gaming sinds 1997

Majesty 2 – The Fantasy Kingdom Sim

Majesty 2 – The Fantasy Kingdom Sim is de opvolger van Majesty, dat ontwikkeld werd door Cyberlore Studios. Net zoals bij zijn voorganger blijkt een koninkrijk regeren allesbehalve gemakkelijk. Naast de veeleisende boeren, krijg je af te rekenen met tal van magische wezens zoals reusachtige ratten, draken en allerlei wezens uit de onderwereld. Het is aan de speler om met de nodige helden terug orde op zaken te stellen in zijn gebied.

Lang lang geleden in een ver land was er het prachtige koninkrijk genaamd Ardania. In dit land versloeg elke koning een monster of persoon die een gevaar vormde voor het land, waarna de vorst de geschiedenis inging als een ware held. Spijtig genoeg was er voor de laatste koning geen tegenstander meer om te verslaan! Bang dat hij vergeten zou worden in de geschiedenis van zijn koninkrijk, riep hij dan maar zelf een demon op uit de onderwereld.

Deze knakker bleek echter sterker uit te vallen dan verwacht en binnen de kortste keren was de hele koninklijke familie en hun eigendommen verwoest. Gelukkig was er nog ergens op een afgelaten plek een laatste troonopvolger die aan de ravage wist te ontsnappen. En net die kerel mag jij helpen om alles te heroveren.

Een groot verschil tussen de Majesty games en andere strategiespellen is dat je geen controle hebt over je volgelingen. Je enige mogelijkheid om ze te besturen is met behulp van enkele vlaggen waar je beloningen aan kunt toevoegen. Indien een beloning goed genoeg is, zal een held de opdracht accepteren en in het andere geval zal je je bedrag moeten verhogen. De drie soorten vlaggen die je kan gebruiken zijn: exploratie, offensief en defensief.

De eerste vlag dient vooral om het gebied rond je kasteel te laten ontdekken. Het voordeel hiervan is dat je bedreigingen al van ver ziet aankomen, wat het dus gemakkelijker maakt om je erop voor te bereiden. De tweede soort is een offensieve vlag en die kan gebruikt worden om bepaalde monsters of gebouwen te markeren die je wilt zien verdwijnen. De defensieve vlag dient logischerwijs om je eigen gebouwen en volgelingen te beschermen. De talloze vijanden die in Ardania rondzwerven variëren van simpele beren tot ondoden en cyclopen.

De helden zelf kan je rekruteren via bepaalde gebouwen. In totaal kun je dertien verschillende klassen recruteren, waarvan er drie een archetype zijn. Deze drie kunnen later evolueren in zes andere type helden. Zo kan een warrior later evolueren in een paladin of een blademaster. De ranger en cleric hebben ook elk hun afsplitsingen natuurlijk zodat je nooit verlegen zit om wat afwisseling.

Naast deze eerste negen klassen zijn er bovendien ook nog de rogues, magiërs, dwergen en elven. De rogues zijn het meest beïnvloedbaar doordat ze op alles afgaan wat ook maar een beetje winst kan opleveren. Magiërs zijn een groep helden die door hun oudere leeftijd vrij fragiel zijn en bij de minste tegenstand het loodje leggen maar tegelijkertijd kunnen ze ook enorme schade aanrichten. Dwergen en elven kijken zoals we leerden bij Lord of the Rings gepast op elkaar neer. Zij zullen nooit samen vechten tegen een vijand en werken elkaar nog liever tegen. Toch brengt elk van hen enkele gebouwen met zich mee die erg handig van pas komen.

Rekruteringsgebouwen van deze helden kan je met voldoende geld ook nog eens opwaarderen. Het voordeel van deze uit te bouwen is dat je toegang krijgt tot verscheidene extra’s zoals defensieve en offensieve spreuken. Zo kan je de helden die zich in een hachelijke situatie bevinden bijstaan door ze wat health toe te gooien, zodat ze blijven vechten in plaats van weg te rennen bij de minste wonde. Ook het verkrijgen van sterkere wapens is één van de voordelen van het upgraden van gebouwen. Zo beschikken rogues al snel over wapens met een laagje vergif, terwijl ze een zegen kunnen krijgen bij de verschillende tempels van andere helden.

