gaming sinds 1997

Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia: City of lost heaven had normaal gezien vorig jaar al moeten uitkomen, maar ondertussen weten we al dat de jongens van Illusion Software sneller delayen dan hun schaduw. Normaal gezien is een vertraging niet zo erg, maar dit spel zag er zo goed uit en gaf vaak de mooiste pics die ik ooit al had gezien, zodat ik reeds sinds het prille begin van de ontwikkeling ongeduldig wacht op de dag dat ik het zou kunnen spelen. En vorige week was het eindelijk zo ver! MAFIA WAS MINE.

Mafia is een game dat zich, net zoals Max Payne in een Flashback afspeelt. Het is het jaar 1938, je komt een café binnen waar je hebt afgesproken met een politie-inspecteur. In ruil voor bescherming van jou en je familie vertel jij alles wat je weet over de Mafia-familie waar je voor werkte. Het is 1930 en overal heerst werkloosheid en armoede. Jij bent Tom, een taxi-chauffeur, met niet al te veel werk, wachtend op een klant. Plots klinken er geweerschoten en strompelen 2 gangsters op je af die je verplichten om hen te helpen vluchten van 2 andere gangsters die duidelijk een rivaliserende bende vertegenwoordigen. Zonder dat je er erg in hebt, beland je in de Mafia bij de Salieri familie. Het spel begint in 1930 en eindigt in 1938, ondertussen groei je binnen je familie maar geraak je ook getrouwd.
Al dit wordt duidelijk gemaakt door in-game cutscenes die er verschrikkelijk goed uitzien! Er zijn trouwens enorm veel cut-scenes, maar toch heb ik er nog nooit een geskipt, ze zijn namelijk zo goed gemaakt dat je helemaal wordt meegezogen in het verhaal. De laatste keer dat dit gebeurde was bij Deus Ex dat tot Mafia eenzaam aan de top stond.

Toen mijn broer vroeg wat voor een spel Mafia was, zei ik “Zoiets als GTA 3″. Deze vergelijking is echter heel oppervlakkig, want Mafia is allesbehalve een GTA 3-kloon. Net zoals in GTA 3 loop je in een enorme stad en heb je vrij veel bewegingsvrijheid, maar daar stopt dan ook alles. Mafia is vanuit een totaal ander standpunt opgebouwd, het spel neemt, integendeel tot GTA 3, zichzelf bloedserieus. Een auto kan je bijvoorbeeld maar stelen als je hebt geleerd hoe je hem moet openkrijgen, je hebt ook een benzinetank die leeg kan geraken en wanneer je botst kan je karakter gewond geraken. Ook zal de politie je een bekeuring willen geven als je te hard rijdt of als je crasht.

De opdrachten die je krijgt doorheen het spel zijn heel origineel (in de GTA-reeks zijn ze al 3 versies hetzelfde) en zitten ook vol plotwendingen, het spel speelt als Max Payne maar dan in een GTA 3-stad. Zo zal je je vriendin naar huis moeten lopen, een race winnen of een ex-bongenoot moeten koud maken. Ze zijn wel lineair en de meeste ook tijdsgebonden wat de spanning natuurlijk opdrijft.
De locaties in de stad zijn buitengewoon goed gemaakt. Zo zal je een bloedbad in een kerk moeten aanrichten, een schuur op het platteland moeten opruimen en ook een achtervolging op de daken zit erbij!

Iets wat toch mischien een minpunt is, zijn de save-games. Het spel is vrij moeilijk, het heeft de moeilijkheidsgraad van een normale FPS maar je kan spijtig genoeg niet op elk moment opslaan. Pas als je een deel van de missie hebt uitgespeeld wordt je spel opgeslagen. Hierdoor zal je heel vaak een missie moeten herbeginnen en zal je het spel soms nogal snel beu geraken. Anderzijds is het effect van “schieten met F5 en saven met linkermuisknop” wel weg. Ik geraak er maar niet uit of dit een geniale zet of een domme luiheid was.

De graphics van Mafia zijn zoals bekend heel goed, elke texture die in het spel zit is foto-realistisch en ook de models zijn van heel goede kwaliteit. Je ziet zelfs bladeren voorbij fladderen, net als bliksem en regen die perfect zijn nagemaakt. De systeemvereisten zijn dan ook navenant, de minimumeisen zijn een P3 500 maar maak daar maar het dubbel van, wil je enigsinds het spel vlot spelen. Maar hoe goed de graphics zelf ook zijn, het zit nog vol met bugs. Zo schiet ik vaak tegen objecten waar ik voor sta ook al staat de crosshair volledig op een vijand gericht. Max Payne, een andere TPS, had hier ook problemen mee, maar alleen waren deze onnauwkeurigheden veel minder aanwezig.

Nog zoiets dat wat tegenviel in het spel is de AI. Deze is niet echt goed, maar het is nooit in jouw nadeel. Zo is de AI van je vijanden of van de politie-mensen niet subliem te noemen. Het gebeurt te vaak dat tijdens een vuurgevecht met een vijand, deze plots begint naar een andere kant te kijken of dat politiemensen je niet opmerken terwijl je gewoon naast hun staat. Maar hier komt, of is ondertussen reeds een patch voor uitgekomen.

Spijtig genoeg bevat Mafia geen multiplayer-mode maar die komt er zo snel mogelijk aan of is tegen de tijd dat u dit leest al uit. Meer hierover in een nieuwspost of mischien wel in een apparte review!

Terug positief dan, want we gaan het over het geluid hebben. Een korte beschrijving voldoet hier: SCHITTEREND! Je zit gewoon in een The Godfather film! in een café hoor je een auto voorbij razen, je hoort de vogels fluiten en vooral de achtergrondmuziek is zo jaren ’30 als de mafia-relaties van Frank Sinatra.

Een review kan niet elk element van dit spel behandelen, hiervoor is een verhandeling van een 10-tal pagina’s nodig. Ondanks de hoge systeemeisen, de gebrekkige AI en de kleine bugs is dit spel de game van het jaar in het actie-genre, en met MOHAA en GTA 3 betekent dat iets. Het spel komt wat traag op gang, maar slorpt je helemaal op. Het verhaal, de setting en de graphics zijn ronduit indrukwekkend uitgewerkt. Als je hem nog niet hebt, MOET je hem gaan halen!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Mafia: The City of Lost Heaven
geplaatst in: 2K Games, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>