gaming sinds 1997

Magical Starsign

In Magical Starsign ben jij een magiër die nog op de academie zit en dus in volle opleiding is. Op een dag vertrekt jouw lerares op belangrijke missie naar een andere planeet, maar na lang wachten is ze nog steeds niet teruggekeerd en gaan jij en je vrienden naar haar opzoek. Na het uitkammen van de school vind je een hoop ruimteschepen onder het dak van de hoogste toren, waarmee jij en je kompanen de ruimte in schieten. Jammer genoeg verloopt dat niet zoals gewenst en belandt iedereen op een andere planeet. Je moet dus eerst je vrienden gaan zoeken voor je achter je lerares aan kan.

Magical Starsign is een RPG, waarin jij de rol speelt van het eerder vermelde hoofdpersonage. Aan de start van het grote avontuur moet je je geslacht, de soort magie die je zal gebruiken (licht of donker) en je naam bepalen. De keuze van de naam en het geslacht zijn niet bepaald belangrijk, maar de magiekeuze daarentegen is cruciaal. Het spel heeft namelijk een ‘magic power-up’-systeem. Bij de light en dark magic zit het als volgt: je krachten als tovenaar van het licht zijn veel en veel sterker overdag dan ’s nachts, in dat geval is het dus wijs om sterke tegenstanders te lijf te gaan wanneer de zon te zien is aan de horizon. Het omgekeerde geldt natuurlijk voor de magiërs die gekozen hebben voor de donkere krachten. In dit spel wordt dus een dag- en nachtcyclus weergegeven.

Er zijn naast dark en light magie nog andere vormen van spreuken. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van vuur, aarde, water, wind en vele andere soorten magie. Die soorten hebben ook hun power-up-perioden. In het spel is iedere vorm van magische toestanden (buiten licht en donker) gebonden aan een planeet en wanneer die planeet in haar baan om de zon op een bepaalde positie te staan komt, zal de magie die gebonden is aan die planeet versterkt worden. Ter illustratie: één van mijn compagnons is een windtovenaar. Zij zal met andere woorden sterker zijn dan normaal wanneer haar planeet (de windplaneet) in de zone komt die aangeduid is met het symbooltje voor wind. Het lijkt aanvankelijk allemaal redelijk ingewikkeld, maar eigenlijk is het perfect te begrijpen na een klein uurtje spelen.

Naast power-ups zijn er nog andere een strategische aspecten die uitgebuit kunnen worden of waarmee je rekening zal moeten houden. Eerst en vooral is er een manier waarop verschillende vormen van magie elkaar beïnvloeden. Bekijk het een beetje zoals de Pokémon-games. Een vuurpokémon was zwak tegen een watersoort, maar kon dan weer goed zijn mannetje staan tegen plantpokémon. In Magical Starsign werkt het ongeveer hetzelfde. Vuur is sterk tegen planten, maar wordt makkelijk verslagen door water. De enige vormen van magie die buiten deze cirkel staan zijn natuurlijk licht en donker. Die zijn dan weer sterk tegen elkaar, maar niet bepaald sterker tegen andere.

Een ander tactisch punt waar rekening dient mee gehouden, zijn de posities die je party inneemt tijdens een gevecht. Je hebt twee rijen waarop je ze kan plaatsen, de eerste rij kan rechtstreeks aanvallen (toch met magie) en zal redelijk veel schade toedienen aan het gekozen doelwit. De mannetjes op de achterste rij kunnen echter alleen bombarderen. Zij kiezen niet één doelwit, maar spuiten hun magie over de hele groep tegenstanders, wat resulteert in het verdelen van dezelfde schade die normaal aangericht wordt bij één vijand.

Al die kleine gameplay-elementen maken het spel een waar plezier om te spelen en zorgen ook voor een redelijk sterke verslavingsfactor. Die zaken zouden echter teniet gedaan worden door slechte controls, maar gelukkig blijft Magical Starsign van dat euvel bespaard. Je kan het volledige spel besturen met het touchscreen en je stylus. Lopen, vechten, inventaris bekijken: het gebeurt allemaal met het pennetje. Voor het bewegen kan je echter ook je D-pad gebruiken, maar dan zal je alleen kunnen wandelen en dus redelijk traag bewegen. Gebruik mat andere woorden steeds de stylus!

Zowel grafisch als qua geluid zit dit spel goed. Je krijgt geen “wow”-gevoel, maar slecht is het ook niet. Je bekijkt alles vanuit een top-down view, wat je een goed overzicht geeft van de omgeving en de vijanden. Verwacht echter geen 3D-graphics, want het gaat hier wel degelijk over een old-school 2D-spel.

Magical Starsign is zeker en vast de moeite waard voor RPG-fanaten en misschien ook voor zij die eens willen proeven van het genre. Het is geen ingewikkelde game, een stevig verhaal zal je ook in dit spel terugvinden en het speelt vlot; wat wil je nog meer?

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Magical Starsign
geplaatst in: DS, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>