Voor het oprichten van een koninkrijk, het huren van helden en het geven van beloningen moet er natuurlijk een goed gevulde schatkist zijn. Die opvullen doe je via het belasten van je inwoners. Om de zoveel tijd zal een belastinginner rondgaan om het goud te gaan verzamelen. Er zijn echter ook heel wat monsters die gemotiveerd worden door centen. De defensieve vlag zal dan ook regelmatig zijn nut bewijzen om je inwoners, en je goud, te beschermen.

Het geld dat in deze gebouwen binnenstroomt komt voor een goed deel ook van de helden zelf. Je kan bijvoorbeeld een markt of smederij plaatsen waar je helden tal van drankjes kunnen kopen of hun materiaal kunnen opwaarderen. Zo zal altijd een deel van het geld terugstromen dat je uitgeeft aan je helden via rekrutering en beloningen.

Toch verschijnen niet alle gebouwen in een nederzetting omdat de speler het wilt. Zo zullen er na een tijd rioleringsgaten verschijnen om je stad groter wordt. Deze worden echter graag gebruikt door ratachtige wezens om plots op te duiken en je bevolking te terroriseren. Hetzelfde kan gebeuren met het kerkhof dat verschijnt wanneer er voldoende helden zijn gestorven. In plaats van enkele knaagdieren zullen er hier skeletten en zombies uit de grond kruipen die de lokale helden extra werk bezorgen.

Doordat je geen directe controle hebt over je personages moeten ze liefst ook een minimum aan intelligentie hebben. Gelukkig hebben de ontwikkelaars hier meer dan voldoende tijd aan besteed. Helden zullen elkaar ondersteunen om bepaalde monsters op te jagen of juist in paniek vluchten als ze zien dat er geen kans op succes is. Toch zal niet iedereen met elkaar samenwerken. Zo zijn vrouwelijke priesters van Krypta die de ondoden aanbidden niet direct goede vrienden met de Paladins, die juist tot het uiterste gaan om de ondoden te bestrijden.

De intelligentie van je helden speelt ook mee in de multiplayer van het spel. Zowel via lan als internet kan je een spel spelen dat tot vier spelers ondersteunt. De modes waar je uit kunt kiezen gaan van 2-versus-2 tot complete free-for-all, waar het iedereen voor zichzelf is. Het leuke hieraan is dat je met een beloning die groot genoeg is zelfs vijandelijke helden tegen hun eigenaar kunt laten keren.

Het oog wilt natuurlijk ook wat en grafisch is het spel mooi, maar daar is ook alles mee gezegd. Je merkt dat een minder bekend bedrijf de game heeft ontwikkeld. Zo zijn de texturen van de omgevingen minder gedetailleerd en komen de talloze gebouwen wat flets over in het spel. Mocht het spel 2 of 3 jaar geleden gelanceerd zijn, dan was het zeker mee met zijn tijd, nu spijtig genoeg niet.

Op vlak van geluid vallen meer dan voldoende positieve zaken te vertellen. De stemmen van alle personages zorgen voor een luchtige sfeer. Zo kan je koninklijke adviseur het precies niet laten om typische Britse grapjes te maken en zijn accent doet toch wel sterk denken aan de Schotse acteur Sean Connery. De stemmen van de helden dragen alleen maar bij aan die aangename sfeer. Zo zal je onmiddellijk het verschil te horen krijgen tussen een held die zin heeft om een monster op te zoeken, of eentje waarvan het leven op het spel staat.

Majesty 2 is een spel dat niet voor iedereen is. Het gebrek aan controle over je personages zal vele personen afschrikken. Toch zullen de fans van het eerste deel zeker deze opvolger kunnen smaken. Grote veranderingen zijn er niet doorgevoerd, maar dat moet natuurlijk niet altijd gebeuren om een kwaliteitsvolle opvolger uit te brengen!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim
geplaatst in: Paradox Interactive, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>