig opgestart, vrij vlot.

Het begin is veelbelovend. Op de tonen van een song die ik ook in een vroegere FIFA versie meen gehoord te hebben, kies ik mijn team. Hm, eens denken. Zou de Belgische competitie in het spel zitten? Neen dus. Jammer, aangezien het een leuke uitdaging zou zijn om mijn eeuwige liefde STVV naar een Champions League overwinning te leiden. Dit is eigenlijk zeer vreemd, aangezien later blijkt dat onze eerste klasse teams wel in de gigantische database zitten. Ze zelf managen, lukt dus echter niet! Nieuw in deze editie zijn de Portugese, Nederlandse en de Engelse lagere divisies.

Oké, dan kies ik maar voor West Ham United. En het moet gezegd worden: op vlak van realisme verdient LMA een pluim! De Londense club is met veel oog voor detail in het spel opgenomen. Het stadion, Upton Park, ziet er precies uit zoals ik het me herinner van mijn daguitstapje naar de Engelse hoofdstad. Ook op de spelersdata, het clublogo, de kleuren van de uitrusting, … valt niets aan te merken. Erg belangrijk, aangezien de gemiddelde voetbal manager freak kickt op ultrarealisme. Namen als Rolando of Shreckham zal je gelukkig dus niet tegenkomen.

De managementopties die je hebt, zijn vrij klassiek te noemen. Spelers kopen op de transfermarkt doe je via de handige ingebouwde zoekmachine, waarmee je op naam kan zoeken of op specifieke attributen, denk maar aan een maximale kostprijs. Hierbij is je budget uiteraard een limiterende factor. Verder kan je je in beperkte mate bezighouden met het financiële aspect van je club, door bijvoorbeeld reclameborden te verkopen aan potentiële sponsors. Echt opwindend is dit niet, aangezien het gewoon neerkomt op het hoogste bod te aanvaarden.

Hiermee belanden we bij het belangrijkste onderdeel van eender welke voetbal sim: het leiden van je spelerskern! Ook op dit onderdeel voldoet het spel, zonder echt uit te blinken op een bepaald vlak. Tactiek en trainingsritme kan naar hartelust worden aangepast. Wat de ploegopstelling betreft, hierbij moet je rekening houden met twee factoren: intrinsieke kwaliteiten (passing, kopspel, dribbels, …) en de vorm van je spelers. De hoofdregel is eenvoudig: de spelers die dikwijls in je basisploeg starten, hebben een hoger moraal dan je bankverwarmers. Er komen echter nog andere zaken aan te pas. Zo zullen vele spelers van dezelfde nationaliteit een gunstige invloed hebben op de vriendschapsbanden binnen je team. (SK Beveren iemand?)

De wedstrijd zelf dan. Het aspect waar LMA echt vernieuwend in is ten opzichte van de concurrentie, is de matchweergave. Als coach kan je kiezen om de wedstrijd te bekijken in een heuse 3D engine, of deze te laten simuleren zonder dat je zicht hebt op het spel. De gebruikte engine is niet state-of-the-art, maar hij kan er mee door. Het is naar mijn mening in ieder geval aangenamer dan een volledig tekstuele weergave van de partij. Maar … een volledige wedstrijd duurt lang, zeer lang: een kwartier is zelfs voor de die hards van het goede te veel. Daarom is de mogelijkheid voorzien om de match versneld te laten spelen. Helaas heeft het partijtje voetbal dan meer weg van een op hol geslagen flipperkast.

En het gaat maar door, match na match. Al vlug dreigt het vervelingspook (de schrik van elke game ontwikkelaar!) toe te slaan. Ik had het gevoel dat je na enkele uren dit spel op automatische piloot aan het spelen bent. Eens je ploeg op punt staat, valt er maar weinig meer te doen dan af en toe een geblesseerde speler te vervangen. Er zitten te weinig elementen in die je na drie seizoenen spelen nog altijd kunnen verrassen. En daar gaat het bij zulke games toch om. Hetzelfde geldt voor de graphics en sound. Begrijp me niet verkeerd, LMA is een degelijk spel, maar het kan zich niet onderscheiden tussen de grijze middenmoot. Misschien dat ik er me daarom als Sint-Truiden fan wel in thuis kan voelen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: LMA Professional Manager 2005
geplaatst in: Codemasters, PS2, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>