gaming sinds 1997

MAG – Massive Action Game

Zowat iedereen weet hoe competitief mannen onder elkaar kunnen zijn. Mannen strijden altijd om de mooiste vrouwen, willen steeds meer verdienen dan de anderen, maken elkaar af als het om sport gaat en willen simpelweg niets liever dan de grootste hebben. Deze survival of the fittest-filosofie vond ook zijn weg naar de game-industrie. Denk maar aan de strijd tussen SEGA en Nintendo in het Bits-tijdperk of het aanhoudende gevecht tussen Sony en Microsoft. Zipper Interactive, de maker van de SOCOM-games, wil ook zijn steentje bijdragen en komt met een Massive Action Game genaamd MAG waarbij je met niet minder dan 128 tegen 128 man tegelijk kunt spelen. Eens zien welke wet hier geldt: “Less is more” of “More is less”.

Er mag dan wel geen singleplayer aanwezig zijn in MAG, een achtergrondverhaal is er wel. De game speelt zich af in 2025 wanneer drie Private Military Companies (PMC’s) oorlogje aan het spelen zijn met als doel het behalen van complete militaire dominantie. De drie PMC’s bestaan uit de ultramoderne Raven, de “casual” Valor en de guerrillagroepering S.V.E.R. Elke PMC heeft zijn specifieke achtergrond met de sterktes en zwaktes die daarmee samengaan en het is aan jou om uit deze drie slechts eentje te kiezen. Na het kiezen van je groepering is er geen weg terug en kan je in principe alleen strijden met deze fractie, of helemaal opnieuw beginnen.

Eenmaal gekozen heb je de mogelijkheid, zoals tegenwoordig bij elke shooter, om je uitrusting samen te stellen. Het aanpassen van je personage gaat van het kiezen uit verschillende wapens, granaten en zwaarder geschut tot je armor, reparatie/medic kit en scopes. In totaal kan je zes verschillende load-outs configureren die allen te gebruiken zijn tijdens het spelen. Lukt het snipen niet in een bepaald gametype, dan kan je altijd terugvallen op een van je andere eerder gemaakte sets.

De vraag die ik me stelde, en waarschijnlijk jullie allemaal ook, was hoe Zipper Interactieve het voor mekaar heeft gekregen om een shooter vlot te laten verlopen terwijl er 256 op hol geslagen soldaten hun ding doen. Volgens Zipper hebben ze lang gewerkt aan de technologie om hun servers zo optimaal mogelijk te gebruiken zodat deze niet overbelast worden en lag vermeden kan worden. Maar onder de hoed schuilt ook nog een tweede konijn want hun nieuwste servertechnologie is niet het enige dat alles laat draaien.

Zipper heeft namelijk een goed uitgewerkt hiërarchisch model in elkaar gestoken waardoor je niet 128 tegen 128 strijdt, maar eerder 16 tegen 16. Elke speler zit in een squad van acht man met een persoonlijke squadleader die de objectives aanduidt. Deze squadleader krijgt op zijn beurt de orders van een platoonleader die vier squads onder zijn hoede heeft. Als laatste heb je de OIC, the Officer In Charge, die controle en zicht heeft op iedereen onder hem. Bovendien is alleen de mode Domination met 256 man. Suppresion is maar met 32 man, Sabotage met 64 en Aquisition met 128. Uiteraard kan je lopen naar de andere kant van de map en vechten tegen andere tegenstanders, maar de game beloont je met “buffers” zoals meer damage en sneller lopen als je dicht bij je squadleader blijft en trouw zijn bevelen opvolgt.

Het levelsysteem is te vergelijken met dat van Call of Duty. Met elk level dat je stijgt, krijg je een extra skillpoint ter beschikking. Deze punten kan je uitgeven aan uiteenlopende vaardigheden en upgrades zoals nieuwe wapens, scopes, granaten, armor en dergelijke meer. Daarnaast kun je je ook specialiseren. Als je graag de medische rol op je neemt, zal je de skillpoints best gebruiken op vaardigheden die je toelaten andere medespelers te healen of zelfs te reanimeren. Je kan niet alle skills uit de lijst tegelijk bezitten, dus het is verstandig kiezen tussen die vaardigheden waarin jij je wilt specialiseren.

De controls van MAG zijn prima, maar spelen toch net iets minder soepel dan wat we gewend zijn bij andere shooters. Het wisselen van wapens en items is bijvoorbeeld vrij onhandig. Je moet namelijk met L2 of R2 door deze voorwerpen heen “scrollen” wat in hectische momenten te traag gaat.

Grafisch is MAG geen hoogvlieger. Het haalt zeker niet het niveau van toppers zoals Uncharted 2 en Killzone 2 of zelfs de multiplatform Call of Duty: Modern Warfare 2, maar weet zijn mannetje wel te staan. Het feit dat de game 256 man tegelijk kan laten rondhuppelen en daarom ook de passende omgevingen moet kunnen weergeven is daar natuurlijk niet vreemd aan. Daarnaast is de soundtrack goed, met enkele leuke en ophitsende nummers.

Met MAG heeft Zipper een goed project weten af te leveren dat veel critici de mond zal snoeren. De game heeft een interessant hiërarchisch model, met een diep skillsysteem en veel aanpassingsmogelijkheden. MAG geeft je het gevoel dat je deelneemt aan een grote oorlog en dat jouw participatie wel degelijk gevolgen heeft voor het groter geheel. Grafisch is de game wat flauwtjes en echt perfect speelt het niet. Ben je echter de “one army” games zoals MW2 beu en wil je liever wat meer tactische oorlogvoering, dan is MAG zeker iets voor jou!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: MAG
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: , , ,


Leave a Reply