gaming sinds 1997

Lumines

Ik zal maar bekennen da ik een Tetris-addict ben (of tenminste was). Ik heb een gloednieuwe Game Boy (een van die dikke grijze) de vernieling in gespeeld, enkel door het obligate button bashen. Ik kan mij de nachten nog levendig herinneren dat ik uren aan een stuk speelde, enkel om een nieuw record te halen. Sterker nog, zelfs die ongelooflijk irritante jingle van het spel kan ik nog steeds nazingen. Maar nu naar 2005; UbiSoft beweert dat hun PSP-launchtitel Lumines de volgende Tetris is. Laten we dat maar eens onderzoeken…

Lumines heeft een ongelooflijk simpel, maar o zo briljant concept. Met bouwblokjes die gelijken op die van Tetris moet je vierkantjes maken (van 2×2). Het enige probleem is dat de bouwblokjes uit twee verschillende kleuren bestaan en dat jouw vierkantjes van hetzelfde kleur moeten zijn.

Eens je een 2-bij-2 opppervlak van hetzelfde kleur hebt gemaakt zal het verdwijnen, wanneer het geraakt wordt door de tijdlijn (een verticaal streepje dat eruit ziet als een ruitenwisser), wat op zijn beurt punten oplevert. Het spreekt vanzelf dat je meer punten verdient als je meer blokjes tegelijk wist. Alhoewel het concept simpel is, bevat het spel heel wat diepgang. Eens je het spel wat doorhebt (na enkele uurtjes), zal je al proberen combo’s te creëren om hele hopen blokken tegelijk te wissen en op dat moment besef je dat je verslaafd raakt aan Lumines.

Af en toe komen er ook speciale, gekleurde destroyer blocks naar beneden. Wanneer je die in een vierkant gebruikt, zullen alle aangrenzende blokjes van hetzelfde kleur verdwijnen. Zo kun je makkelijk de helft van je scherm wissen, even op adem komen en eventjes rustig de situatie bekijken. Deze rustige momenten zijn een welkome afwisseling met het anders zo hectische tempo van Lumines. Want vergis je niet, deze game is chaotisch. Jouw blokjes komen al snel naar beneden van in het begin en na enkele enkele levels wordt het tempo gewoon moorddadig . Beginners (ik ben er een van) zullen moeten afrekenen met de steile leercurve van het spel , aangezien er geen tutorials of oefenmodes in het spel zitten. Maar eens je ermee weg bent, kan je hier weken puzzelplezier mee hebben. Sudoku’s, eat your heart out!

Wanneer je genoeg punten gescoord hebt, zal je naar een hoger level (skin genaamd) gaan. Dat betekent dat je een andere achtergrond en een ander muziekje krijgt. Alle skins zijn erg kleurrijk, wat Lumines een uniek cachet geeft. Het grote PSP-scherm toont hier zijn troeven, want er is quasi geen enkele vierkante centimeter die onbenut blijft. Wat echter nog véél meer indruk maakt, is de manier waarop muziek in het spel is geïmplementeerd. We zagen dezelfde wisselwerking tussen beeld en muziek in de PS2 cult-classic Rez, maar met Lumines legt Tetsuya Mizuguchi de lat weer wat hoger. De muziek is glashelder en past perfect bij de achtergronden.

Ik vind het enkel jammer dat er geen echte doelen in het spel zijn. De challenge mode is de steunpilaar van het spel en die komt eigenlijk neer op skin na skin uitspelen, om zo karakters, achtergronden en muziekclips te unlocken. Alhoewel Tetris evenmin een doel had (tenzij je de raket zien opstijgen een doel kunt noemen), lijdt Lumines daar wat onder. Je zal het spel blijven spelen omdat het enorm plezierig kan zijn, maar niet omdat je het wil uitspelen. Er zullen dagen zijn dat je Lumines gewoon niet wíl spelen en dat je andere spellen zult uitproberen. Tetris hield je echter weken in de ban en je voelde gewoon de nood niet om iets anders te spelen.

De game heeft ook een Ad Hoc multiplayer mode voor twee spelers, maar omdat ik het spel gespeeld heb op een PSP Testing Tool (die helemaal NIET draagbaar is), kan ik hier geen opmerkingen over geven. Maar als je het mij vraagt moet het dikke fun zijn om een potje Lumines tegen een vriend te spelen.

Het komt er eigenlijk op neer dat Lumines een erg verslavend puzzelspelletje is dat je weken kan boeien. Je zal er heel vaak naar teruggrijpen, alhoewel er al nieuwere titels in je kast staan. Iedere PSP-eigenaar moet deze titel in huis halen of tenminste uitproberen omdat de tijd werkelijk vliegt wanneer je die verdomde blokjes uitwist. De gameplay is ijzersterk en het gebruik van muziek is uitmuntend. Lumines is misschien geen tweede Tetris, maar het is het enige spel dat er niet bij verbleekt

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Lumines
geplaatst in: PSP, Reviews, Ubisoft
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>